بازار سهام

فشار بزرگان بر شاخص سهام

شاخص کل بورس تهران روز چهارشنبه در اثر افت قیمت در سهم شرکت‌های بزرگ ۶/ ۱ درصد عقب نشست و یک بار دیگر از مرز یک‌میلیون واحدی بازگشت. تداوم صف‌های فروش و افت حداکثری قیمت در سهام پنج صنعت بزرگ پالایشی، پتروشیمی، فلزات، معدنی‌ها و همچنین بانک‌های بورسی بار شاخص کل را سنگین کردند. انتشار صورت‌های مالی سال ۹۸ و رونمایی از عملکرد ضعیف پالایشگاه‌ها در کنار تلاش برای تامین نقدینگی و مشارکت در چهارمین عرضه‌اولیه بازار سهام در سال جدید (عرضه اولیه نماد «پیزد») را باید از عوامل فشار عرضه در بزرگان تلقی کرد. البته برخی آخرین مهلت پذیره‌نویسی صندوق‌های دولتی سهام را هم در شکل‌گیری فضای منفی بزرگان موثر دانستند. در طرف مقابل، رشد قیمت در سهام شرکت‌های کوچک و متوسط با لیدری غول‌های خودرویی ادامه یافت و رکورد مشارکت در عرضه‌اولیه‌های بازار سهام نیز شکست.

11-01

 

 

بازار سکه

سکه در مسیر همگرایی قیمتی

سکه‌بازان روز چهارشنبه سیگنال‌های مثبتی از طلای جهانی و نرخ دلار داخلی گرفتند و مسیر افزایشی خود را بازیافتند. ساعت 16 دیروز هر سکه طرح جدید 100 هزار تومان افزایش یافت و به قیمت 7 میلیون و 520 تومان رسید. صعود دوباره اونس به سطح 1750 دلاری در کنار اوج‌گیری مجدد شاخص ارزی برای فتح قله تاریخی از سکه حمایت کردند. گرچه معاملات اوراق گواهی سکه برای اشخاص حقوقی ممنوع شد اما در بورس کالا هم قیمت‌ها به مسیر مثبت بازگشتند و با صف‌های خرید رشد یک درصدی را تجربه کردند. مهم‌ترین اتفاق دیروز همگرایی فزاینده قیمت در بازار فیزیکی و معاملات بورسی سکه بود. دیروز اختلاف قیمت سکه در بورس کالا و صرافی‌ها به کمتر از 100هزار تومان رسید تا به این ترتیب، فرصت نوسان‌گیری(آربیتراژ) بین این دو بازار به کمترین سطح طی هفته‌های اخیر برسد.

11-02

 

 

بازار طلای جهانی

امید طلا به سخت‌جانی کرونا

بهای هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز چهارشنبه به سطح 1750 دلار صعود کرد. وزیر خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه اعلام کرد که برای حمایت از اقتصاد، سناریوهای مشخصی در نظر دارد که یکی از آنها توزیع 500 میلیارد دلار نقدینگی بین مشاغل آسیب‌دیده از کروناست. با این حال، ناامیدی از اثربخشی واکسن شرکت مدرنا فشار را از روی طلا برداشت. این شرکت دارویی روز سه‌شنبه اعلام کرد شواهد کافی برای  تاثیر درمانی این واکسن به دست نیاورده است. علاوه بر تردید درخصوص آزمایش واکسن کرونا، تنزل نرخ بهره انگلستان به زیر صفر (برای اولین بار) در کنار اختلافات چین و آمریکا و طرح ممنوعیت همکاری بازار سهام آمریکا با کمپانی‌هاى چینى در مجلس سنای این کشور هم تقاضای طلا را تقویت کرد. فلز زرد چهارشنبه منتظر انتشار صورتجلسه FOMC ماند و به آمارهای مهم روز پنج‌شنبه نظر دوخت.

11-03

 

 

بازار اوراق مسکن

پیشروی یکپارچه «تسه»ها

بهای اوراق وام مسکن دی 97 روز چهارشنبه با رشد 8/ 3 درصدی به کانال 66 هزار تومانی راه یافت. میانگین قیمت «تسه»‌ها هم روز گذشته با جهش 1/ 4 درصدی به بالاترین سطح از ابتدای مرداد 97 رسید. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد در چشم‌انداز تورمی بازارهای دارایی، چهار عامل عمده منجر به تداوم رشدهای سریالی «تسه»ها به اوج 22 ماهه شده است. به بیان دیگر، تصمیم جدید برای پرداخت وام جعاله به مالکان و دارندگان واحدهای مسکن مهر، افزایش تقاضای مصرفی برای خرید مسکن با استفاده از وام اوراق و همچنین پررنگ‌تر شدن حضور سرمایه‌گذاران ملکی در بازار که قصد خرید مسکن و دریافت وام با استفاده از اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات دارند در کنار تقویت تقاضا برای دریافت وام بدون سپرده ساخت مسکن همگی دست به دست هم داده‌اند تا معاملات اوراق وام مسکن در فرابورس رونق بگیرد.

11-04

 

 

بازار نفت

پالس مثبت موجودی‌ها به نفت

نفت معاملات چهارشنبه را هم با نوسان در بالاترین سطح دوماهه سپری کرد. شاخص نفتی وست‌تگزاس ساعت 16 دیروز روی عدد 6/ 32 دلار قرار گرفت و 8/ 1 درصد رشد کرد. طبق برآوردهای API ذخایر نفت خام آمریکا برخلاف انتظارات صعودی تحلیلگران 8/ 4 میلیون بشکه در هفته منتهی به پانزدهم ماه می ‌پایین آمده است. اما این سیگنال مثبت دیروز در سایه نگرانی از آسیب‌های بلندمدت کرونا قرار گرفت. در واقع ترس از دو رقمی ماندن نرخ بیکاری آمریکا که در اظهارات یکی از مقامات ارشد هم انعکاس یافت مانع تداوم رشد بهای نفت شد. آمارهای رسمی ذخایر که عصر چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی EIA منتشر می‌شود زیر ذره‌بین اهالی بازار طلای سیاه است. پیش‌بینی بر این است که موجودی‌های نفت در هفته قبل 15/ 1 میلیون بشکه افزایش یافته باشد. عدم تحقق انتظارات و افت موجودی‌ها حامی نفت است.

11-05