بازار سهام

مقاومت بورس در برابر نزول

1

با وجود افت ملایمی که شاخص کل در معاملات روز دوشنبه داشت، عملکرد خریداران در اواخر بازار بهبود یافت و نشانه‌‌‌های نزولی را در بازار کمرنگ‌‌‌تر کرد. تمایلات نزولی روز گذشته عمدتا به دلیل باقی ماندن تاثیر افت قیمت‌ها در بازار جهانی و همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر صادرات پتروشیمی و همچنین تغییرات کاهشی و مبهم نرخ دلار باعث شد تا گروه‌‌‌های پتروشیمی، پالایشی و فلزات اساسی مانع رشد شاخص شوند. با این حال نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته با 08/ 0‌درصد افزایش روبه‌رو شد. شاخص هموزن نیز 29/ 0 ‌درصد رشد را شاهد بود. کارشناسان معتقدند که به دلیل نبود نقدینگی در بازار و کم شدن ارزش معاملات نسبت به یک ماه گذشته، همچنان هر خبر منفی می‌تواند به سرعت بر بازار اثر کاهشی بگذارد و در مقابل رویدادهای مثبت به سختی می‌توانند باعث مثبت شدن بازار شوند.

بازار سکه

تغییرات محدود سکه

2

بازار طلا و سکه روز دوشنبه نیز تغییرات اندکی را شاهد بود. نوسانات محدود قیمت سکه امامی همراه با تمایلات متناقض صعودی و نزولی در نیمه کانال 15‌میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به طوری که هر قطعه از این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته به قیمت 15‌میلیون و 400‌هزار تومان معامله شد. علاوه بر این لازم به ذکر است که فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری سکه یاد شده همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و ریسک سرمایه‌گذاری برای معامله‌گران با دید کوتاه‌مدت نیز زیاد است. بنابراین به عقیده برخی کارشناسان از عمده دلایل افت معاملات در بازار طلا و سکه می‌توان به بالا بودن ریسک معاملاتی همراه با وجود برخی ابهامات از روند نرخ دلار با وجود برنامه‌‌‌های دستوری توسط دولت اشاره کرد. از این رو انتظار می‌رود برای کوتاه‌مدت سکه تغییرات اندکی را داشته باشد.

بازار طلای جهانی

رفتار مبهم طلای جهانی

3

پس از آنکه طلا در بازار جهانی بزرگ‌ترین کاهش هفتگی خود را در شش ماه اخیر تجربه کرد، حال این فلز گرانبها روز دوشنبه در تعطیلات رسمی ایالات متحده معاملات اندکی را پشت‌‌‌سر گذاشته است. به این معنی که طلا روز گذشته حجم معاملات کمتری را داشته است و در این روز بیشتر تغییرات قیمتی عمدتا به دلیل معاملات در بازار آسیا بود. بر این اساس فلز زرد دیروز توانست تغییرات اندکی را به همراه داشته باشد و تا ساعت 20 به قیمت 1838 دلار در هر اونس رسید. برخی از تحلیلگران این حوزه بر این باور هستند که فشارهای انقباضی برای کنترل تورم از سوی فدرال رزرو و مساله رکودی که در اقتصاد جهانی در کنار تورم قرار دارد ممکن است افت طلای جهانی را با مقاومت معامله‌‌‌گران روبه‌رو کند. بر این اساس افت شدید طلا تا حدودی دور از انتظار است.

بازار اوراق مسکن

وضعیت سخت بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرند، روز گذشته تماما سرخ پوش شدند. بر این اساس تسه 9912 نیز روز گذشته با کاهش 81/ 2‌درصدی افتی معادل 3‌هزار و 899 تومان را تجربه کرد و معاملات خود را در قیمت پایانی 134‌هزار و 857 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی تحلیلگران این بازار وضعیت آشفته بازار مسکن و اجاره‌‌‌بها در هفته‌‌‌های اخیر زندگی بسیاری از مردم را دستخوش تلاطم کرده است. به طوری که قفل بودن وام ودیعه مسکن، تورم عمومی، بی‌‌‌پشتوانه بودن ممنوعیت افزایش بیش از ۲۵‌درصدی اجاره‌بها، احتکار گسترده ملک و خالی ماندن بسیاری از واحدهای مسکونی و بلاتکلیف ماندن قانون دریافت مالیات بر خانه‌‌‌های خالی و به خصوص عدم‌عرضه بسیاری از این املاک که در اختیار بانک‌ها و مالکان بزرگ است، اوضاع را برای متقاضیان روز به‌روز بدتر کرده است.

بازار نفت

رقابت سخت عرضه و تقاضای نفت

5

با اعمال تحریم‌های غرب علیه نفت روسیه، عرضه محدود همچنان نگران‌کننده است. اما این تاثیر با برخی اقدامات ایالات متحده برای آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت و افزایش تولید از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان اوپک (اوپک‌پلاس) کاهش یافته است. به طوری که در حال حاضر، اختلالات در عرضه نفت به نگرانی‌ها از تقاضای ضعیف‌‌‌تر تبدیل شده است. علاوه بر این نفت WTI به دلیل تعطیلات رسمی در روز دوشنبه معامله نشده و فقط معاملات محدودی به همراه داشته است. در این میان هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) با تغییرات محدودی به قیمت 112 دلار و 67 سنت مورد معامله قرار گرفت. برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که اگر آمریکا به سرعت استخراج فعلی خود ادامه دهد، ذخایر استراتژیک آمریکا تا اکتبر به کمترین میزان در ۴۰ سال گذشته خواهد رسید.