بازار سهام

کاهش هیجان در سهام برجامی

1

بازار سهام در هفته معاملاتی منتهی به دومین روز شهریور ، در محدوده یک‌میلیون و 451هزار واحدی کار خود را آغاز کرد. برآیند تغییرات نماگر اصلی بورس طی هفته مذکور منفی 62/ 0درصد به ثبت رسید و در پایان هفته شاخص درمحدوده یک‌میلیون و 442هزار واحد به کار خود پایان داد. علاوه بر این خالص تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی به مبلغ753‌میلیارد تومان بیشترین مقدار خروج بعد از دو هفته بوده است. یکی از مهم‌ترین رویدادهای هفته گذشته تصویب افزایش یک‌درصدی دامنه نوسان در بازار اول بورس و فرابورس (بازه مثبت و منفی 7‌درصد) در روزهای آتی است. به گفته برخی صاحب‌نظران اقتصادی معاملات با افزایش تقاضا در نماد‌های مرسوم به برجامی، کاملا هیجانی بوده است. چراکه اثر واقعی برجام به صورت همه‌جانبه و بلندمدت بر روند بازار مشخص می‌شود.

بازار سکه

 تلاش سکه برای کانال‌‌‌یابی

2

هفته معاملاتی اخیر که از شنبه 29 مرداد آغاز شده و در پنج‌شنبه 3 شهریور به پایان رسید، کمترین قیمت معامله سکه امامی در محدوده 13‌میلیون و صد‌هزار تومان بود. با وجود نوسانات بسیار در هفته مذکور، در روز پنج‌شنبه این مسکوک در قیمت 13میلیون و 930هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. در مجموع داد و ستد‌های هفته که با فراز و فرود قیمتی همراه بود، این مسکوک عملکرد هفتگی مثبت6/ 1‌درصدی را به ثبت رساند. حرکت قیمتی سکه همواره با دو متغیر قیمت دلار در بازار ازاد و طلا در بازار جهانی همسو است. به طوری که با افزایش احتمال رکود جهانی تنزل بهای طلا بر قیمت سکه موثر واقع شد. در این میان نیز در پی اخبار از سوی مذاکره‌کنندگان برجام و بی‌قطعیتی در نتایج آن، نرخ دلار آزاد نیز از افت بیشتر دست کشید.

بازار طلای جهانی

طلای جهانی در هراس نرخ بهره

3

با افزایش نرخ تورم جهانی، سیاست فدرال رزرو سرسختانه در جهت افزایش نرخ بهره و مهار تورم ادامه‌داربوده است. به عقیده برخی کارشناسان اقتصادی بین‌المللی این افزایش در نرخ بهره باعث ایجاد رکود و آسیب اقتصادی به مشاغل و خانوار‌ها می‌شود. همچنین بر قیمت دارایی وسرمایه‌گذاری تجاری اثر نامطلوبی دارد. علاوه بر این روند افزایشی که از ابتدای سال 2022میلادی در شاخص دلار تاکنون به ثبت رسیده است موجب کاهش سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی همچون طلا شده است. هر اونس طلای جهانی تا لحظه نگارش این گزارش در محدوده 1745 تا 1747 دلار در نوسان بوده است. معاملات روز جمعه با عقب‌نشینی شاخص دلار از اوج 20 ساله خود می‌توانست صعودی باشد اما فعالان این حوزه با وجود چشم انتظاری برای افزایش در نرخ بهره از سطح تقاضای خود کاستند.

بازار اوراق مسکن

 چشم انتظاری برجامی مسکن

4

تسه 9912 در تاریخ شنبه 29 مرداد سال‌جاری با قیمت 126هزار و500 تومان معاملات خود را آغاز کرد. اما با کاهش تقاضا طی هفته روبه‌رو شد. به طوری که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته این اوراق تا قیمت 115‌هزار تومان کاهش پیدا کرد. در نتیجه داد‌و‌ستد‌های هفته مذکور اوراق تسهیلات بانک مسکن روندی کاهشی به خود گرفت و تسه 9912 بیش از 13‌درصد کاهش را تجربه کرد. توان خرید مسکن خانوار در دهه اخیر با کاهش قابل‌توجهی همراه شده است، چرا که هزینه‌های اخذ وام مسکن در سال‌های اخیر به شدت افزایش داشته و بخش کمی از هزینه خرید مسکن را پوشش می‌دهد.. با کاهش تحریم‌ها و تعدیل نرخ ارز قیمت مسکن نیز دستخوش تغییر می‌شود. به همین دلیل هفته اخیر بازار مسکن نیز چشم انتظار اخبار بین‌المللی و نتیجه توافق بود.

بازار نفت

 نفت در بحبوحه مقاومت قیمتی

5

بازار نفت در روز معاملاتی جمعه با رشد بیش از یک‌درصدی همراه بود. نفت برنت در قیمت 100دلار و 98 سنت در هر بشکه و نفت WTI نیز 93 دلار و 71 سنت مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب قیمت نفت تقریبا در مسیر ثبت رشد هفتگی 3‌درصدی است. با وجود گمانه‌زنی‌‌‌های ضعیف درباره بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، اخبار صادرکنندگان اوپک نیز بر رشد بازار اثر داشت. در روز اخیر با افزایش احتمال برای کاهش عرضه اوپک‌پلاس قیمت نفت برند بالای 100 دلار باقی ماند. برخی داده‌‌‌های جدید ایالات متحده نیز بهتر از حد انتظار بوده و ترس از رکود را اندکی کاهش داده است. اما برخی کارشناسان براین باور هستند که تولید‌‌‌کنندگان قصد دارند از کف قیمت 100 دلار در هر بشکه محافظت کنند و به همین دلیل امکان کاهش اندک به نظر می‌‌‌رسد.