بازار سهام

معاملات بورس در خلسه

1

بازار سهام روز دوشنبه با افزایشی معادل‌هزار واحد به کار خود پایان داد. لیدر‌های برجامی شامل گروه خودرو ، بانک و حمل‌ونقل که روزهای اخیر دلیلی بر جهش چشمگیر بازار سهام بودند. در روز گذشته فعالان بازار در شرایطی همچون بی‌‌‌تصمیمی از آینده سیاست‌های بین‌المللی، اثرات تصمیمات آتی سیاستگذاران بر نرخ دلار، ادامه‌‌‌دار بودن شرایط تورمی در اقتصاد کشور، از تقاضای خود کاستند و ارزش معاملات خرد شامل حق‌تقدم و سهام نزدیک به 1956‌میلیارد تومان بوده است. خالص تغییر مالکیت در این روز 33‌میلیارد تومان از جانب حقوقی به حقیقی بود. از ابتدای سال‌جاری با وجود ثبت ورود پول حقیقی در برخی روزهای معاملاتی‌‌‌، برآیند ورود و خروج پول از ابتدای سال 1401 منفی بوده و تنها یک‌چهارم این بازه در اختیار بازار حقیقی قرار داشته است.

بازار سکه

تثبیت سکه در کانال ۱۳‌میلیونی

2

سکه امامی در روز معاملاتی دوشنبه با کاهش قیمت مواجه شد و به محدوده قیمتی 13‌میلیون و 680 هزار تومان در هر قطعه رسید. انتشار اخبار مربوط به امکان احیای توافقات در ماه اخیر، برخی از معاملات را با جو هیجانی همراه کرده و موجب نوسان این سکه شد. اما در روزهای معاملاتی ابتدای هفته جاری تغییرات قیمت سکه با ‌درصد نوسان کمتری همراه شد که موجب فروکش کردن رفتارهای نامطلوب خرید و فروش هیجانی شد. با کاهش اندکی در قیمت دلار و افت بهای طلای جهانی، نهایتا مسکوک مورد نظر نیز کاهش قیمت داشت و حباب بیش از یک‌میلیون و 700‌هزار تومان وجود دارد، اما در مواقع حساس و نااطمینان تقاضای آن به‌دلیل پناهگاه امن بودن افزایش می‌یابد. چرا که شرایط کشور در تغییرات نرخ ارز و اثر آن بر سکه مستقیم است.

بازار طلای جهانی

نوسان قیمت طلا

3

قیمت طلای جهانی در روزهای معاملاتی اخیر به طور پیوسته نوسان داشته و به‌طور کلی نسبت به اوج سال 2022 نزدیک به 20‌درصد کاهش یافته است. در روز معاملاتی دوشنبه هر اونس طلای جهانی (تا ساعت 19:45) به‌قیمت 1740دلار معامله شد. در معاملات ماه‌های اخیر 1700دلار به ازای هر اونس به عنوان کف قیمتی مورد تقاضا قرار گرفته است. چرا که هنوز نااطمینانی جهانی ادامه‌دار است. این ترس حاصل آمار برخی کشورهای بزرگ اقتصادی از امکان درگیر شدن با رکود است که راه درمان آن سیاست‌های انقباضی است. با افزایش نرخ بهره، شاخص دلار رشد پیدا خواهد کرد و این خبر خوشی برای فعالان بازار طلا نیست و موجب تعلل صعود این فلز زرد به سقف 1800دلار در هر اونس می‌شود.

بازار اوراق مسکن

حرکت سنگین در مبادلات تسه

4

تسه 9912 در روز دوشنبه با کاهش جزئی همراه بوده و با افت منفی 12/ 0‌درصد در همان محدوده قیمتی 117‌هزار تومان یکشنبه باقی ماند. بازار مسکن در سال‌های اخیر با نوسان‌های قیمت شدیدی مواجه شده است. افزایش قیمت همه‌جانبه در قیمت دارایی‌هایی همچون دلار سکه و کالا‌های با دوام یا مصرفی، در برخی موارد با کاهش تقاضا تا حدودی برای خانوار کمرنگ می‌شود. اما حوزه مسکن پس از افزایش هزینه‌های اجاره در سال‌جاری بخش عظیمی از سبد هزینه خانوار را در برمی‌گیرد. در روزهای اخیر معاملات هیجانی بازار در مواقعی تماما سبز پوش و در روزهایی صف خرید را تجربه کرد. با افزایش ابهامات در سیاستگذاری‌های کلان اقتصادی، قیمت مسکن نیز دنباله‌روی نرخ دلار بلاتکلیف در محدوده فعلی نوسان می‌کند.

بازار نفت

صعود آرام و پلکانی نفت

5

قیمت نفت در روز دوشنبه با چشم‌انداز کاهش عرضه اوپک‌پلاس افزایش داشت. به طوری که نفت خام برنت (تا ساعت 16) 101دلار به ازای هر بشکه معامله شد و افزایش یافت. نفت وست‌تگزاس اینترمدییت پس از افزایش 5/ 2‌درصدی در هفته گذشته، به 93 دلار و 41 سنت رسید. تولیدکنندگان بزرگ نفت برای ثبات قیمت این کالا در سطوح بالای 100 دلار، مواردی مانند احیای توافق هسته‌ای ایران را نیز با کاهش تولید خنثی می‌کنند. در حالی که رشد شاخص دلار و تقویت آن، قیمت‌‌‌ کامودیتی‌ها را محدود می‌کند. بنابراین مشکل کمبود عرضه در بازارهای نفت می‌تواند به حمایت از این سطح قیمت‌ها کمک کند. همچنین وجود برخی ناآرامی‌‌‌ها در پایتخت لیبی می‌تواند نگرانی‌هایی را برای عرضه نفت اوپک مجددا با خلل روبه‌رو کند و روند بهای نفت را تعدیل کند.