بازار سهام

1

پنجمین افت متوالی بورس

بورس تهران در معاملات روز یکشنبه بازار سهام همانند روزهای اخیر در مدار منفی معاملات قرار گرفت. تا پایان داد و ستد‌های روز، افت قیمت‌ها با شدت بیشتری ادامه یافت و شاهد عقب‌نشینی بیش از 13 هزار واحدی شاخص‌ کل بورس بودیم و به این ترتیب با افت بیش از یک درصد روی رقم یک میلیون و 269 هزار واحدی ایستاد. شاخص هموزن و شاخص کل فرابورس نیز بخشی از ارتفاع خود را ازدست دادند تا شاهد بازار یکدست سرخ در روز گذشته باشیم. بلاتکلیفی نتیجه مذاکرات با آمریکا و ابهام در چشم‌انداز آتی نرخ ارز و به تبع آن اثرات آن بر سود شرکت‌ها از عمده دلایل نگرانی و هیجان سهامداران بوده و کاهش محسوس معاملات در بازارسهام سبب شده تا  ارزش دادوستدهای خرد بورسی به یک هزارو 231 میلیارد تومان برسد که کمترین میزان از 21دی ماه 98 تاکنون بوده است.

 

بازار سکه

3

افزایش کم رمق سکه

همراه با کاهش قیمت دلار در چند روز گذشته، قیمت سکه و طلا نیز پایین آمد و سطوح بالایی که در هفته‌های اخیر به دست آورده بودند را از دست دادند. با وجود افزایش قیمت اونس طلا و رسیدن آن به 1730 دلار، سکه و طلا می‌توانستند به سمت اوج‌های جدیدی صعود کنند اما کاهش قیمت دلار مانع آن شد. اخبار مثبت برجامی باعث شد معامله‌گران به فروش دلار و همچنین سکه خود بپردازند که نتیجه آن کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و دلار شد. البته قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در روز یکشنبه نسبت به روزکاری قبل با افزایش اندکی به 10 میلیون و 680 هزار تومان رسید. از جمله دلایل اصلی نوسان در بازار طلا و سکه تغییرات قیمتی در طلای جهانی و دلار است؛ قیمت ارز در بازار تهران تحت‌تاثیر خبرهای سیاسی است.

 

بازار طلای جهانی

4

افت 10 درصدی طلا در سه ماه

با وجود این اخبار مایوس کننده، خریداران طلا از مشاهده اینکه قیمت اونس طلا پس از سقوط به پایین مرز ۱۶۸۰ دلار در هفته گذشته، موفق شد به بالای مرز ۱۷۰۰ دلار صعود کند، دلگرم شده‌اند. طلا همچنین از وضعیت بازده اوراق خزانه تاثیر می‌پذیرد و هنگامی که بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا رشد می‌کند، قیمت طلا کاهش پیدا می‌کند. به علاوه دلار آمریکا یک عامل تاثیرگذار بر بازار طلا است. در حال حاضر دلار آمریکا تحت تاثیر بهبود چشم‌انداز اقتصادی آمریکا، صعود کرده و سبب تزلزل قیمتی در بازارطلا شده است. طلا امسال بدترین شروع سال را در ۳۹ سال گذشته داشت و ۱۰ درصد معادل ۱۹۰ دلار در سه ماه اول سال ۲۰۲۱ کاهش قیمت داشت. این بدترین عملکرد سه ماهه‌ای است که قیمت طلا از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۶ به این طرف داشته است.

 

بازار اوراق مسکن

5

تداوم کاهش تسه

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز یکشنبه بازار سهام همانند شاخص کل بورس به سیر نزولی چند روز گذشته خود ادامه داد و کاهش بیشتری یافت. به این ترتیب هر فقره تسه 9812 در قیمت پایانی 53 هزار و 640 تومان بسته شد که در مقایسه با روز کاری قبل 6/ 2 درصد کاهش نشان می‌دهد، قیمت خرید تسه یاد شده نیز در همسویی با قیمت پایانی به کف قیمتی خود رسید وافت 5 درصدی را به ثبت رساند. تسه 9812 که در اسفند ماه 98 در فرابورس منتشر شده و طبق شرایط دوسال معتبر است، نخستین سال معاملاتی خود را پشت سر گذاشته و در پایان سال جاری به سررسید خود می‌رسد. حال باید دید که عرضه و تقاضا در این گروه از سهام  چگونه ادامه می‌یابد یا تقاضا برای مسکن با چه تغییراتی مواجه می‌شود.

 

بازار نفت

6

افزایش حدود چهار درصدی نفت

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بین کاهش و افزایش در نوسان بود و در نهایت تحت تاثیر انتشار خبر توافق اوپک پلاس برای تسهیل تدریجی محدودیت عرضه از ماه مه، حدود چهار درصد افزایش یافت. بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا دو دلار و ۲۹ سنت، معادل 9/ 3 درصد افزایش یافت و در ۶۱ دلار و ۵0 سنت در هر بشکه بسته شد. همچنین آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا که نشان داد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته به شکل غیرمنتظره‌ای کاهش پیدا کرده است، به تقویت قیمت‌ها کمک کرد. از طرفی بر اساس توافقی که روز پنج‌شنبه حاصل شد، کاهش‌های اعمال شده در تولید نفت اعضای اوپک پلاس از ماه مه ‌حدود 5/ 6 میلیون بشکه در روز خواهد بود، در حالی که این رقم در ماه آوریل اندکی کمتر از 7 میلیون بشکه محاسبه شده و این خود بر سیر حرکتی نفت تاثیرگذار است.