بازار سهام

هفته سرخ بورس

01

بازار سهام در آخرین روز کاری هفته گذشته، پایانی مثبت و متعادل را تجربه کرد. پس از تداوم صف خرید سنگین نماد شفن در روز‌‌‌های اخیر، این سهم توانست بیشترین تاثیر مثبت را بر روند بازار داشته باشد تا در نهایت شاخص‎کل بورس با رشد 15/ 0درصدی و در محدوده‎ یک‌‌‌میلیون و ۴۱۰‌هزار واحد قرار گرفت و در مجموع هفته افت 1/ 3‌درصدی را تجربه کرد. نمادهای کوچک بازار سهام، جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران داشتند، شاخص کل هم‌وزن با رشدی مطلوب‌‌‌تر، به کار خود پایان داد، اما با افت 16/ 1‌درصد هفتگی مواجه شد. این روزها اخبار مربوط به سیاست‌‌‌ها و دخالت‌‌‌های دستوری دولت در فضای اقتصادی کشور، بیشتر از هر عامل دیگری بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار است. انتظار می‌رود با کاهش ریسک ناشی از این نوع دخالت‌‌‌ها، شاهد فضای باثبات‌تر و مطلوب‌‌‌تری باشیم.

 

بازار سکه

همسویی سکه با دلار

03

بازار سکه و طلا در هفته پایانی آبان‌ماه روند نزولی داشت و با اینکه قیمت‌ها تحت‌تاثیر نرخ ارز و اونس جهانی طلا در ابتدای هفته افزایشی بود، سیر کاهشی را در پیش گرفت. سکه در معاملات روز پنج‌شنبه مرز 12میلیون و 500‌هزار تومان را از دست داد و به سطح 12میلیون و 470هزار تومان سقوط کرد. افت قیمت سکه تحت‌تاثیر نوسانات نزولی قیمت دلار اتفاق افتاد. حباب قیمتی سکه با احتساب قیمت 28‌هزار و 150تومان برای دلار حدود یک‌درصد به دست می‌آید که نسبتا کوچک است و از پایداری تقاضا و حرکت محتاطانه فعالان بازار سکه حکایت دارد. حباب سکه ۷۰‌هزار تومان کاهش را به ثبت رساند که نشان‌دهنده کاهش تقاضاست. نوسانات کاهشی دلار و اونس طلا در بازار جهانی، بازار سکه را نیز روانه سیر نزولی کرد و افت 8/ 1‌درصدی را برای این فلز گرانبها رقم زد.

 

بازار طلای جهانی

رشد کم‌رمق اونس طلا

04

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت‌تاثیر رشد مستمر تورم که جذابیت این فلز ارزشمند را به‌عنوان پناهگاه امن دارایی، تقویت کرد، افزایش یافت. هر اونس طلا در ساعت 16 روز گذشته به 1862دلار صعود کرد. طلای جهانی اوایل هفته گذشته تحت‌تاثیر شتاب گرفتن رشد قیمت‌های مصرفی آمریکا در ماه گذشته و تشدید نگرانی‌ها نسبت به تورم طولانی‌تر، به بالاترین حد طی بیش از پنج‌ماه گذشته صعود کرده بود، اما هرچه نرخ تورم بالاتر می‌رود و روند بهبود اقتصادی شتاب می‌گیرد، از جذابیت طلا کاسته می‌شود. رشد غیرمعمول طلا به همراه دلار و بازده اوراق قرضه نشان می‌دهد که بازارها معتقدند بانک مرکزی آمریکا به حد کافی به افزایش نرخ‌های بهره تمایل پیدا نکرده و بالا ماندن انتظارات تورمی و بازده واقعی اندک، از قیمت طلا پشتیبانی کرده است.

 

بازار اوراق مسکن

استقبال گرم از تسه‌ها

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات آخرین هفته آبان‌ماه خوش درخشید و توانست هفته مثبتی را برای دارندگان خود رقم بزند. تسه9812 از سطح 76‌هزار تومان در هفته پیشین به بالای محدوده 82‌هزار تومانی رسید و در قیمت پایانی 82هزار و 40تومان به معاملات خود در ماه جاری خاتمه داد. نوسانات صعودی اوراق تسهیلات مسکن برای تسه منتشرشده در اسفندماه 98 رشد بیش از 7درصدی را به همراه داشت. با شروع صعودی قیمت‌ها در تمامی نماد‌های این دسته از سهام، میانگین قیمتی اوراق تسهیلات بانک مسکن نیز از سطح حساس خود فراتر رفت و در سطح 81هزار و 512تومان قرار گرفت. در حال حاضر، تسه9812 از میانگین قیمتی پیشی گرفته که می‌تواند نشان‌دهنده استقبال خوب متقاضیان از این نماد به دلیل نزدیک شدن به سررسید اوراق باشد.

 

بازار نفت

افت شدید نفت

06

پس از گمانه‌زنی‌ها در مورد اقدام هماهنگ اقتصادهای بزرگ جهان برای آزادسازی نفت از محل ذخایر استراتژیک، قیمت نفت  در معاملات روز گذشته به سطح 76دلار افت کرد. آمریکا از کشورهای چین، ژاپن و دیگر خریداران بزرگ نفت خواسته است تا به صورت مشترک، اقدام به آزادسازی نفت از محل ذخایر استراتژیک خود کنند. به گفته کارشناسان، اختلاف بین عرضه و تقاضا در بازار همچنان کم است و هر میزان نفتی که آزاد شود، بعید است به صورت بلندمدت توازن بازار جهانی نفت را تغییر دهد. فشار دولت بایدن برای آزادسازی هماهنگ‌شده ذخایر نفتی را می‌توان سیگنالی به گروه اوپک‌پلاس دانست مبنی بر اینکه برای برطرف کردن نگرانی‌های اقتصادهای بزرگ نظیر آمریکا، چین و ژاپن در مورد قیمت‌های بالای انرژی، این گروه باید تولید خود را افزایش دهد.