بازار سهام

1-15 copy

شکوفه‌های سبز بورس

با شروع سال ۱۴۰۱ بازار سهام روند مطلوبی را آغاز کرد. به‌طوری که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) در هفته اول معاملاتی موفق به ثبت رقم بیش از 3 هزار میلیارد تومان شد. بر این اساس بورس تهران مسیر صعودی و مثبتی را تجربه کرد و بازدهی هفتگی بیش از 7/ 4 درصدی را به ثبت رساند. علاوه بر این لازم به ذکر است که شاخص کل توانست مجددا به بالای ابرکانال  4/ 1 میلیون واحد رشد و جایگاه خود را در ارتفاع یک میلیون و 432 هزار واحد تثبیت کند. شاخص هموزن نیز همسو با بازار سبز‌پوش بود. به عقیده برخی از کارشناسان، رشد بورس به همراه انتشار برخی اخبار مثبت در بازار هفته گذشته، باعث شد تا امیدواری‌‌های سهامداران به روند هفته جاری بازار سهام افزایش پیدا کند و فضای صعودی را تقویت کند.

 

بازار سکه

2-15 copy

پیشروی بهای سکه

بازار طلا و سکه طی معاملات هفته اخیر همسو با روند صعودی نرخ دلار در بازار آزاد، رشد قیمت را شاهد بود. اما در این میان افت و خیزهای بهای طلا در بازار جهانی باعث شد تا سکه نتواند با قدرت هر چه بیشتر نوسانات صعودی را دنبال کند. به‌طوری که این فلز گرانبهای داخلی توانست تا نزدیکی مرز مقاومت تکنیکالی 12 میلیون و 600 هزار تومان اوج بگیرد و جایگاه خود را در زیر این محدوده تثبیت کند. بر این اساس هر سکه امامی بازدهی مثبت 2 درصد را برای معامله‌‌گران خود به ارمغان آورد و کار خود را در سطح 12 میلیون و 510 هزار تومان به پایان رساند. با توجه به وضعیت بازار دلار و طلای جهانی انتظار می‌‌رود این سکه در هفته جاری روند قیمتی متعادلی را همراه با تمایلات صعودی داشته باشد.

 

بازار طلای جهانی

3-15 copy

عقب‌‌نشینی سرمایه‌‌گذاران طلا

قیمت طلا در بازار جهانی طی روزهای گذشته نوسانات زیادی را در پی ادامه‌دار بودن بحران اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه تجربه کرد. در این میان تغییرات مثبت شاخص دلار آمریکا در برخی روزها باعث شد تا طلای جهانی اندکی افت را به همراه داشته باشد. به‌طوری که این فلز گرانبها پس از اوج‌‌گیری به بالای سطح 1950 دلار در هر اونس، مجدد با ریزش شدید تا سطح 1919 دلار و 10 سنت افت کرد. علاوه بر این لازم به ذکر است این فلز ماه گذشته را با عملکرد مثبت 22/ 1 درصد پشت سر گذاشت. به گفته برخی از کارشناسان این بازار گزارش اشتغال آمریکا نشان می‌دهد که فرصت‌‌های شغلی بهبود قابل توجهی داشته است. همین امر باعث شد تا در هفته گذشته نیاز سرمایه‌‌گذاران به اتکا به پناهگاه‌های امن همچون طلا کاهش یابد.

 

بازار اوراق مسکن

4-15 copy

شیب نزولی اوراق مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، کار خود را در هفته اول سال 1401 با نوسانات کاهشی پشت سر گذاشت. در این میان تسه 9912 نیز روند نزولی را طی کرد و جایگاه خود را از سطح 109 هزار تومان تا 104 هزار تومان کاهش داد. این اوراق تسهیلات بانکی هفته گذشته را با عملکرد منفی  9/ 4 درصدی سپری کرد. برخی کارشناسان اعتقاد دارند در صورتی که برجام احیا شود، ممکن است بازار مسکن بزرگ‌ترین ریزش قیمت تاریخی خود را تجربه کند. در مقابل نیز برخی بر این باور هستند که عدم احیای برجام به سرعت بر رشد قیمت‌های مسکن موثر نخواهد بود به‌طوری که با توجه به ثبات این بخش در سال گذشته، اخبار مثبت از مذاکرات وین، نبود ظرفیت رشد و تکمیل دوره رونق، انتظار یک بازار آرام در سال ۱۴۰۱ می‌‌رود.

 

بازار نفت

5-15 copy

تشدید انتظارات کاهشی بازار نفت

بهای نفت هفته گذشته در بازار جهانی افت چشم‌‌گیری را در پی کاهش ذخایر استراتژیک نفت خام آمریکا که حاکی از کاهش عرضه و نگرانی سرمایه‌‌گذاران از تحریم‌های جدید غرب علیه مسکو با ادامه بمباران حومه پایتخت اوکراین توسط نیروهای روسی است، تجربه کرد. به‌طوری که بهای هر بشکه نفت برنت تا سطح 104 دلار و 75سنت کاهش یافت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با کاهش شدید به زیر مرز 100 دلار عقب‌نشینی کرد. بر این اساس هر دو نفت خام عملکرد منفی بیش از 12 درصد را در کارنامه هفتگی خود ثبت کردند. لازم به ذکر است که نفت WTI ماه مارس را با بازدهی مثبت 87/ 3 درصد و نفت برنت با 76/ 6درصد پشت سر گذاشت. در این میان نیز قرنطینه‌های جدید کرونایی در چین به همراه پایبندی اوپک پلاس به تعهدات خود در تولید باعث تشدید فضای نزولی در این بازار شد.