بازار سهام

افت مکرر بازار سهام

Untitled-2 copy

بورس تهران هفته گذشته روند کاهشی را دنبال کرد، به‌طوری‌که شاخص‌کل ارتفاع خود را از سطح یک‌میلیون و 281 هزار واحد به یک‌میلیون و 229 هزار واحد کاهش داد. همین امر باعث شد تا چهارمین هفته متوالی افت شاخص‌کل رقم بخورد و هفته را با افت حدود 4‌درصد به پایان برساند. لازم به ذکر است که در این میان شاخص‌کل هموزن نیز بیش از 5‌درصد دیگر نزول کرد. با توجه به شرایط حاکم بر بازار سهام و خروج پول‌های حقیقی‌‌‌‌‌ها به دلایلی همچون عدم‌جبران زیان و جذاب‌شدن بازارهای موازی به موجب شرایط اقتصادی و غیراقتصادی و همچنین کاهش سطح ضریب اطمینان ماندگاری در بازار به موجب محقق‌نشدن وعده‌‌‌‌‌های دولت برای بهبود این بازار، باعث شده تا برای بیست و دومین هفته متوالی فروش حقیقی‌‌‌‌‌ها نمایان شود.

 

بازار سکه

تغییرات محدود سکه

3

با توجه به این موضوع که بازار ارز هفته گذشته شاهد تغییرات محدودی بود، لذا قیمت سکه امامی نیز با تاثیر‌پذیری بیشتر از نرخ دلار در بازار داخلی نسبت به سایر عوامل موثر، شاهد نوسان در محدوده 12‌میلیون و 350‌هزار تومان تا سقف 12‌میلیون و 550‌هزار تومان بود. به عقیده برخی کارشناسان این بازار، احتمال اینکه با نزدیک‌شدن به ایام پایان سال حجم تقاضا به نسبت گذشته اندکی بهبود یابد وجود دارد. علاوه‌بر این انتظار می‌رود که با رشد چشمگیر قیمت اونس طلا در بازار جهانی و ثابت‌ماندن نوسانات محدود دلار، ارزش ذاتی سکه افزایش یابد و در نهایت به کاهش حباب این فلز گرانبهای داخلی بینجامد. تحلیلگران فنی بر این باور هستند که در صورت تثبیت در بالای مرز 12‌میلیون و 500‌هزار تومان می‌توان انتظار رشد پلکانی را در هفته جاری برای این کالا داشت.

 

بازار طلای جهانی

افت طلا به زیر 1800 دلار

4

اونس طلا روز جمعه را در معاملات بازار جهانی صعودی آغاز کرد، اما این روند چندان باقی نماند و باعث شد تا این فلز گرانبها به سمت شدیدترین کاهش هفتگی خود از نوامبر2021 پیشروی کند، به‌طوری‌که بهای طلای جهانی از مرز 1800‌دلار عقب‌نشینی کرد و ساعت 19 به وقت تهران در قیمت 1785‌دلار موردمعامله قرار گرفت. گفتنی است که اثر امواج ناشی از چرخش جنگ‌طلبانه فدرال‌رزرو در آخرین تصمیم سیاستی که در روز چهارشنبه صادر شد، همچنان ادامه دارد. با توجه به افزایش چشمگیر نرخ بهره، بازارها در سال2022 با 5 تا 6 افزایش قیمت از سوی این سازمان روبه‌رو هستند. به گفته کارشناسان این بازار انتظار می‌رود طلا در سال‌های 2022 و 2023 کاهشی باشد؛ زیرا بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهند و بازده اوراق قرضه را بالا می‌‌‌‌‌برند.

 

بازار اوراق مسکن

عملکرد هفتگی منفی تسه

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شود هفته گذشته را نزولی طی کرد، به‌طوری‌که تسه9812 با افت قیمتی از سطح 122‌هزار تومان و رسیدن به قیمت 108‌هزار تومان عملکرد منفی 3/ 12‌درصدی را برای خود رقم زد. به گفته برخی از فعالان بازار مسکن قاعده بازار سنتی اجاره‌ملک ایران که مبتنی بر تعیین قیمت اجاره بر اساس ارزش ملک است، یکی از اصلی‌‌‌‌‌ترین عوامل جهش‌‌‌‌‌های مکرر قیمت اجاره در این بازار است. در شرایطی که دو سال از ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی‌بر تمدید خودکار قراردادهای جاری اجاره با افزایش ۱۵تا ۲۵درصدی می‌گذرد و همچنان این مصوبه لازم‌‌‌‌‌الاجراست، آمارهای رسمی بانک مرکزی نیز از افزایش معاملات مسکن همزمان با افزایش اندک قیمت‌ها در دی‌ماه امسال نسبت به آذر‌ماه سال‌جاری حمایت می‌‌‌‌‌کند.

 

بازار نفت

مسیر درخشان قیمت نفت

6

نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت آمریکا روز جمعه را با وجود برخی تمایلات صعودی، با تغییرات اندک کاهشی پشت‌سر گذاشت. با این حال نفت WTI در مسیر ثبت ششمین رشد متوالی هفتگی خود قرار دارد، به‌طوری‌که هر بشکه از این نفت در روز جمعه به قیمت 87 دلار و 16‌سنت در بازار جهانی معامله شد. لازم به ذکر است که سرمایه‌‌‌‌‌گذاران این بازار منتظر نتایج حاصل از نشست هفته آینده اوپک‌پلاس هستند. انتظار می‌رود این گروه به استراتژی خود برای افزایش 400 هزار بشکه در روز در سهمیه تولید در هر‌ماه پایبند بماند. این کشور برای دستیابی به اهداف خود تحت این استراتژی تلاش کرده است، زیرا تا حدودی تمامی امضاکنندگان این توافق، به‌ استثنای عربستان‌سعودی و امارات‌متحده‌عربی به دلیل برخی مشکلات تاریخی قادر به افزایش تولید طبق برنامه‌ نیستند.