بازار سهام

Untitled-1 copy

پایان هفته منفی بورس

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سهام روز پر نوسانی را پشت سرگذاشت و پس از مقاومت شدید بعد از 23 روز از کانال 4/ 1هزار واحدی عقب‌نشینی کرد و با افت حدود یک درصدی به زیر کانال یاد شده رفت و روی رقم یک میلیون و 398 هزار واحدی آرام گرفت. اما شاخص هموزن نیز با فشار فروش در نمادهای کوچک بازار مواجه و باعث شد تا حدی از سقف روزانه خود فاصله بگیرد. این شاخص در پایان معاملات روز گذشته افت 38/ 0درصدی را ثبت کرد و روی رقم 463 هزار و 715 واحدی ایستاد. روز گذشته معاملاتی به ارزش 11 هزار و 311 میلیارد تومان در بورس تهران انجام شد که سهامداران حقوقی خالص خرید911 میلیون تومانی را رقم زدند. نماد‌های شستا و فملی بیشترین تاثیر منفی را بر نماگر بورس داشتند و نماد کگل مانع از افت بیشتر شاخص کل شد.

 

بازار سکه

33

کاهش کمرنگ سکه

قیمت طلا و سکه طرح جدید در روز چهارشنبه نسبت به روزکاری قبل با نوسان جزئی همراه شد. فعالان بازار طلا و سکه می‌گویند دیگر تقاضا و انگیزه‌ای برای خرید طلا و سکه در بین مردم وجود ندارد و بازار در سکون به‌سر می‌برد. قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و 740 هزار تومان شد که کاهش کمی را نشان می‌دهد. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 200 هزار تومان و ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 150 هزار تومان تعیین شد. علاوه بر قیمت جهانی طلا، تغییرات قیمت ارز نیز باعث تغییرات قیمتی در طلا و سکه می‌شود و برهمین اساس نیز نوسانات ارزی در بازار همواره یکی از دلایل اصلی تغییرات قیمت طلا و سکه بوده است که این مهم در یک ماه گذشته بارها تکرار شده و رشد سکه را محدود تر کرده است.

 

بازار طلای جهانی

44

نوسان افزایشی اونس طلا

در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی اونس طلا تحت‌تاثیر کاهش ارزش دلار و ارزیابی سرمایه‌گذاران از تاخیر جدید در تصویب کمک‌های مالی کرونایی آمریکا، افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری تا ساعت 19 به وقت تهران به 1885 دلار رسید. به گفته کارشناسان دلار ضعیف‌تر برای ایجاد یک روند صعودی کوچک و حفظ اعتماد به طلا کافی است.عقبگرد دلار در پی واکنش معامله‌گران به تصمیم میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا برای متوقف کردن رای‌گیری درباره افزایش چک‌های کمکی به 2 هزار دلار روی داد. طلا پناهگاه امن دارایی در برابر تورم و کاهش ارزش پول است که نتیجه اقدامات محرک مالی و پولی گسترده برای مقابله با پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد بوده است.

 

بازار اوراق مسکن

55

روز خوش تسه9710

در معاملات چهارشنبه اوراق تسهیلات مسکن برای دومین بار پس از 39 روز افت متوالی صعودی شد و رشد 5 درصدی را به ثبت رساند و هر فقره از این اوراق در قیمت پایانی 41 هزار و 600 تومان بسته شد، درحالی‌که در روزهای ابتدایی هفته به زیر کانال 40 هزار تومانی آمده بود. روند نزولی تسه‌ها از ابتدای آذر ماه شروع و تا دوشنبه 8 دی ماه ادامه یافت و در این مدت بیش از 50درصد ریزش داشت. حال که فقط چند روز تا پایان سر رسید این اوراق باقی است تسه 9710 تغییر مسیر داده است و روند صعودی به خود گرفته است. باید دیدکه این مسیر تا چه زمانی ادامه دارد و چه عواملی می‌تواند روند را کند یا تشدید کند. درحال‌حاضر تقاضا برای این نماد بیشتر شده و این خود بر افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن تاثیرگذار بوده است.

 

بازار نفت

66

رشد قیمت نفت محدود شد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت‌تاثیر خوش‌بینی به بسته کمک مالی کرونایی آمریکا و کاهش ذخایر نفت خام این کشور رشد بیشتری پیدا کرد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا ۲۹ سنت معادل 9/ 0 درصد افزایش یافت و به ۴۸ دلار و 40 سنت در هر بشکه رسید. گزارش هفتگی موسسه امریکن پترولیوم هم از رشد قیمت‌ها حمایت کرد و این موسسه کاهش بسیار بالاتر از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۵ دسامبر را اعلام کرد. از طرفی نگرانی‌ها نسبت به قرنطینه‌های وضع شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کوتاه‌مدت رشد قیمت‌ها را محدود خواهد کرد. شیوع نوع جهش یافته ویروس کرونا در انگلیس باعث وضع مجدد محدودیت‌های رفت و آمد شده و روی تقاضا و قیمت‌ها تاثیر منفی گذاشته است.