بازار سهام

1

قطعی برق دامن‌گیر بورس

بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی هم کار خود را مثبت شروع کرد تا برای سومین روز کاری پیاپی شاهد سبزپوشی شاخص کل باشیم. هر چند روز گذشته این رشد کمرنگ‌‌تر از روزهای پیشین بود، اما سبب شد نماگر بورس در مسیر ثبت سومین هفته مثبت قرار گیرد. به این ترتیب شاخص کل بورس با افزایش 831 واحد خود را به قله یک میلیون و 282 هزار واحدی رساند. در این بین شاخص هموزن نیز رشد 25/ 0 درصد را تجربه کرد. در پی قطعی‌های مکرر برق در کشور و پس از انتشار اخبار دستور کاهش فعالیت شرکت‌های فولادسازی و سیمانی برای جلوگیری از فشار به شبکه سراسری کشور، شاهد واکنش بازار سرمایه به این اتفاق بودیم؛ به‌طوری‌که این دو دسته از سهام از ابتدای معاملات به واسطه‌ عرضه‌های سنگین تحت فشار فروش قرار گرفتند و اغلب به مدار منفی معاملات رفتند.

 

بازار سکه

3

کاهش بهای سکه

در روزهای اخیر محدودیت‌های نوسان دلار، توجه معامله‌گران  سکه را به سوی اونس طلا جلب کرده است. اونس طلا  در دو روز گذشته با قدرت خود را به بالای مرز 1800دلار رساند و در مقطعی حتی به بالای محدوده یاد شده قدم گذاشت. چنین نوساناتی موجب شد که تقاضا برای خرید سکه در بازار بیشتر شود و این فلز گرانبها خود را به بالای خط ۱۰ میلیون و 8۰۰ هزار تومان برگرداند. با وجود این که قیمت سکه در روز سه‌شنبه مرزهای روانی را پشت‌سر گذاشت، اما کانال‌شکنی‌های رو به پایین دلار روند بازار سکه را دگرگون کرد و قیمت سکه نزولی شد. همچنین کاهش داد و ستد بازار طلا به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی پایتخت تا حدودی بر این مورد دامن زد. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام بهار آزادی  در معاملات روز چهارشنبه به 10 میلیون و 650تومان کاهش یافت.

 

بازار طلای جهانی

4

نوسانات اونس طلا

قیمت طلای جهانی که در معاملات روز سه‌شنبه پایان خوبی نداشت و به زیر کانال حساس و مقاومتی خود سقوط کرده بود، اما روند صعودی طلا  در داد و ستد‌های روز چهارشنبه در انتظار مذاکرات فدرال‌رزرو از سر گرفته شد و دوباره مرز ۱۸۰۰ دلار را شکست.

 اونس طلا روز گذشته (ساعت 16) به 1808 دلار رسید و در آستانه بالاترین سطح طی سه هفته گذشته قرار گرفت. این در حالی است که کاهش سود اوراق خزانه‌داری، جذابیت این فلز گرانبها را پس از گذراندن بدترین ماه از ژوئن سال ۲۰۱۶ افزایش می‌دهد. کاهش شدید قیمت در ماه ژوئن که ناشی از افزایش سود اوراق خزانه‌داری و دلار قوی‌‌تر بوده است، سال ناپایداری برای طلا رقم زده است.

 

بازار اوراق مسکن

5

سیر نزولی تسه

عمده نمادهای اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز گذشته خود روز منفی را پشت‌سر گذاشتند که این افت قیمت تسه9812 را نیز در برگرفت. اوراق تسهیلات مسکن که در اسفند ماه 98 توسط بانک مسکن در فرابورس منتشر شده، در معاملات روز چهارشنبه بازار سهام در ادامه کاهش قیمتی روزهای قبل خود باز هم افت قیمت را به ثبت رساند. به این ترتیب «تسه9812» در قیمت پایانی 59 هزار و 53 تومان بسته شد که کاهش 35/ 0 درصد را در قیاس با قیمت این نماد در روز پیشین نشان می‌دهد. با کاهش متوالی این دسته از سهام میانگین قیمتی آنها نیز به زیر 60 هزار تومان کاهش یافته است. اما پایین بودن بهای «تسه9812» به نسبت میانگین سایر اوراق می‌تواند موجی از تقاضا را به همراه داشته باشد که منجر به تغییر مسیر مجدد این اوراق می‌شود.

 

بازار نفت

7

بازگشت نفت به روند صعودی

قیمت نفت پس از افت چشمگیری که روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر ابهام در آینده توافق کاهش تولید اوپک پلاس داشت، در معاملات روز چهارشنبه در انتظار شفافیت بیشتر از سوی این گروه تولیدکننده اندکی افزایش را تجربه کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت با 9/ 0 درصد افزایش، به ۷4 دلار و 50 سنت در هر بشکه رسید. در حالی که روز ماقبل این رقم با 8/ 3 درصد کاهش در قیمت 73 دلار و 40 سنت بسته شده بود. اوپک روز جمعه به افزایش تولید حدود دو میلیون بشکه در روز از اوت تا دسامبر و تمدید مدت اجرای پیمان فعلی محدودیت عرضه تا پایان سال میلادی آینده رای داد، اما مخالفت امارات‌متحده عربی مانع تصویب توافق شد. شکست این مذاکرات در ابتدا باعث صعود چشمگیر قیمت‌های نفت به بالاترین حد در چند سال اخیر شد، با این حال اختلاف ایجاد شده سیاست تولید اوپک را مبهم کرده است.