بازار سهام

مسیر متفاوت دو شاخص

شاخص‌کل بورس در معاملات روز دوشنبه برای دومین روز پیاپی بر مدار مثبت قرار گرفت، هر‌چند که در ادامه از سقف رشد روزانه اندکی فاصله گرفت اما توانست رشد ۹/ ۱درصدی را تجربه کند و روی رقم یک میلیون و ۱۹۲ هزار واحدی ایستاد. اما اقبال بازار به سهام کوچک کمرنگ بود و بسیاری از نمادهای کوچک و متوسط بازار به مدار منفی معاملات رفته‌اند به‌طوری که سبب‌شد شاخص هم‌وزن ۲/ ۰درصد عقب‌نشینی کند و روی عدد ۴۲۰ هزار و ۱۱۷ هزار واحدی آرام گرفت. افزایش فشار فروش منجر به ترس دوباره سهامداران زیان‌دیده شده و این مهم باعث شد تا سهامداران حقیقی به سرعت در سمت فروش سهام فعال شوند و ۵۵۲میلیارد تومان از حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شود. افزایش عرضه‌ها در روز گذشته سبب رشد ارزش معاملات خرد به ۹ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومان برسد.

 

 

بازار سکه

تصاحب کانال 11 میلیونی

همزمان با صعود دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز مسیر افزایشی را در پیش گرفت و کار نیمه‌تمام روز یکشنبه را به اتمام رساند و روز گذشته از مرز 11 میلیونی عبور کرد. هر قطعه تمام‌بهار آزادی 11 میلیون و 400هزار تومان معامله شد که 410 هزار تومان بالاتر از روز یکشنبه قرار گرفته است. به گفته برخی از فعالان، سکه و دلار در روزهای اخیر هم مسیر با‌هم حرکت کرده‌اند، ولی رشد قیمت سکه در روزهای اخیر تناسبی با میزان افزایش قیمت دلار نداشته است و این مساله موجب افزایش فاصله ارزش ذاتی این فلز گرانبها با قیمت بازاری آن شده است. همچنین طلای جهانی که افت قابل‌توجهی را در روزهای گذشته شاهد بود با شروع معاملات آغاز هفته افزایش ملایمی را تجربه کرد و سبب شد تا سکه رشد قابل‌توجهی را نسبت به روز‌های اخیر داشته باشد.

 

 

بازار طلای جهانی

افزایش ملایم طلا

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر ناکامی دلار برای بهبود، کمی افزایش یافت. با این حال نگرانی‌ها نسبت به احیای آهسته اقتصاد آمریکا در پی انتشار گزارش اشتغال ماهانه ضعیف‌تر از حد مطلوب در روز جمعه، سبب تغییر رفتار طلا شد. بر همین اساس بهای هر اونس طلا در بازار معاملات آمریکا (ساعت 20:30 به وقت تهران) 1838 دلار تعیین شد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که حداقل در افق زمانی کوتاه‌مدت به احتمال زیاد دلار همچنان بازیگر اصلی نوسانات طلا خواهد بود؛ از طرف دیگر همچنان پاندمی کرونا موج‌های جدیدی در نقاط مختلف دنیا به‌راه می‌اندازد و مجموعه این عوامل همچنان حکایت از چشم‌اندازی مثبت برای پناهگاه‌های امن دارایی دارد. تا زمانی‌که بسته حمایتی به‌طور عملی وارد اقتصاد نشود، تیترهای مربوط به این بسته و حواشی آن سبب بالا و پایین رفتن قیمت اونس طلا خواهد شد.

 

 

بازار اوراق مسکن

تسه9712 کاهشی شد

در جریان معاملات روز دوشنبه بازارسهام اوراق تسهیلات بانک مسکن در فرا‌بورس برخلاف روز‌های گذشته که همواره روند صعودی داشت، نزولی شد و اغلب نماد‌ها در این گروه روز منفی را پشت‌سر گذاشتند. اوراق منتشره در اسفند ماه 97 نیز از این امر مستثنی نبود و افت 5/ 3درصدی را تجربه کرد و در قیمت پایانی 59 هزار و 777 تومان بسته شد. حال که به روز‌شمار تسه 9712 نزدیک شده‌ایم، تغییر مسیر داده است. به نظر می‌رسد که دارندگان اوراق وام مسکن دست به فروش سهام خود زده‌اند زیرا با توجه به فرآیند زمانبر اخذ وام مسکن، اوراق خریداری‌شده نباید خیلی نزدیک به تاریخ سررسید باشد، خریداران کمی به سراغ این نماد می‌روند و از آنجا که تسه‌ها پس از اتمام مهلت سررسید قابل معامله و عودت مبلغ دارنده از بابت خرید تسه یاد‌شده نیستند، دست به چنین اقدامی زدند.

 

 

بازار نفت

صعود نفت شدت گرفت

نفت برنت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی برای نخستین‌بار طی بیش از یک سال گذشته تحت‌تاثیر محدودیت عرضه و بهبود دورنمای تقاضا پس از عرضه واکسن‌های کووید-۱۹، به بالای ۶۰ دلار در هر بشکه صعود کرد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با یک درصد افزایش، به ۵۷ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت از اواخر اکتبر که ساخت نخستین واکسن کووید-۱۹ اعلام شد و پس از آن عربستان سعودی وعده داد تولیدش را به‌طور یکجانبه کاهش می‌دهد، روند صعودی پیدا کرده است. اوپک پلاس متعهد شده است مازاد عرضه ناشی از شیوع پاندمی را حذف کند اما نگرانی‌هایی درباره تقاضای کوتاه‌مدت وجود دارد زیرا نوع جدید ویروس‌کرونا که در آمریکا و مناطق دیگر جهان شیوع یافته، وضع قرنطینه‌های جدید را در پی داشته است.