01

بازار سهام

احتیاط معامله‌گران بورسی

معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام با فشار فروش در سمت عرضه بر مدار منفی آغاز شد، هرچند با گذشت دقایقی، شاهد تقویت تقاضا و رشد نسبی قیمت‌ها بودیم و برای ساعاتی شاخص‌های بازار یکپارچه سبزپوش شد. اما بار دیگر عرضه‌ها شدت گرفت و حجم تقاضا پاسخگوی این مقدار از عرضه نبود و رشد شاخص در روز گذشته پس گرفته شد. به این ترتیب شاخص کل بورس با افت کمرنگ 03/ 0‌درصدی در سطح یک میلیون و 303 هزار واحدی باقی ماند. به‌نظر می‌رسد به‌رغم فتح شاخص 3/ 1 میلیون واحدی، تجربیات یک سال اخیر در بازار سرمایه برخی سهامداران را بر آن داشته تا با احتیاط بیشتری معاملات خود را دنبال کنند؛ خصوصا اینکه در آستانه تحولات سیاسی و اقتصادی مهمی چون روی کار آمدن دولت جدید و مشخص شدن ترکیب کابینه تا تحولات جدید برجام و نرخ دلار قرار داریم.

03

بازار سکه

افت سکه در پی دلار

بازار طلا پس از یک هفته تعطیلی ناشی از تغییر وضعیت بیماری کرونا، شروع به کار کرد. اما برخلاف انتظارات حجم معاملات به‌دلیل کاهش تردد مردم تغییری نکرده و شرایط رکودی بازار هم تشدید شده است. مدتی است کم‌رمقی معاملات در بازار طلا و سکه به چشم می‌خورد و دلیل این امر بلاتکلیفی و کم‌جانی قیمت طلا است. تغییرات قیمت سکه در یک بازه محدود موجب دور شدن سفته‌بازان و نوسان‌گیران از این بازار شده و تعطیلی بازارها به‌دلیل کرونا مزید بر علت شده است. به این ترتیب بهای طلا و سکه در معاملات روز سه‌شنبه ضمن افزایش کم اونس طلای جهانی و کاهش بیشتر دلار در روز گذشته افت قیمت را به ثبت رساند. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به 10 میلیون و600 هزارتومان رسید که نشان از کاهش 60 هزار تومانی بهای آن در قیاس با روز کاری قبل دارد.

04

بازار طلای جهانی

تثبیت بهای طلا

در حالی که در آستانه انتشار آمار تورم آمریکا دلار تضعیف شده و سبب افزایش اشتها برای خرید طلا شده است، قیمت طلای جهانی روز سه‌شنبه شاهد اندکی افزایش بود. به این ترتیب بهای این فلز گرانبها (در ساعت 19:30 به وقت تهران) به 1812 دلار رسید. کاهش بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا که به پایین‌ترین حد در پنج ماه اخیر رسیده عاملی بود که از افزایش قیمت طلا در روز گذشته پشتیبانی کرد. ماه گذشته و پس از اتخاذ موضعی در حمایت از سیاست انقباضی از سوی فدرال رزرو اونس طلا به پایین‌ترین رقم چهار سال اخیر سقوط کرد؛ اما با انتشار حواشی مبنی‌بر اینکه بانک مرکزی آمریکا تنها به‌دلیل ترس از افزایش تورم برای افزایش نرخ بهره عجله نخواهد کرد و ترمیم گسترده و همه‌جانبه بازار کار را مد نظر قرار خواهد داد، قیمت‌ها تثبیت شده است.

05

بازار اوراق مسکن

تداوم سیر صعودی

در معاملات روز سه‌شنبه اوراق تسهیلات بانک مسکن در ادامه روند صعودی روزهای پیشین خود افزایش 890 تومانی را به ثبت رساند‌. اوراق تسهیلات مسکن اسفند 98 با نام تسه9812 روز گذشته در قیمت پایانی 59 هزار و 890 تومان بسته شد که افزایش 5/ 1درصدی را نسبت به قیمت روزهای پیشین نشان می‌دهد. تسه9812 به‌رغم افزایش کمی که در روز گذشته داشت خود را یک قدم دیگر به باز‌پس‌گیری کانال 60 هزار تومانی نزدیک‌تر کرد. به این ترتیب زوج‌های تهرانی برای دریافت 240 میلیون تومان وام خرید مسکن که 40میلیون از آن وام جعاله بوده، نیاز به خرید 400 برگه از تسه‌ها دارند که برای آن باید بیش از 23 میلیون تومان هزینه کنند. این دسته از اوراق بهادار عموما سودآوری زیادی به همراه ندارد و فقط به‌منظور در‌یافت وام یاد شده مورد معامله قرار می‌گیرد.

06

بازار نفت

بهبود روند نفت

پیش‌بینی درباره کمبود عرضه و کاهش ذخایر نفت آمریکا در معاملات روز سه‌شنبه از قیمت‌ها در بازار نفت پشتیبانی کرد، اما نگرانی‌ها نسبت به شیوع نوع مسری‌تر ویروس کرونا، رشد بیشتر را محدود کرد. بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت به 74 دلار و 50 سنت در هر بشکه رسید. درحالی که این رقم روز پیشین با یک درصد کاهش بسته شده بود. افزایش قیمت نفت، افت روزهای پیشین را تا حدودی جبران کرد، زیرا انتظارهای موجود درباره کاهش ذخیره‌سازی نفت خام ایالات متحده بیش از نگرانی از گسترش نوع‌ جدید ویروس کرونا و تاثیر منفی آن بر بهبود اقتصاد جهانی است و از طرفی اوپک پلاس هنوز پیشرفتی برای رفع اختلافات عربستان سعودی و امارات‌متحده عربی که مانع تصویب توافق جدید افزایش تولید شده، نداشته و این امر احتمال برگزاری دیدار در هفته جاری را ضعیف کرده است.