بازار سهام

بورس در دوراهی بیم و امید

با توجه به بهبود وضعیت بازارهای جهانی و ثبات نرخ دلار که تاثیر مستقیمی در سودآوری شرکت‌های بورسی دارند، امیدواری‌ها برای افزایش قیمت سهام بهبود یافته؛ به‌طوری‌که امواج تغییرات شاخص کل و کاهش فشار فروش در بسیاری از نمادها توانسته تردیدهای افکار معامله‌گران را برای خروج تحت‌تاثیر قرار داده و امید برای ماندگاری در بازار سرمایه را افزایش دهد. با این حال فضای انتظاری مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری و مذاکرات برجامی به‌عنوان مانعی بر سر راه تقویت جریان تقاضا عمل می‌کند. با وجود چنین رویکردی تقاضا در روز گذشته برای بسیاری از نمادها رونق یافته که سرانجام این معاملات به رشد ۸/ ۰ درصدی شاخص کل و رسیدن آن به سطح یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحد ختم شد. گفته می‌شود از دیگر عوامل سبزپوشی روز دوشنبه، واکنش‌ها به موقعیت فنی بازار برای یک جهش مثبت بوده است.

 

 

بازار سکه

موج‌سواری قیمت سکه

اتفاقات پیرامون تغییرات محدود قیمتی دلار داخلی و نوسان منفی اونس طلا در بازار جهانی انگیزه‌ها را برای افزایشی شدن بهای سکه کاهش داده است. با توجه به این موضوع و چشم انتظاری بازار طلا و سکه به وضعیت بنیادی تقاضا و ثابت ماندن معامله‌گران این کالای گرانبهای داخلی برای انجام داد و ستدهای خود، بهای سکه به دام دامنه محدود قیمتی افتاده، به طوری که توان رشد به بالای 11 میلیون تومان و همچنین نشست به زیر قیمت‌های فعلی را از خود سلب کرده و صرفا با امواج معامله‌گران تغییرات محدودی را به خود می‌بیند. در مجموع رفتار این بازار کمی شک‌برانگیز است به طوری که ارزش روز گذشته هر سکه بهار آزادی حول 10 میلیون 610 و هزار تومان متغیر بود. به باور کارشناسان اگر دلار در بالای مرز 24 هزار تومان حرکت کند، سمت و سوی این فلز تغییر خواهد کرد.

 

 

بازار طلای جهانی

تشدید افت اونس طلا

بهای اونس طلا در معاملات روز دوشنبه تحت‌تاثیر رشد شاخص دلار، در روند نزولی خود شدت گرفت و افت بیش از یک درصدی را در قیمت خود تجربه کرد. آمارهای اقتصادی منتشر شده دولت آمریکا نشان می‌دهد قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه گذشته رشد قوی داشته که حاکی از کاهش نرخ بیکاری بود. با این حال بانک مرکزی آمریکا از باقی ماندن تورم موقتی و همچنین تدابیر محرک مالی و سیاست‌های پولی خبر داد که با توجه به تمامی این مواضع نرخ اونس طلا (در ساعت 20 روز گذشته) به 1863 دلار تنزل یافت. از نگاه تحلیلگران فنی بازار طلای جهانی الگوهایی برای افت بیشتر قیمت‌ها را به خود دیده و انتظار می‌رود در روزهای آتی کاهش بیشتر نرخ را شاهد باشیم. همچنین با وجود تمایلات به بهبود شرایط اقتصادی این کشور در آینده‌ای نه چندان دور شاهد رونق مجدد بازار طلا خواهیم بود.

 

 

بازار اوراق مسکن

شکست مرز مقاومتی تسه

اوراق تسهیلات مسکن در گروه تسه در داد و ستد‌های روز دوشنبه بازار سهام در ادامه سیر صعودی خود از مرز مقاومتی 60 هزار تومانی گذشت و هر ورق از تسه 9812 به قیمت پایانی61 هزار و 488 تومان صعود کرد که در مقایسه با قیمت روز معاملاتی پیشین افزایش 2/ 4 درصدی را نشان می‌دهد. این مرز‌شکنی تسه9812 در حالی رقم خورد که روز گذشته بسیاری از نماد‌ها در این دست از سهام کاهش قیمت داشته و تا کف قیمت خود کاهش یافتند. تمامی اوراق تسهیلات اعم از اوراق منتشره بانک مسکن یا اوراق بانک ملی که با نام‌های مخفف چون «تسه» و «تملی» در بازار فرابورس قابل معامله است سر‌رسید دو ساله دارد. تسه9812 تا پایان انقضای خود 9 ماه مهلت دارد و باید دید عرضه و تقاضا و اخبار بازار مسکن تا چه اندازه می‌تواند بر روند تسه‌ها اثر‌گذار باشد.

 

 

بازار نفت

رشد بی‌سابقه نفت

قیمت نفت روز دوشنبه در ادامه هفته صعودی خود و تحت‌تاثیر بهبود دورنمای تقاضا برای سوخت در پی افزایش نرخ واکسیناسیون و تسهیل محدودیت‌های سفر، افزایش یافت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت با 9/ 0 درصد افزایش، به ۷۱ دلار و 53 سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا هفته گذشته 2 درصد رشد هفتگی داشت.ترافیک وسایل نقلیه در آمریکای شمالی و اکثر نقاط اروپا در حال بازگشت به وضعیت پیش از شیوع ویروس کروناست و با کاهش قرنطینه‌های کرونا و محدودیت‌های دیگر، هواپیماهای بیشتری پرواز می‌کنند و این وضعیت به افزایش قیمت‌های نفت در سه هفته گذشته کمک کرده است. در کوتاه‌مدت بازار نفت ممکن است با عقب‌نشینی‌های متداول، نوسان داشته باشد زیرا قیمت نفت تحت‌تاثیر موانع بهبود تقاضا در اروپا و هند برای پیشروی با محدودیت روبه‌رو خواهد شد. با این حال روند کلی طلای سیاه صعودی است.