بازار سهام

واگرایی دو شاخص

1

بازار سهام نخستین روز معاملاتی هفته را پرنوسان آغاز کرد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز شنبه در ساعات ابتدایی بازار بر مدار نزول قرار گرفت. اما این افت در ساعات پایانی معاملات تغییر جهت داد و باعث شد تا در نهایت شاخص کل 02/ 0 درصد مثبت شود. اما در مقابل شاخص هموزن پس از 10 روز متوالی افزایش، در روز یاد شده 02/ 0 درصد افت کرد. علاوه بر این خالص فروش حقیقی‌‌ها 127 میلیارد تومان در کنار افت نسبی ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) به ثبت رسید. گفته می‌شود که آرام شدن هیجان نزولی بازار و همچنین تغییرات روزانه شدید شاخص کل با تثبیت نسبی این نماگر در بالای سطح 4/ 1 میلیون واحد می‌تواند تا حدود زیادی معاملات روزهای آتی را نیز با آرامش نسبی همراه کند. اما گمانه‌‌زنی‌‌ها حاکی از آن است که بورس تهران در موقعیت فعلی توان بازگشت به معاملات متعادل و منطقی را دارد.

بازار سکه

گام‌‌های صعودی سکه

2

سکه امامی مدتی است که با تشدید محرک‌‌های صعودی همچون رسیدن بهای طلا به مرز 1800 دلار و تمایلات افزایشی در نرخ دلار بازار آزاد رشدهای پلکانی داشته است. به‌طوری که هر قطعه از مسکوک یادشده روز شنبه با افزایش محدودی در قیمت 17 میلیون و 390 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به این ترتیب فاصله ارزش ذاتی و بازاری این سکه همچنان در سطوح بالایی قرار دارد که ریسک سرمایه‌‌گذاری را بالا نگه داشته و توان بسیاری از متقاضیان را برای خرید تا حدود زیادی به نسبت گذشته کاهش داده است. بنابراین حباب سکه با بیش از دو میلیون تومان همچنان دارای تقاضای سرمایه‌‌گذاری است. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به فشارهای زیاد بر روی بهای طلای جهانی و احتمال افت مجدد قیمت این کالا، انتظار می‌‌رود در صورت رخداد چنین اتفاقی معاملات به‌صورت نسبی به دلیل رشد حباب آن تقلیل یابد.

بازار طلای جهانی

بازتاب درخشندگی طلا

3

قیمت طلا طی معاملات هفته اخیر با افت شاخص دلار به میانه کانال ۱۰۴ واحدی، در مسیر صعودی قرار گرفت و پس از نزدیک به ۴ ماه، بار دیگر در اول دسامبر حمایت کانال ۱۸۰۰ دلاری را به دست آورد. همچنین دو عامل اصلی بر قیمت طلا تاثیر گذاشته‌‌اند که یکی آمارهای اشتغال ایالات متحده و دیگری روند افزایش نرخ بهره این کشور است. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی هفته اخیر با فاصله گرفتن از سطح 1740 دلار توانست در روزهای پایانی هفته گذشته نیز سطح 1800 دلار را پس از گذشت نزدیک به 110 روز معاملاتی بازار جهانی لمس کند. اما با توجه به برخی محرک‌‌های نزولی کار خود را در زیر  سطح یاد شده به پایان رساند. با این حال برای دومین هفته متوالی طلای جهانی عملکرد مثبت 4/ 2 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند.

بازار اوراق مسکن

ابهامات رکود مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در فرابورس روز شنبه عموما سبزپوش بودند. علاوه بر این اوراق تسهیلات اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود با رشد 94/ 0 درصدی معادل بیش از 900 تومان افزایش داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 106 هزار و 189تومان خاتمه داد. برخلاف انتظارات بسیاری از مردم گفته می‌شود که رکود تاثیرات مخربی بر عدم تعادل در بازار مسکن خواهد داشت؛ زیرا فاصله بین عرضه و تقاضا را عمیق‌‌تر و جبران آن را بعضا ناممکن می‌کند که در آینده می‌تواند به افزایش قیمت بینجامد. زیرا در رکود همیشه بی‌‌انگیزگی و خروج سرمایه‌‌گذاران از تولید مسکن به نحو قابل توجه و وسیعی اتفاق می‌‌افتد. بنابراین افت قیمت مسکن در دوران رکود ساخت و ساز دور از انتظار بوده و بالعکس این احتمال وجود دارد که قیمت‌‌ها مجددا در مسیر حبابی شدن بیشتر قرار گیرد.

بازار نفت

افزایش فشار روزمره بر نفت

5

پیش از نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان در هفته اخیر و ممنوعیت اتحادیه اروپا برای نفت خام روسیه، قیمت‌‌های نفت در معاملات هفته گذشته متزلزل بود. به‌طوری که قیمت‌‌ها به‌طور موقت سطح 90دلار رسید. هر بشکه نفت خام برنت با رسیدن به سطح 85 دلار و 57 سنت عملکرد مثبت 32/ 2درصدی را ثبت کرد. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با قرار گرفتن در مرز 80 دلار عملکرد هفتگی مثبت 85/ 4 درصدی را از آن خود کرد. هر دو قرارداد نفت برنت و WTI در محدوده منفی به کار خود پایان دادند، اما پس از سه هفته متوالی افت، با افزایش هفتگی همراه بودند. انتظار می‌‌رود که اوپک پلاس در نشست روز یکشنبه، به آخرین هدف خود یعنی کاهش ۲ میلیون بشکه‌‌ای تولید نفت در روز پایبند باشد. اما برخی معتقدند که در صورت عدم کاهش بیشتر، قیمت‌‌ نفت نیز نزولی شود.