بازار سهام

0

همرنگی سه شاخص بازار سرمایه

در معاملات روز شنبه بازار سهام، بورس تهران برخلاف دیگر بازارهای مالی در داخل روند صعودی را آغاز کرد. در ادامه با تقابل دو گروه معامله‌گران بازار سهام و طولانی تر شدن صف‌های خرید شیب صعودی تندتر شد تا نماگر بورس تهران با رشد 2/ 2 درصدی معادل 31 هزار واحد در ارتفاع یک میلیون و 444 هزار واحد به پیش رفت. روز گذشته هر سه شاخص بازار سرمایه روزمثبت را پشت سر گذاشتند، به این ترتیب شاخص هموزن نیز رشد 2 درصدی را به ثبت رساند و درارتفاع 445 هزار و 235 واحد ایستاد.شاخص فرابورس نیز 523 واحد بالاتر از رقم قبلی قرار گرفت. روزگذشته یک هزار و 195 میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سهامداران حقیقی منتقل شد و ارزش معاملات خُرد بورس 11هزار و 140میلیارد تومان بوده است.

 

بازار سکه

02

کاهش یک درصدی بهای سکه

قیمت سکه نیز در بازار همزمان با کاهش قیمت ارز نسبت به روزهای قبل با کاهش همراه شده است. سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته کمتر از 12 میلیون تومان قیمت خورده بود روز گذشته با کاهش قیمت به 11 میلیون و 790هزارتومان معامله شد، این درحالی است که فعالان بازار طلا و سکه می‌گویند،دیگر تقاضا و انگیزه‌ای برای خرید طلا و سکه در بین مردم وجود ندارد و بازار در رکود به سر می‌برد. بعد از کاهش یک میلیونی قیمت سکه در چند روز اخیر تقاضا برای خرید سکه را کاهش داده است. قیمت ارز در بازار همواره یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت طلا و سکه بوده است و این سناریو در روزهای اخیر بازهم تکرار شد. بهای نیم سکه 6 میلیون و 250 تومان و ربع سکه 4 و میلیون 250 تومان قیمت‌گذاری شد که کاهش چشمگیر را نشان می‌دهد.

 

بازار طلای جهانی

03

سومین رشد هفتگی طلا رقم خورد

قیمت طلا پس از رشد چشمگیر روز پنج‌شنبه، در آخرین روز معاملاتی بازار جهانی تحت تاثیر بهبود ارزش دلار، کاهش یافت اما در مسیر ثبت سومین رشد هفتگی متوالی قرار گرفت. هر اونس طلا برای تحویل فوری با 2/ 0 درصد کاهش، به ۱۸۸1 دلار و ۴9 سنت بسته شد. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون 2/ 2 درصد رشد داشته است. به گفته تحلیلگر بازار، اگرچه توافق پیرامون بسته کمک مالی ممکن است به صعود طلا کمک کند اما افزایش پایدار قیمت این فلز ارزشمند مستلزم نشانه‌های اوج‌گیری قابل توجه فشارهای تورمی است. دلار آمریکا 2/ 0 درصد افزایش یافت و از پایین‌ترین رکورد دو سال اخیر اندکی فاصله گرفت. تحلیلگران همچنین معتقدند وعده فدرال رزرو مبنی بر تداوم برنامه خرید اوراق قرضه تا زمان بهبود بازار کار و رسیدن به نرخ تورم 2 درصدی می‌تواند عامل تقویت قیمت طلا باشد.

 

بازار اوراق مسکن

04

تسه9710 در کف قیمت

در معاملات روز شنبه بورس تهران، اوراق تسهیلات مسکن به سیر نزولی خود ادامه داد و کاهش 4 درصدی در قیمت پایانی راشاهد بود. براین اساس بهای هر ورقه از اوراق تسهیلات مسکن که ارزشی معادل 500 هزار تومان دارد در قیمت پایانی 53 هزار و 330 تومان بسته شد و به بهای ثبت شده در اردیبهشت ماه رسید. روز گذشته قیمت خرید این اوراق با رسیدن به کف قیمتی کاهش 5 درصدی در قیمت خرید را شاهد بود و بهای خرید هر برگه از تسه9710 که روزهای کمی تا پایان سررسید آن باقی مانده است 52 هزار و 620 تومان قیمت خورد. زمان سررسید تسه‌ها دو سال بوده که این زمان در برخی موارد تا شش ماه نیز تمدید می‌شود. در حال حاضر خبر از تمدید تاریخ انقضای این اوراق به میان نیامده است اما هر روز از ارزش آن کاسته می‌شود.

 

 

بازار نفت

05

خیز جدید نفت برای 50 دلاری شدن

معاملات نفت روز جمعه در بالاترین قیمت ۹ ماه گذشته بسته شد و با خوش‌بینی سرمایه گذاران به تاثیر مثبت واکسیناسیون کووید- ۱۹ و افت ارزش دلار آمریکا، برای هفتمین هفته متوالی افزایش داشت. بهای معاملات نفت برنت با ۷۶ سنت معادل 5/ 1 درصد افزایش، در ۵۲ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با ۷۴ سنت معادل 5/ 1 درصد افزایش، در ۴۹ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه بسته شد و رشد هفتگی خود را به نزدیک 5درصد رساند. هر دو شاخص در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در بالاترین قیمت از اواخر فوریه تاکنون بسته شدند. صعود هر دو شاخص از روز پنج شنبه با خوش بینی به پیشرفت لایحه کمک مالی کرونایی در آمریکا، تقاضای قوی پالایشگاه‌های آسیایی و افت ارزش دلار آغازشد و تا روز بعد نیز ادامه داشت.