بازار سهام

دومین هفته سبز برای بورس

1

روند بازار سهام در هفته اخیر، نشانی از تمایلات صعودی قوی نداشت؛ به طوری که شاخص کل در یک مسیر رفت و برگشتی از ابرکانال 4/ 1میلیون واحدی، احتیاط را در بین سرمایه‌گذاران این بازار افزایش داد. هفته گذشته، شاخص کل شرایط نوسانی داشت؛ به طوری که صعودهای این نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای آن‌قدر پرقدرت نبود که بتواند کانال جدید را حفظ کند. با این حال، شاخص کل عملکرد مثبت 82/ 2درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند تا این نماگر برای دومین هفته متوالی چهره‌‌‌ای صعودی داشته باشد؛ اما فروش حقیقی‌‌‌ها ادامه یافت. برخی از فعالان بازار سرمایه، دلیل فروش حقیقی‌‌‌ها و افزایش تردید برای سرمایه‌گذاری را نا‌هماهنگی ارگان‌‌‌های مربوطه در زمینه تحقق برنامه‌‌‌های بهینه‌‌‌سازی بازار و همچنین سیاستگذاری‌هایی که با ابهامات زیادی مواجه‌اند، عنوان می‌کنند.

 

بازار سکه

هفته آرام سکه امامی

3

ثبات نسبی نرخ دلار در بازار داخلی و به‌خصوص وجود نوسان برگشتی در میانه معاملات هفته گذشته، موجب شد بهای طلا و سکه تغییرات خاصی نداشته باشد؛ به طوری که هر سکه امامی عملکرد هفته اخیر را با بازدهی ناچیز 04/ 0‌درصد مثبت پشت سر گذاشت و بهای این فلز گرانبهای داخلی در بالای سطح حمایت روانی 13میلیون تومان باقی ماند. با وجود آرامش در بازار طلا و سکه، برخی از فعالان این حوزه معتقدند بازارهای داخلی در چند روز گذشته با ثبات قیمت‌ها همراه بودند و در هفته‌‌‌ای که گذشت، شاهد نوسان‌‌‌ قیمتی شدیدی نبودیم. بنابراین انتظار می‌رود معاملات این فلز گرانبهای داخلی در هفته جاری تا حدودی از فضای آرامی برخوردار باشد. با رفع برخی ابهامات در روند مذاکرات هسته‌‌‌ای، احتمال اینکه بازار متناسب با آن چرخش قابل‌توجهی داشته باشد، وجود دارد.

 

بازار طلای جهانی

مسیر مردد آتی طلا

4

اونس طلا روز جمعه اندکی افزایش یافت و در سطح 1820دلار مورد معامله قرار گرفت. طلای جهانی هفته گذشته را با 58/ 0‌درصد عملکرد مثبت پشت سر گذاشت. این فلز با وجود فشارها و محرک‌‌‌های مختلف قیمت همچون نرخ بهره اوراق خزانه آمریکا و روند بهبود و شیوع ویروس کرونا و انواع آن، رشد 51/ 2‌درصد ماهانه را در کارنامه خود ثبت کرد. با وجود این رشد قیمت، طلا در مسیر ثبت بزرگ‌ترین کاهش سالانه خود در 6سال اخیر تحت‌تاثیر بهبود دورنمای اقتصادی و تقاضای کمتر برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی‌‌‌ امن قرار دارد. گفته می‌شود طلا ذخیره پایدار ثروت بوده و اغلب به عنوان پوششی در برابر نوسانات سهام یا قیمت مصرف‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین هنگام افزایش نرخ‌ تمایل دارد با جایگزین‌‌‌های جذاب‌‌‌تری مانند اوراق قرضه دولتی مبارزه کند.

 

بازار اوراق مسکن

رشد هفتگی تسه

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در بازار سهام، هفته گذشته را صعودی و مثبت به پایان رساند. بر این اساس، یکی از این اوراق با نماد تسه9812 توانست جایگاه خود را از 89‌هزار تومان به بالای سطح 107‌هزار تومان رشد دهد. این اوراق تسهیلات بانکی توانست هفته گذشته را با عملکرد مثبت معادل 63/ 20‌درصد بازدهی پشت سر بگذارد. برخی از کارشناسان بازار مسکن معتقدند، در صورتی که دو برنامه مهم دولت، یعنی مذاکرات هسته‌‌‌ای و طرح نهضت ملی مسکن به نتیجه مثبت و مطلوب برسد، می‌‌‌توان به رونق ساخت‌وساز و افزایش معاملات مسکن امید داشت؛ زیرا بخش خصوصی با مشاهده عرضه مسکن از سوی دولت در بازار، نسبت به فروش املاک خود ترغیب می‌شود. این مساله می‌‌‌تواند به ثبات و حتی مقداری کاهش قیمت بینجامد.

 

بازار نفت

زمین سبز بازار نفت

6

قیمت نفت در معاملات روز جمعه بازار جهانی اندکی کاهش یافت؛ اما تحت‌تاثیر احیای اقتصاد جهانی از پاندمی کووید-۱۹، در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد قیمت سالانه در ۱۲سال گذشته قرار گرفت. بهای نفت WTI  هفته گذشته نیز صعودی ظاهر شد و توانست عملکرد مثبت هفتگی 66/ 2‌درصد داشته باشد. همچنین با انتشار داده‌‌‌های دولت آمریکا که از کاهش ذخایر حکایت دارد، بهای این نفت به بالاترین سطح خود در یک‌ماه گذشته رسید و بازدهی 07/ 16‌درصدی را طی یک‌ماه اخیر به ثبت رساند. در این میان گفته می‌شود، بخشی از تقویت قیمت نفت به دلیل کاهش تولید اکوادور، لیبی و نیجریه است؛ چرا که این کشورها در ماه جاری به دلیل مشکلات تعمیر و نگهداری و تعطیلی برخی میادین نفتی خود، شرایطی اضطراری اعلام کرده بودند.