بازار سهام

1 copy

رشد کمرنگ بورس

بازار سهام در نخستین هفته معاملاتی آبان‌ماه تکانه‌های منفی زیادی را به خود دید ولی در روز انتهایی هفته، شاهد نوسانات مثبت بود. به این ترتیب، شاخص کل بورس روز چهارشنبه با رشد 68/0درصدی در ارتفاع یک‌میلیون و 393هزار واحدی ایستاد. اما جو منفی حاکم بر سهام کوچک‌تر در روزهای گذشته، سبب گسترش روند نزولی این شاخص شد و تقاضای کم سهامداران از این دسته نماد‌ها باعث عقبگرد 0/01درصدی شاخص هموزن شد. با وجود اینکه روز گذشته بازار سهام تا حدودی از سوی بازار ارز پشتیبانی شد، اما ارقام ارزش معاملات، کاهش روزافزونی را تجربه می‌کند که این رقم روز گذشته به 2هزار و 466میلیارد تومان کاهش یافت. افت ارزش معاملات و تداوم روند خروج نقدینگی حقیقی،نشان از ادامه تردید بورس‌بازان به روند آتی قیمت‌ها دارد.

 

بازار سکه

2 copy

نوسانات محدود سکه

روز چهارشنبه همزمان با رشد نرخ دلار در بازار آزاد، بهای سکه امامی نیز افزایشی شد. اما این رشد به دلیل افت قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی، چندان چشمگیر نبود، به طوری که هر سکه روز گذشته به قیمت 11میلیون و 930هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در واقع می‌توان گفت، یکی از عواملی که باعث شد فلز گرانبهای داخلی در روزهای اخیر رشد معناداری را تجربه نکند، ناتوانی دلار برای عبور از محدوده 28هزار تومان بود. بنابراین گفته می‌شود در چنین شرایطی نوسانات اونس طلا تاثیر چندانی بر افزایشی یا کاهشی شدن بازار نخواهد داشت. در حالی که تغییرات سکه چشم به نوسانات نرخ دلار دوخته است، عده‌‌‌ای از تحلیلگران معتقدند سکه پس از مذاکرات بروکسل روند کاهشی را طی می‌کند و به زیر کانال فعلی خود تنزل می‌‌‌یابد.

 

بازار طلای جهانی

3 copy

احتیاط سرمایه‌گذاران طلا

اونس طلا در معاملات بازار جهانی رشد چشمگیری داشت و تا بالای مرز 1800دلار رسید، اما روز چهارشنبه افزایش ارزش شاخص دلار و حفظ جایگاه آن در نزدیکی رکورد یک هفته اخیر از جذابیت خرید طلا برای سرمایه‌گذاران این بازار کم کرد، به طوری که این فلز گرانبها روز گذشته در سطح قیمتی 1795دلار مورد معامله قرار گرفت. فعالان بازار اکنون در انتظار نتایج نشست سیاست پولی امروز بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی اروپا و همچنین دیدار کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو آمریکا در سوم نوامبر هستند تا بتوانند برنامه‌‌‌های سرمایه‌گذاری خود را متناسب با روند آتی بازار طلا هماهنگ کنند. گفته می‌شود بانک مرکزی ژاپن قرار است برنامه حمایتی خود را پابرجا نگه دارد و مانند دیگر بانک‌های مرکزی جهان به دنبال خروج از فضای بحرانی تورمی نباشد.

 

بازار اوراق مسکن

4 copy

نشست و برخاست قیمت تسه

روز گذشته اوراق تسهیلات بانک مسکن نتوانست روند صعودی خود را حفظ کند و وارد مدار نزولی شد. به این ترتیب تسه 9812 با 2/2درصد کاهش معادل یک‌هزار و 509تومان به سطح قیمت پایانی 67هزار و 159تومان عقب‌نشینی کرد، به طوری که این اوراق بانکی با افزایش فشار فروش، داد و ستد خود را با تعداد 102معامله و به ارزش بیش از 73میلیون تومان به پایان رساند. به گفته برخی کارشناسان، بازار نه‌تنها ظرفیت پرش قیمت را ندارد، بلکه بسیاری از نرخ‌های فعلی هم نامتعارف هستند و قیمت‌گذاری‌‌‌های خودساخته مشکلاتی به همراه دارند. بنابراین دستگاه‌‌‌های ناظر باید به نرخ‌های موجود در سامانه‌‌‌های ملکی رسیدگی کنند. همچنین برنامه‌‌‌ طرح جهش تولید مسکن قطعا تاثیر‌گذاری خود را در بلندمدت نشان خواهد داد و می‌تواند به کنترل بازار مسکن کمک شایانی کند.

 

بازار نفت

5 copy

عقبگرد بهای نفت

پس از انتشار آماری که رشد بیش از حد انتظار ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته را نشان داد، بهای نفت در معاملات روز چهارشنبه کاهش پیدا کرد. گزارش هفتگی منتهی به ۲۲ اکتبر، 2/3میلیون بشکه افزایش را نشان می‌دهد که سبب عقبگرد نفت تا 83دلار و 50سنت شد؛ در حالی که بهای معاملات نفت روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر کمبود جهانی عرضه و تقاضای قوی در آمریکا، به بالاترین حد از سال ۲۰۱۴ صعود کرد و در سطح ۸3دلار و 80سنت بسته شد. به گفته تحلیلگران‌، قیمت نفت خام در صورت سردتر بودن زمستان ممکن است تا ۱۰۰دلار در هر بشکه صعود کند و قیمت گاز هم افزایش دوبرابری داشته باشد. از طرفی انتظار می‌رود سوئیچ نیروگاه‌ها از گاز به نفت یک‌میلیون بشکه در روز به تقاضای جهانی برای نفت بیفزاید و از افرایش قیمت‌ها پشتیبانی کند.