بازار سهام

کاهش هیجانات بورس

بازار سرمایه در آخرین روز معاملاتی هفته با فروکش کردن ترس سهامداران و کاهش هیجانات منفی از بخشنامه منتشر شده در رابطه با دریافت عوارض از صادرات، مسیر صعودی را پیش گرفت. به طوری که نماگر اصل تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته توانست ۵۶/ ۰درصد به ارتفاع خود بیفزاید و در سطح یک‌میلیون و ۴۵۴‌هزار واحد قرار بگیرد. شاخص هموزن نیز با سبزپوشی نمادهای شاخص‌‌‌ساز فولادی‌‌‌ و پالایشی‌‌‌ها، ۷/ ۰درصد افزایش را تجربه کرد. بر این اساس معاملات روز اخیر تاحدودی منطقی دنبال شد و بازار روند متعادلی را سپری کرد. علاوه بر این حقیقی‌‌‌‌‌‌های بازار توانستند در روز یاد شده خالص خریدی مثبت را ثبت کنند. برخی کارشناسان این بازار بر این باور هستند که شاخص کل در سطح مقاومت فنی یک‌میلیون و ۴۵۰‌هزار واحدی قرار دارد.

1

 

بازار سکه

آرام شدن شتاب رشد سکه

بازار طلا و سکه روز چهارشنبه در پی افت نرخ دلار در بازار آزاد و بازگشت آن به زیر سطح حساس 28‌هزار تومان، افت قیمت را تجربه کرد. علاوه بر این عدم‌رشد بهای طلا جهانی بر کاهشی شدن قیمت سکه امامی بی‌‌‌تاثیر نبود. بر این اساس هر قطعه از این فلز گرانبهای داخلی روز گذشته به قیمت 13‌میلیون و 120‌هزار تومان داد وستد شد. همچنین گفتنی است که با افت نرخ دلار و عدم‌رشد قیمت طلا در بازار جهانی حباب سکه یاد شده کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرد و فاصله بین ارزش ذاتی و ارزش بازاری آن به بیش از 100‌هزار تومان رسید. برخی از تحلیلگران معتقدند در صورتی که دلار بار دیگر آرایش صعودی بگیرد و از کانال ۲۸‌هزار تومان بگذرد، احتمال افزایش مجدد قیمت سکه وجود دارد.

3

 

بازار طلای جهانی

مسیر خنثای طلای جهانی

طلا روز چهارشنبه در بازار جهانی پس از افزایش حدود یک‌درصدی در روز معاملاتی قبل، با توجه به انتشار آخرین داده‌‌‌های تورم ایالات متحده آمریکا، اندکی افزایش یافت. اگرچه داده‌‌‌های منتشر شده در روز سه‌‌‌شنبه بالاترین نرخ تورم ایالات متحده را از اواخر سال 1981 نشان می‌دهد اما به دلیل نگرانی از تشدید مناقشه روسیه و اوکراین قیمت این فلز گرانبها در روز چهارشنبه هر چند که افت و خیز‌‌‌هایی را به همراه داشت اما تمایلات صعودی خود را حفظ کرد. در این میان افزایش ارزش شاخص دلار مانع از رشد هر چه بیشتر قیمت این فلز با ارزش شد. بر این اساس طلا در بازار جهانی روز گذشته در محدوده 1977 دلار به ازای هر اونس مورد معامله قرار گرفت. به گفته برخی از کارشناسان انتظار می‌رود بهای طلا تا پایان هفته جاری در یک روند متعادل باقی بماند.

4

 

بازار اوراق مسکن

روز سبز تسه‌‌‌ها

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز چهارشنبه کار خود را مثبت آغاز کردند. به طوری که اکثر این تسه‌‌‌ها رشد قیمتی 5‌درصد را تجربه کردند. بر این اساس تسه 9912 نیز روز گذشته با رشد 63/ 3درصد معادل 2‌هزار و 684 تومان در قیمت پایانی 76‌هزار و 765 تومان ایستاد. معاملات روز گذشته این اوراق تسهیلات بانکی برخلاف روزهای گذشته با افزایش قدرت خریداران به پایان رسید. همچنین گفته می‌شود که بازار اجاره مسکن با شروع سال جدید ناشی از همزمانی ایام فروردین با ماه مبارک رمضان از رمق افتاده و تعداد متقاضیان اجاره در حال جست‌‌‌وجو در بازار بسیار محدود شده است. علاوه بر این برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که اجاره‌بهای مسکن می‌تواند در اردیبهشت ماه سال1401 تحرکات مثبتی را به همراه داشته باشد.

5

 

بازار نفت

سایه ابهامات بر بازار نفت

بهای نفت روز سه‌‌‌شنبه به بالای سطح 100 دلار در هر بشکه بازگشت و در روز چهارشنبه پس از اینکه مسکو اعلام کرد مذاکرات صلح با اوکراین به بن‌‌‌بست رسیده است، با تشدید نگرانی‌های عرضه طلای سیاه تحرکات مثبت دیگری در روند قیمت ایجاد شد. این در حالی بود که داده‌‌‌های ضعیف اقتصادی چین و ژاپن مانع از افزایش شدید قیمت‌ها شدند. بنابراین هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته با نوسان محدود به قیمت 106 دلار و 15 سنت معامله شد. نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز در بالای مرز 100 دلار داد و ستد شد. علاوه بر این اوپک هشدار داد، جایگزین کردن ضررهای احتمالی عرضه از روسیه غیرممکن است و نشان داده است که نفت خام بیشتری تولید نخواهد کرد. بنابراین گفته می‌شود احتمال اینکه بازار طی روزهای آتی نوسانات محدودی داشته باشد وجود دارد.

6