بازار سهام

بورس در مسیر تعادل

بازار سرمایه معاملات روز دوشنبه را با نوسانات منفی آغاز کرد اما دیری نپایید که خریداران بر فروشندگان غلبه کردند و شاخص‌کل برای هشتمین روز متوالی به روند صعودی روزهای پیشین خود ادامه داد. به ترتیب روز گذشته نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد بیش از ۵ هزار واحد (معادل ۴۲/ ۰ درصد) در سکوی یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحدی ایستاد. نکته مهم در روزهای مثبت بازار سرمایه پیشتازی سهامداران حقیقی در مقابل حقوقی‌ها است‌ که از ابتدای هفته‌جاری افسار معاملات را به‌دست گرفتند و روز گذشته نیز مالکیت سهامی به ارزش ۱۶۲ میلیارد تومان را به عهده گرفتند. به‎نظر می‎رسد با جلب نسبی اعتماد سرمایه‎گذاران به بازار که منجر به ورود نقدینگی به بازار شده و عبور از ابهامات سیاسی کشور، همچنین گزارش‌های مطلوب عملکرد ماهانه شرکت‎ها، رفته‌رفته شاهد تعادل بازار سهام و حاکمیت فضای تحلیل در بازار باشیم.

 

 

 

بازار سکه

شکست مرز مقاومتی سکه

قیمت سکه در معاملات روز دوشنبه سرانجام مرز مقاومتی قوی خود را شکست و پس از یک کاهش کمرنگ در روزهای پیشین به مدار صعودی بازگشت. بازگشایی مثبت اونس طلا در کنار پیشروی دلار، به‌عنوان محرک‌های اصلی قیمت طلا، افزایش چشمگیری را برای سکه رقم زدند. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در قیمت 10 میلیون و 690‌هزار تومان معامله شد که افزایش 5/ 1درصدی را در قیاس با قیمت قبلی نشان می‌دهد. پس از انتخابات داد‌وستد‌ها به روال عادی بازگشته و خبری از خرید و فروش‌های هیجانی نیست، بنابراین تقاضای بالای بازار در روند صعودی سکه و ثبات طلا موثر بوده است. در حال‌حاضر مهم‌ترین اتفاق سیاسی پیش‌رو بحث برجام است و تا زمانی‌که این موضوع تعیین‌تکلیف نشود قیمت‌ دلار و طلا همچنان تحت‌تاثیر اخبار مربوط به آنها نوسان خواهند داشت.

 

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در بازار جهانی

بهای اونس طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر افت ارزش شاخص دلار و همچنین کاهش نگرانی‌ها از روند نرخ تورم آمریکا پس از انتشار آمار امیدبخش از گزارش‌های تورمی این کشور، اندکی افزایش یافت و به محدوده قیمت بسته‌شدن خود در روز جمعه هفته گذشته نزدیک شد. اما این رشد قیمتی چندان دوام نیاورد و مجددا روند نزولی را برای سرمایه‌گذاران این بازار به نمایش گذاشت‌ به‌طوری‌که این فلز گرانبها روز گذشته با یک روند پُر‌نوسان و رفت و برگشتی، ارزش خود را در (ساعت 20 روز گذشته) به‌رقم 1780 دلار رساند. با توجه به موضوعات اقتصادی آمریکا بسیاری از معامله‌گران طلا بر این باورند که موقعیت فعلی اونس برای سرمایه‌گذاری جذاب به‌نظر می‌رسد، اما تا مشخص‌نشدن روند بازارها از انجام معاملات پرقدرت و سرمایه‌گذاری‌های پرریسک کمی با تردید پیشروی کنند.

 

 

بازار اوراق مسکن

تشدید سرعت نزولی تسه‌ها

در معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه اوراق تسهیلات بانک مسکن سیر نزولی خود را ادامه داد و بازهم کاهش قیمت را به‌ثبت رساند. کاهش‌های متوالی در این دسته از سهام درحالی رقم می‌خورد که پیش از این هر فقره از «تسه9812» به 64‌هزار تومان نیز رسیده بود و پس از آن با کاهش تقاضا در گروه یاد‌شده و کاهش روز‌افزون ارزش تسه‌ها به مدار منفی بازگشت. بر این اساس «تسه» 9812 روز گذشته به قیمت 54 هزار و 427 تومان کاهش یافت. وام خرید مسکن‌ پیش از تغییر وضعیت اقتصادی در سال اخیر، کمک بزرگی برای خرید خانه محسوب می‌شد. زوجین و همچنین افراد مجرد می‌توانستند با این تصور که وام خرید مسکن حدود پنجاه درصد از قیمت خانه مورد‌نظرشان را پوشش خواهد داد، به فکر خرید خانه بیفتند. با افزایش چشمگیر قیمت مسکن، این درصد کاهش یافت و حالا شاید به 20درصد یاکمتر برسد.

 

 

بازار نفت

مقاومت نفت در سطح 74 دلار

در معاملات روز دوشنبه بازار‌جهانی همراه با ادامه‌ روند صعودی نفت طی پنج هفته گذشته، بهای هر بشکه نفت WTI، به بالاترین رقم از اکتبر ۲۰۱۸ تاکنون رسیده است. اصلی‌ترین عامل این افزایش بهبود چشم‌انداز و رشد سطح تقاضا از عرضه این کالا است. در این بین کشورهای موسوم به اوپک‌‌پلاس نیز نسبت به افزایش میزان تولید و عرضه‌ نفت‌ در بازار، رفتاری محتاطانه داشته و همین امر از رشد قیمت‌ها پشتیبانی کرده ‌است به‌طوری‌که هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت روز گذشته در قیمت 74 دلار معامله شد. تحلیلگران معتقد هستند که با شتاب‌گیری روند واکسیناسیون در کشورهای اروپایی و چین و ایالات‌متحده‌ آمریکا و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی آنها با توجه به موج جدید شیوع ویروس‌کرونا در برخی کشورها عامل مهمی برای رونق تقاضا است که اوپک باید آن را مدنظر قرار دهد.