بازار سهام

استارت سبز بورس

1

بازار سهام در ادامه روند صعودی هفته گذشته، داد‌وستدهای روز شنبه را مثبت آغاز کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در روز گذشته با 89/ 0درصد افزایش تا ارتفاع یک‌میلیون و 578‌هزار واحد رسید. علاوه بر این شاخص هموزن همسو با بازار سبزپوش شد و با قدرت صعودی بیشتر 42/ 1‌درصد رشد را تجربه کرد. بر این اساس بازار سهام روز گذشته توانست دومین روز پر ارزش در سال‌جاری را به ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) با رقم 5550‌میلیارد تومان به ثبت برساند. علاوه بر این بورس توانست سقف 19 ماهه خود را مجددا تجربه کند. همچنین گفتنی است که افزایش فشار فروش در گروه خودرو و برخی کالایی‌ها در روز گذشته مانع از رشد هر چه بیشتر دماسنج اصلی بازار شد.

بازار سکه

حباب یک‌میلیون تومانی سکه

2

طلا و سکه در روز شنبه اندکی افت قیمت را شاهد بودند. کاهش قیمت دلار در بازار آزاد آن هم به دلیل انتشار مجدد اخبار مثبت از روند مذاکرات و آرام شدن نسبی هیجانات بازار ارز باعث شد تا قیمت سکه امامی از رشد قوی خود بایستد و از سطح مقاومت تکنیکی 14میلیون و 500‌هزار تومان عقب‌نشینی کند. علاوه بر این سقوط مجدد بهای طلا در بازار جهانی یکی دیگر از موانع رشد سکه در روز گذشته بود. به طوری که این فلز گرانبهای داخلی با باقی ماندن در بالای سطح 14‌میلیون تومان به قیمت 14‌میلیون و 100‌هزار تومان داد و ستد شد. با توجه به وضعیت فعلی فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری سکه بیشتر شده و حباب آن به بیش از یک‌میلیون و 200‌هزار تومان رسیده است.

بازار طلای جهانی

روزهای سرخ طلا

3

بهای طلا در بازار جهانی طی معاملات هفته گذشته با ادامه‌‌‌دار بودن جنگ میان روسیه و اوکراین و محدودیت‌های ایجاد شده در بازار‌‌‌ها و اعمال قوانین سخت قرنطینه در چین به دلیل شیوع شدید ویروس کرونا و همچنین اعمال سیاست‌های پولی فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره که از رشد شاخص دلار حمایت می‌کند، برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت و عملکرد منفی 85/ 3درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. برخی از تحلیلگران این حوزه بر این باور هستند که با توجه به نزدیک شدن بهای طلای جهانی به سطح حساس 1800 دلار و شرایط حاکم بر بازار، این فلز گرانبها همچنان در مسیر نزولی باقی بماند. علاوه بر این نیز گفته می‌شود هر چند ممکن است این فلز رشد‌‌‌ را تجربه کند اما برآیند قیمتی طلا برای بازه زمانی کوتاه‌مدت منفی پیش‌بینی می‌شود.

بازار اوراق مسکن

رشد همگانی تسه‌‌‌ها

4

در اولین روز معاملاتی هفته روند افزایش اوراق تسهیلات بانک مسکن همچنان ادامه‌دار بود. به طوری که تمام این اوراق تسهیلات بانکی روز شنبه با رشد 5‌درصدی سبزپوش شدند و در نزدیکی سطح 130‌هزار تومان معاملات خود را به پایان رساندند. بر این اساس تسه 9912 نیز روز گذشته با افزایش 6 هزار و 127 تومان کار خود را در قیمت پایانی 128‌هزار و 684 تومان خاتمه داد. به این ترتیب روند هزینه وام مسکن در روزهای اخیر صعودی شده و به سطوح بالایی دست پیدا کرده است. به عقیده شماری از کارشناسان این حوزه سناریوی محتمل برای بازار مسکن این است که در صورت کاهش ریسک متغیر غیراقتصادی، تحت‌‌‌‌‌‌‌‌‌تاثیر نهایی شدن احتمالی توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای بر سر رفع تحریم‌ها، اثر آن می‌تواند به شکل کاهش قیمت مسکن مشهود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و با قدری فاصله زمانی، این افت وارد فاز ثبات نسبی قیمتی شود.

بازار نفت

عملکرد مثبت اما سخت نفت

5

بازار جهانی نفت هفته گذشته تغییرات محدود قیمتی را تجربه کرد. در واقع عواملی همچون ابهامات موجود در تصمیمات اوپک‌پلاس به منظور افزایش تولیدات خود و افزایش نگرانی‌ها در خصوص اختلال در عرضه باعث ایجاد تمایلات صعودی شد. همچنین کمبود عرضه به دلیل برخی تحریم‌های ایجاد شده توسط غرب در اثر تنش‌‌‌های ژئوپلیتیکی باعث شد تا قیمت شاخص‌‌‌های نفتی آرایش صعودی بگیرد. در مقابل نیز کاهش چشم‌‌‌انداز رشد اقتصادی جهانی توسط صندوق بین‌المللی پول و افزایش نگران‌کننده مبتلایان به کرونا و اعمال قرنطینه سراسری در چین و تاثیر آن روی تقاضا عواملی بودند که مانع از رشد قیمت‌ها شد. با این حال نفت خام برنت توانست با عملکرد مثبت 04/ 1‌درصدی هفته گذشته را پشت‌‌‌سر بگذارد. علاوه بر این نفت WTI عملکرد هفتگی مثبت 36/ 0درصدی را به ثبت رساند.