بازار سهام

تداوم فروش حقیقی‌‌ها

1

پس از دو روز افت بازار سهام و رسیدن به پایین‌‌ترین سطح شاخص آن طی چهار ماه گذشته، روز دوشنبه نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای با رشد 29/ 0 درصدی بخش کوچکی از ریزش قبل را جبران کرد. بر این اساس شاخص کل روز یاد شده کار خود را در سطح یک میلیون و 427 هزار واحد به پایان رساند. شاخص هموزن نیز روز گذشته سبزپوش شد و 1/ 0 درصد افزایش داشت. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) روز گذشته در رقم 1203 میلیارد تومان به ثبت رسید که این مقدار کمترین سطح از ابتدای مرداد ماه سال جاری است. همچنین ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بورس اوراق بهادار تهران برای سی و سومین روز متوالی منفی شد و رقم 232 میلیارد تومان پول حقیقی از این بازار با فروش حقیقی‌‌ها خارج شد.

بازار سکه

پیروی سکه از افت دلار

2

بازار سکه طلا روز دوشنبه پس از چند روز متوالی درجا زدن، افت قیمت را شاهد بود. این اتفاق درحالی رخ داد که نرخ دلار در بازار آزاد نیز کاهشی بود و روند بهای سکه امامی را تحت‌الشعاع قرار داد. به‌طوری که این مسکوک یاد شده روز گذشته با یک پله عقب‌نشینی در قیمت 14 میلیون و 830 هزار تومان داد‌وستد شد و فاصله خود را از مرز حساس 15 میلیون تومان بیشتر کرد. با این حال حباب سکه امامی همچنان در سطوح بالای 5/ 1میلیون تومان در حال نوسان است. گفته می‌شود در صورتی که نرخ دلار آزاد از میانه کانال 31 هزار تومان عقب‌نشینی کند انتظارات کاهشی در بازار سکه افزایش می‌‌یابد. به طوری که سطوح نزدیک به 14 میلیون تومان برای این کالای با‌ارزش پیش‌بینی می‌شود.

بازار طلای جهانی

انتظارات پرنوسان طلا

3

طلا ماه ژوئیه را پس از کاهش‌‌های مداوم، با عملکرد منفی سپری کرد. اما در روزهای پایانی ماه با آرام شدن فضای ترس و هیجان از تهاجمی عمل کردن فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره به منظور کنترل تورم افسارگسیخته آمریکا، رشد قیمت را شاهد بود. بر این اساس فلز گرانبها در ادامه افزایش اخیر خود، نخستین روز معاملاتی از ماه میلادی جدید را به کمک افت تقریبی نیم واحدی شاخص دلار بیش از یک دلار صعود کرد. به‌طوری که طلا دیروز ساعت 16 در قیمت 1773 دلار معامله شد. اما در این میان با بازگشت احساسات هیجانی یاد شده تمایلات نزولی مجددا قوت گرفت و باعث شد طلا تغییرات منفی را به خود ببیند. با این حال شورای جهانی طلا معتقد است که چشم‌انداز برای نیمه دوم سال در بهترین حالت پرنوسان خواهد بود.

بازار اوراق مسکن

افت قیمت تسه

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز دوشنبه را با روندی صعودی پشت سر گذاشت. به‌طوری که اوراق تسهیلات اسفند 99 روز گذشته با نماد تسه 9912 افتی معادل 93/ 2 درصد را شاهد بود و با کاهش 3 هزار و 998 تومان دادوستدهای خود را در قیمت پایانی 132 هزار و 376 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که تفاوت بازار ملک با سایر بازارها در این است که تجربه همه ادوار گذشته نشان داده در این بازار چسبندگی قیمت وجود دارد و این موضوع مانع از آن می‌شود که مسکن در لحظه و متناسب با تغییر جهت بازارهای موازی به تحولات واکنش نشان دهد. علاوه بر این گفته می‌شود که نبود ابزارهای مالیاتی موثر سبب شده سرمایه‌‌‌‌گذاری در بازار مسکن از نگاه سرمایه‌‌‌‌گذاران بدون ریسک در بلندمدت و عملا بدون هزینه باشد.

بازار نفت

استارت سرخ ماهانه نفت

5

شاخص‌‌های نفتی روز دوشنبه کاهش یافتند. در حالی که سرمایه‌‌گذاران برای نشست این هفته مقامات اوپک و سایر تولیدکنندگان بزرگ درباره تعدیل عرضه آماده بودند، داده‌های ضعیف تولیدی از چین و ژاپن در ماه ژوئیه بر دورنمای تقاضا تاثیر منفی گذاشت. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت در اولین روز کاری از ماه جدید بیش از یک دلار افت کرد و در قیمت 102 دلار و 57 سنت معامله شد. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با کاهش بیشتری نسبت به برنت در قیمت 96 دلار و 79 سنت معامله شد. به عقیده برخی از کارشناسان بازار نفت داده‌ها  نمایانگر انقباض شگفت‌انگیز فعالیت‌‌های اقتصادی است که نشان می‌دهد احیای دومین اقتصاد بزرگ جهان از قرنطینه‌های کووید ممکن است آن‌طور که قبلا انتظار می‌‌رفت مثبت نباشد، که چشم‌‌انداز تقاضای بازارهای نفت خام را تیره کرد.