بازار سهام

ورق بازار سرمایه برگشت

1

بازار سرمایه دومین روز معاملاتی هفته را برخلاف چهار روز معاملاتی قبل بر مدار مثبت پشت سر گذاشت. بر این اساس نماگر اصلی بازار با رشد 41/ 0‌درصدی همراه بود و در سطح یک‌میلیون و 389‌هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد به میزان2هزار و 296میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات یکشنبه به میزان 27میلیارد تومان تغییر مالکیت از جانب حقیقی به حقوقی رخ داده است. بر این اساس کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که اگر ریسک‌های کسری بودجه و عدم‌توافق در مذاکرات برجام در کوتاه‌مدت باقی بماند، دولت به فروش بیشتر اوراق روی خواهد آورد. بر همین مبنا برای کنترل نرخ تورم و عمق بخشیدن به بازار بدهی، نرخ بهره بانکی مستلزم افزایش است که این امر موجب افت بازار سرمایه خواهد شد. اگرچه در چند هفته اخیر نرخ بهره عموما بدون تغییر چشمگیر باقی مانده‌‌‌، اما با توجه به کسری عظیم بودجه احتمال افزایش آن وجود دارد.

بازار سکه

تداوم صعود سکه

2

سکه طلا روز معاملاتی یکشنبه را در مدار مثبت پشت سر گذاشت. این در حالی است که سکه امامی روز گذشته در قیمت 18میلیون و 17هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه با توجه به رابطه مستقیمی که میان سکه و نرخ ارز و اونس وجود دارد، در حال حاضر به دلیل افزایش سطح معاملات سکه و رشد قیمت اونس طلا، سکه در مدار صعودی قرار گرفته است. بر این اساس در هفته‌های اخیر با ایجاد برخی انتظارات تورمی در فضای بازار افراد زیادی با هدف حفظ ارزش دارایی‌های خود در برابر تورم اقدام به خرید و نگهداری سکه طلا کرده‌اند. این مهم با افزایش تقاضا با برهم زدن قیمت تعادلی بازار سبب افزایش قیمت سکه شد. از طرف دیگر در هفته گذشته با کاهش نرخ رشد بهره در کشور‌های اروپا و آمریکا ورق معاملات اونس طلا که در هفته‌های گذشته در مسیر کاهشی قرار داشت، برگشت. این امر باعث رشد نرخ سکه شده است.

بازار طلای جهانی

چشم‌انداز مثبت طلای جهانی

3

طلای جهانی هفته معاملاتی گذشته را با تغییرات مثبت پشت سر گذاشت. بر این اساس فلز گرانبها آخرین روز معاملاتی را در قیمت 1797دلار و 32سنت به ازای هر اونس به پایان رساند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد طلای جهانی در هفته گذشته بازدهی مثبت 65/ 2درصدی را ثبت کرده است. اگرچه ابهامات زیادی در بازار وجود دارد، اما تنها عاملی که کارشناسان بر آن توافق دارند این است که تصمیم سیاست پولی فدرال رزرو در روز چهارشنبه تاثیر قابل‌توجهی بر حرکت فلزات گرانبها در پایان سال خواهد داشت. بر این اساس انتظار می‌رود فدرال رزرو سرعت افزایش نرخ بهره خود را تا 50 واحد کاهش دهد. این اقدامات کمتر تهاجمی بانک مرکزی آمریکا می‌تواند به سود طلا باشد. از طرفی با وجود اینکه فشار تورم عمده‌فروشی در ماه نوامبر بیش از حد انتظار افزایش یافت اما بازار طلا حمایت خود را بالای 1800دلار حفظ کرده است. با توجه به این عامل گفته می‌شود حتی اگر فدرال رزرو نرخ بهره نهایی را افزایش دهد طلا همچنان عملکرد خوبی خواهد داشت چون خطر رکود عمیق‌تر نیز افزایش می‌‌‌یابد.

بازار اوراق مسکن

روزهای نوسانی تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله در فرابورس دومین روز معاملاتی هفته را برخلاف چهار روز معاملاتی گذشته عمدتا نزولی پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912 افتی معادل 94/ 1درصدی داشت. بر این اساس در پایان معاملات روز یکشنبه اوراق یاد شده در سطح 108هزار و 963تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده کارشناسان این حوزه رکود، تاثیرات مخربی بر عدم‌تعادل در بازار مسکن خواهد داشت. زیرا این عامل فاصله‌‌ بین عرضه و تقاضا را بیشتر و جبران آن را با وقفه طولانی روبه‌رو خواهد کرد. در این میان در دوران رکود عده‌ای سازندگان و فروشندگان به دلیل اینکه ضرورت‌‌‌هایی برای تامین مالی دارند محصول خود را با قیمت پایین‌‌‌تر عرضه می‌کنند. در چنین وضعیتی تنها تعداد اندکی از دارندگان مسکن که نیاز به تامین مالی دارند فروشنده خواهند بود. در این شرایط عده بسیار کمی ممکن است از رکود منتفع شوند، اما افت ساخت‌وساز و کاهش معاملات، در بلندمدت میزان عرضه و تقاضا را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

بازار نفت

سقوط آزاد نفت

5

قیمت نفت هفته معاملاتی گذشته را بر مدار منفی پشت سر گذاشت. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ترتیب آخرین روز معاملاتی هفته را در قیمت‌های 76دلار و 10 سنت و 71دلار و 2سنت به پایان رساندند. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد در این هفته هر دو نوع نفت خام یاد شده به ترتیب افت 16/ 35درصد و 53/ 35درصدی را تجربه کردند. به عقیده کارشناسان تمدید محدودیت‌های مسافرتی کووید-19 در چین بر قیمت نفت تاثیر گذاشته، زیرا چند شهر چین محدودیت‌های جدیدی از تعطیلی مشاغل گرفته تا قرنطینه‌‌‌های گسترده‌‌‌تر را در تلاش برای مهار این بیماری در دستور کار قرار داده‌اند. یکی از نگرانی‌های عمده در بازار نفت مربوط به تحریم‌های جدید علیه روسیه بوده که تمامی سرمایه‌گذاران از آن می‌‌‌ترسیدند. بر این اساس تجار در حال حاضر به این نتیجه رسیدند که ممکن است به اندازه‌‌‌ای که در ابتدا تصور می‌شد این موضوع ضربه بزرگی به عرضه نفت روسیه وارد نکند. در مجموع چشم‌انداز بازار نفت به دلیل حال بد چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کامودیتی دنیا، همچنان نزولی باقی مانده است.