بازار سهام

1 copy

افت ماهانه و فصلی بورس

بورس در آخرین روز معاملاتی پاییز ۱۴۰۰، بر مدار مثبت به کار خود پایان داد. در شروع دادوستدهای دیروز خریداران به صنایعی که از اخباری همچون حذف ارز ۴۲۰۰تومانی در بودجه ۱۴۰۱ و روند رو به پیشرفت مذاکرات برجامی تاثیر مثبت می‌‌‌پذیرند، توجه ویژه نشان دادند. در ادامه، این جو مثبت به سایر صنایع و گروه‌‌‌ها نیز تسری پیدا کرد و به این ترتیب، شاخص کل بورس با رشد 3/ 1‌درصدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۱۸‌هزار واحدی به معلاملات خود در پاییز خاتمه داد. نوسانات کاهشی بازار سهام افت 9/ 4درصدی را در پاییز نشان می‌دهد که عمده ریزش آن مربوط به آذرماه است. روز گذشته شاهد قدرت‌‌‌نمایی خریداران در بازار سرمایه بودیم، اما حجم پایین معاملات و عمق کم بازار، حتی با وجود اخبار مثبت و بازار سبزپوش، جلب توجه می‌کرد؛ به نحوی که ارزش معاملات خرد سهام به 1812میلیارد تومان رسید.

 

بازار سکه

2 copy

توجه سکه به رفتار بازارها

سکه امامی در دادوستدهای روز سه‌‌‌شنبه، برخلاف معاملات پشت خطی روز دوشنبه پیش رفت و بر مدار صعودی قرار گرفت؛ به طوری که هر سکه به قیمت 13میلیون و 240‌هزار تومان معامله شد. لازم به ذکر است که عملکرد ماهانه این کالا 8/ 5‌درصد مثبت واقع شد. همچنین بازدهی سرمایه‌گذاری سکه برای معامله‌گران این بازار در سه‌ماه پاییز 37/ 10‌درصد سودآوری به همراه داشته است. در این میان برای محرک‌‌‌های کاهشی تنها افت قیمت دلار به زیر مرز 30‌هزار تومان می‌تواند زمینه‌‌‌ساز برگشت سکه به ابتدای کانال 13میلیون تومانی شود. البته ورود اونس طلا به بالای مرز 1800دلار می‌تواند دیدگاه‌‌‌های افزایشی در بازار داخلی را کمی تقویت کند. به نظر می‌رسد در صورتی که سکه امامی حمایت فنی ۱۲میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان را از دست بدهد، سرعت سقوط بیشتر خواهد شد.

 

بازار طلای جهانی

3 copy

محدوده منفی طلا

پس از افت اونس طلا در شروع معاملات هفته، شاخص دلار در پایین رکورد بالای اخیرش ماند و پس از ضربه‌ای که به برنامه‌های هزینه دموکرات‌ها در واشنگتن وارد آمد، عقب‌نشینی کرد. دلار ضعیف‌تر، طلا را برای خریداران غیرآمریکایی جذاب‌تر می‌کند. به این ترتیب، این فلز گرانبها نوسان افزایشی از خود نشان داد اما در ادامه دادوستد‌های دیروز تا ساعت 20 به وقت تهران به 1786دلار تنزل کرد. به نظر می‌رسد طلا در نقطه 1815دلار دارای مقاومت بسیار شدیدی است. این نقطه بالاترین قیمت طلا در هفته گذشته به شمار می‌رود که پس از برخورد به آن طلا وارد روند اصلاحی شده و به زیر 1800دلار سقوط کرد. به نظر می‌رسد، با وارد شدن به فصل تعطیلات شاهد کاهش حجم معاملات باشیم، این درحالی است که اونس طلا از ابتدای سال میلادی تاکنون 100دلار کاهش را تجربه کرده است.

 

بازار اوراق مسکن

4 copy

ارتعاشات در قیمت مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن، روز سه‌‌‌شنبه را نیز کاهشی به پایان رساند. به این ترتیب، تسه9812 روز گذشته با افت 64/ 3‌درصدی به قیمت پایانی 90‌هزار و 318 تومان تنزل یافت. لازم به ذکر است که تسه‌‌‌های هم‌گروه این اوراق تسهیلات بانک مسکن نیز تماما سرخ‌پوش شدند و افت قیمت را تجربه کردند. به عقیده کارشناسان، تعداد عرضه‌کننده‌ها در بازار اوراق نیز نسبت به روزهای سپری‌شده در یک هفته گذشته افزایش یافته است و همین افزایش عرضه می‌تواند در روزهای پیش‌رو باز هم روند قیمت‌ها را در بازار معاملات اوراق کاهشی کند. گفته می‌شود، هر زمان که برای بخش مسکن تسهیلاتی اختصاص می‌‌‌یابد، در وهله نخست روی قیمت مسکن تاثیر‌گذار خواهد بود. با این حال، همچنان بالا بودن قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید دلیل اصلی رکود در معاملات مسکن است.

 

بازار نفت

5 copy

بهبود روند صعودی

در حالی که سرمایه‌گذاران همچنان نگران گسترش سریع سویه «اُمیکرون» هستند که می‌تواند موجب کاهش تقاضا برای مصرف انرژی در جهان شود و از سوی دیگر تولید نفت اوپک‌پلاس همچنان کمتر از ارقام توافق‌شده است، قیمت نفت در دومین روز معاملاتی با نوسان همراه بود و توانست به افزایش 5/ 1درصدی دست یابد. به این ترتیب، هر بشکه نفت WTI در دادوستدهای روز سه‌شنبه گام بلندتری برای فتح کانال 70دلاری برداشت و به سطح 69دلار و 80سنت رسید. به گفته کارشناسان پس از چند روز دشوار، قیمت‌های نفت بهبود پیدا کرده؛ زیرا عمده نگرانی‌های مربوط به کووید در قیمت‌ها تاثیر گذاشته است. آسیب کوتاه‌مدت بسته‌شدن مرزها به رشد اقتصادی هنوز معلوم نیست و قیمت‌های نفت به هر گونه مقررات سخت‌گیرانه‌تر برای سفر حساس خواهند بود.