بازار سهام

زمین سبز بورس

1

روز سه‌‌شنبه بورس تهران رشد چشمگیری داشت. شاخص کل در این روز سومین افزایش روزانه خود را که بیشتر از 3 درصد بود تجربه کرد. از این رو نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای با ثبت 2/ 3 درصد رشد تا ارتفاع یک میلیون و 454 هزار واحد صعود کرد. علاوه بر این شاخص هموزن نیز تغییرات قابل توجهی معادل 32/ 2 درصد به همراه داشت. در این میان نیز ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) دو روز متوالی رقمی بیش از 3 میلیارد تومان را به همراه داشت. علاوه بر این خالص تغییر مالکیت بازار روز یاد شده از جانب حقوقی به حقیقی بود که رقمی معادل 248 میلیارد تومان ورود پول حقیقی به ثبت رسید. حال با توجه به افت و خیزهای اخیر آن هم با تغییرات زیاد به عقیده کارشناسان انتظار می‌‌رود که هفته معاملاتی جدید پس از این تحرکات قوی کاهشی و صعودی اندکی استراحت داشته باشد.

بازار سکه

قیمت داغ سکه

2

سکه امامی پس از ورود به ابر‌کانال 18 میلیون تومان، آن هم به کمک ثبات نسبی بهای طلا در بازار جهانی و رشدهای زیاد نرخ دلار آزاد در بالای این سطوح جایگاه خود را تثبیت کرد. از این رو مسکوک یاد‌شده در قیمت 18 میلیون و 250 هزار تومان دادو‌ستد شد. این درحالی است که چنین تغییرات قیمتی تاثیر چندانی بر حباب سکه نداشته است. به‌طوری که فاصله ارزش ذاتی و بازاری این فلز گرانبهای داخلی همچنان در سطوح بالای دو میلیون و 200 هزار تومان قرار دارد. تحلیلگران تکنیکال پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که سکه از سطح 18 میلیون و 500 هزار تومان با قدرت عبور کند، می‌توان این انتظار را داشت که قیمت‌‌های 19 میلیون تومان دست‌یافتنی باشد. اما با وجود پناهگاه امن بودن سکه و طلا برای سرمایه‌گذاری، به دلیل بالا بودن هزینه خرید آن توان بسیاری از متقاضیان کاهش یافته است.

بازار طلای جهانی

شمارش معکوس طلا

3

قیمت طلا روز سه‌‌شنبه حول پایین‌‌ترین مقدار یک هفته‌‌ای خود در نوسان بود. به طوری که  بسیاری از سرمایه‌گذاران با تردید معاملات خود را پیش از انتشار داده‌های کلیدی تورم مصرف‌‌کننده در آمریکا پیش بردند. همچنین انتظار می‌‌رود که سیاست‌های پولی فدرال رزرو در ماه‌های آینده نیز با مشخص شدن CPI و نشست فد تعیین شود و روند بازارها برای ماه‌های آتی نیز قابل لمس‌‌تر باشد. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی روز گذشته در قیمت 1788 دلار معامله شد. گفتنی است که یک آمار قوی‌‌تر از حد انتظار تورم احتمالا واکنش شدید از سوی فدرال رزرو را به دنبال داشته باشد. حرکتی که می‌تواند شاخص دلار و بازده اوراق خزانه‌داری را بالا ببرد و در عین حال فشار بیشتری بر بازارهای فلزی و به‌ویژه طلا وارد کند. فدرال رزرو امسال در مجموع 375 واحد   نرخ بهره را افزایش داد که با افزایش هزینه فرصت نگهداری فلز زرد، بر طلا تاثیر زیادی گذاشت.

بازار اوراق مسکن

بازی مبهم مسکن

4

اوراق تسهیلات اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود، در این روز رشد 46/ 3درصدی معادل بیش از 3 هزار تومان داشت. به این ترتیب تسه 9912 در روز اخیر کار خود را در قیمت پایانی 112 هزار و 822 تومان خاتمه داد. گفته می‌شود که در یک سال گذشته، بازار مسکن، تنها بازاری بوده که توانسته است کل رشد تورم را جذب کند و حتی از شاخص تورم مصرف‌‌کننده سبقت بگیرد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه البته به ‌‌واسطه ذات سرمایه‌‌پذیری بازار مسکن، این تغییر قیمت بیش از آنکه مصداق تعبیر گرانی باشد، نشان‌دهنده سقوط ارزش پول ملی و فقیر شدن کسانی است که سرمایه‌‌گذاری ملکی نداشته‌‌اند؛ اما علاوه بر اینکه با تورم مسکن، بی‌‌خانمان‌‌ها فقیرتر از مالکان شده‌‌اند، مستاجران، سازندگان و حتی دلالان و مشاوران املاک نیز از این بابت متضرر خواهند شد.

بازار نفت

نفت در فشار عرضه و تقاضا

5

قیمت نفت دومین روز معاملاتی هفته را بر مدار مثبت پشت سر گذاشت. در این میان نفت خام برنت و نفتwti به‌ترتیب در قیمت‌‌های 78دلار و 61سنت و 73دلار و 44سنت معامله شد. به عقیده کارشناسان نفت خام به دلیل مسائل جانبی عرضه، نگرانی‌‌های ناشی از تقاضای ضعیف‌تر را خنثی کرده است. بر همین اساس انتظارات مبنی بر افزایش تقاضا ناشی از تعدیل محدودیت‌‌های کووید-19 در چین که دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است، می‌تواند از پیشرفت‌های نفت حمایت کند.  چین در هفته گذشته برخی از محدودیت‌‌های سختگیرانه خود، از جمله کاهش الزامات آزمایش کووید و توقف ردیابی سوابق سفر و تردد افراد را لغو کرد. با همه این تفاسیر تحلیلگران هشدار دادند که افزایش آلودگی‌‌های کووید در شهرهای بزرگ چین همچنان بر احساسات بازار تاثیر می‌‌گذارد و برای حمایت محکم از قیمت نفت، سیگنال‌‌های واضح‌‌تری از بهبود تقاضا را ارائه می‌دهد.