بازار سهام

استقبال بورس از پیشرفت مذاکرات

1

بورس تهران در نخستین روز کاری هفته تحت‌تاثیر افزایش امیدواری به احیای برجام شاهد افزایش تقاضا در نمادهای زیرمجموعه دو گروه بانک و خودرو موسوم به صنایع برجامی بود؛ به طوری که در نیمه نخست معاملات، نماگرهای بورسی با رشد بیش از 3/ 0درصدی همراه شدند. با این حال، تداوم ضعف در سمت تقاضا سبب شد از آغاز نیمه دوم، مسیر شاخص‌‌‌ها تغییر کند و در نهایت دماسنج اصلی تالار شیشه‌‌‌ای متحمل افت 06/ 0‌درصدی شود. اما افزایش تحرک معامله‌‌‌گران به افزایش نسبی ارزش دادوستد سهام منجر شد. با وجود این، هنوز خبری از خریداران حقیقی نیست. به این ترتیب، در جریان معاملات روز شنبه بورس تهران، سهامی به ارزش 214میلیارد تومان در سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌‌‌ها منتقل شد تا جریان خروج سرمایه‌‌‌های حقیقی از گردونه معاملات سهام ادامه یابد.

 

بازار سکه

افت سکه در مسیر دلار

3

سکه امامی روز گذشته به مسیر کاهشی ادامه داد و با کاهش 250‌هزار تومانی به 12میلیون و 750‌هزار تومان رسید. این در حالی است که روز جمعه قیمت طلا در بازارهای جهانی به ازای هر اونس با رشد روزانه به قیمتی معادل ۱۷۹۶دلار معامله شد؛ اما تجربیات گذشته نشان داده که قیمت این فلز گرانبها در بازار داخلی بیش از آنکه از طلای جهانی پیروی کند، تابع انتظارات داخلی و روند دادوستد اسکناس آمریکایی است. به این ترتیب، همزمان با کاهش انتظارات تورمی ناشی از انتشار اخبار و تحلیل‌‌‌های خوش‌بینانه از آینده مذاکرات هسته‌‌‌ای و احتمال احیای برجام، سکه امامی نیز با پیروی از افت نرخ دلار، به حرکت در مسیر کاهشی ادامه داد و یک قدم دیگر از مرز 13میلیون تومان فاصله گرفت. کارشناسان احتمال کاهش  بیشتر  قیمت سکه را دور از ذهن نمی‌دانند.

 

بازار طلای جهانی

عقب‌نشینی طلا به کانال 1700

4

طلای جهانی در هفته‌‌‌ای که گذشت، با افت 84/ 1درصدی مجددا به زیر مرز 1800 دلار در هر اونس نزول کرد. پس از آنکه آمارها نشان داد، رشد اشتغال در آمریکا کمتر از حد انتظار بوده است، قیمت طلا روز جمعه اندکی افزایش داشت، اما با توجه به سیگنال ارسالی فدرال‌رزرو در مورد افزایش نرخ بهره، فلز زرد در مسیر ثبت افت هفتگی قرار گرفت. گزارش دولت آمریکا نشان داد بخش غیرکشاورزی اقتصاد این کشور در ماه گذشته، ۱۹۹هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده که کمتر از پیش‌بینی ۴۰۰هزار نفری تحلیلگران بود. فعالان بازار جهانی پیش‌بینی می‌کنند، در صورت افزایش نرخ بهره هدف از سوی فد، هزینه فرصت نگه‌‌‌داری طلا افزایش خواهد یافت و سبب کاهش تقاضا و قیمت طلا خواهد شد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد از اکنون معامله‌‌‌گران به پیشواز آن رفته‌‌‌اند.

 

بازار اوراق مسکن

سقف خرید جمعی در «تسه»‌‌‌ها

5

اوراق تسهیلات مسکن روز شنبه جمعا در صف خرید قرار گرفتند و هر ورق «تسه 9812» در این روز با معامله در سقف مجاز روزانه، 105‌هزار و 454تومان قیمت خورد. به نظر می‌رسد افزایش دوبرابری سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق که از مهرماه سال‌جاری کلید خورد، به جذاب شدن وام مسکن و در نتیجه افزایش تقاضا برای خرید اوراق منجر شده است. ضمن اینکه اواخر آذرماه اعلام شد متقاضیان دریافت تسهیلات از محل اوراق تسهیلات می‌‌‌توانند تنها برای دریافت ۵۰‌درصد از میزان تسهیلات درخواستی اقدام به خریداری اوراق کنند. محدودیت نوسان برای اوراق نیز سبب شده هیجانات معاملاتی به‌ روز بعد نیز تسری پیدا کند تا شاهد افزایش هیجانی قیمت «تسه‌‌‌»ها باشیم. روز گذشته میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن با رشد 8/ 4درصدی نسبت به چهارشنبه هفته قبل به 106‌هزار و 129تومان رسید.

 

بازار نفت

سومین هفته مثبت طلای سیاه

6

افزایش نگرانی‌ها از اختلال در عرضه نفت قزاقستان و کاهش عرضه لیبی سبب شد تا هفته گذشته، قیمت نفت به بالاترین رقم از اواخر ماه نوامبر برسد و شاهد ثبت سومین رشد متوالی در کارنامه این بازار باشیم. تولید نفت میدان نفتی تنگیز قزاقستان روز پنج‌شنبه کاهش داشت؛ زیرا برخی پیمانکاران در حمایت از اعتراضاتی که در جریان است، خطوط ریلی را مختل کردند. تولید نفت در لیبی نیز به دلیل عملیات تعمیر و نگهداری از 3/ 1میلیون بشکه در سال گذشته به 729‌هزار بشکه رسیده است. با این حال در پایان معاملات روز جمعه، قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با 57سنت کاهش (معادل 7/ 0درصد) به 78دلار و 89 سنت نزول کرد، اما نتوانست عملکرد هفتگی طلای سیاه را منفی کند و این شاخص نفتی با رشد 89/ 4درصدی همراه شد.