بازار سهام

تعدیل افت هفتگی بورس

شاخص کل بورس در روزچهارشنبه آخرین روز معاملاتی هفته گذشته رشد ۹/ ۱ درصدی را به ثبت رساند و محدوده ۶/ ۱میلیون واحدی را پس گرفت؛ در حالی که شاخص هموزن افزایش محدود ۱/ ۰ درصدی را تجربه کرد و به ۴۱۳ هزار و ۴۴۱واحد رسید. حمایت جدی از سهم‌های بزرگ مهم‌ترین عامل سبزپوشی نماگرهای سهام در معاملات چهارشنبه بود تا به این ترتیب افت هفتگی شاخص کل به ۴/ ۵ درصد محدود شد. داغ‌ترین موضوع این روزها محدودیت‌هایی است که از سوی ناظر بر خرید و فروش‌ها به ویژه در جبهه حقوقی‌ها صورت می‌گیرد. مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته محدود کردن فروش حقوقی‌ها و حقیقی‌های بزرگ از طریق تهدید به بستن کد آنها و همچنین توقف معاملات الگوریتمی (به جز بازارگردان‌ها) بوده است. گروهی معتقدند در فضای هیجانی نیازمند چنین سیاست‌هایی هستیم و عده‌ای تاکید دارند این اقدامات جنس مداخله دارد و بیشتر منجر به نگرانی سرمایه‌گذاران می‌شود.

15-01

 

بازار ارز

شکست مرز‌های روانی دلار

بازار ارز پس از شکست مرزهای روانی با مقاومت کمتری برای جهش مواجه است و هر روز شاهد افزایش نرخ دلار در بازار آزاد، صرافی ملی و گاهی در سامانه نیما هستیم. تا جایی که نرخ دلار در صرافی‌ها بیش از 27 هزارتومان و در سامانه نیما به 23 هزار تومان رسیده است. تلاش‌های اخیر بانک مرکزی برای اصلاحات در بازار ارز هم تاکنون چندان پاسخگو نبوده است. در معاملات پایان هفته در ساعاتی از روز دلار به نیمه بالایی کانال ۲۸ هزار تومان وارد شد و در نهایت هر دلار آمریکا در بازار آزاد به 28 هزار و 700تومان رسید؛ در حالی که بازارساز (صرافی ملی) نرخ‌ها را در کانال ۲۷ هزار تومان باقی نگه داشته است. باید دید بانک مرکزی سرانجام می‌تواند این رالی را متوقف کند یا دلار برای آرامش، لنگرهای بالاتری را هدف گرفته است؟

15-02

 

بازار سکه

سکه به‌دنبال ثبات قیمت

بازار سکه با وجود صعودهای دلار، تقریبا باثبات باقی مانده است. علت اصلی این امر به افت قیمت اونس طلا در بازار جهانی برمی‌گردد که ازدو روز گذشته اوج گرفته و اونس را به زیر حمایت ۱۹۰۰ دلار کشانده است. روز پنح‌شنبه هر سکه طرح جدید 13 میلیون تومان و 270هزار تومان معامله ‌شد که در مقایسه با آخرین قیمت روز چهارشنبه50هزار تومان افزایش را نشان می‌دهد. به گفته نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، حباب سکه طرح جدید به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است. علت ایجاد حباب در قیمت سکه، تقاضای زیادی است که طی روزهای اخیر از سوی مردم برای خرید سکه به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای ایجاد شده است. در شرایطی که مردم سرمایه‌های بسیار خرد خود را هم می‌خواهند به طلا تبدیل کنند، طبیعی است شاهد مقداری حباب نیز در بازار باشیم.

15-03

 

بازار طلای جهانی

سیر نزولی فلز گرانبها

شاخص دلار در مسیر صعودی در حال پیشرفت است، قدرت گرفتن دلار طلا را در مسیر کاهشی قرار داده است. این فلز گرانبها روز گذشته برای پنجمین روز متوالی کاهش یافت و طولانی‌ترین روند کاهشی خود ظرف 5 ماه اخیر را به ثبت رساند. هر اونس طلا در روز جمعه (ساعت 16 به وقت تهران) با افت24 دلاری نسبت به چهارشنبه به قیمت 1858معامله شد که کمترین سطح در بیش از دو ماه گذشته است. این در حالی است که ماه پیش توانسته بود تا بیش از 2000 دلار برسد. با وجود کاهش‌های اخیر بسیاری کارشناسان همچنان بر این باورند در تلاطم‌های اقتصادی که به دلیل شیوع دوباره کرونا دور از انتظار نیست، طلا همچنان جایگاه امنی برای سرمایه محسوب می‌شود. از این رو این برآورد وجود دارد که طلا مجددا تا پایان سال 2020 به کانال 2000 دلار بازگردد.

15-04

 

بازار اوراق مسکن

روزهای حساس اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن روزهای پر تنشی را در حالی پشت سر می‌گذارد که قیمت این اوراق گاهی تا سقف قیمتی رفته و در روز دیگر به کف قیمت خود می‌رسد. فرآیند کلی انجام معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس، مشابه معـاملات سایر انواع اوراق بهادار است. به این معنا که قیمت این اوراق در سامانه معـاملاتی فرابـورس بـر اساس روش حراج و در نتیجه عرضه و تقاضای موجود در سامانه تعیین می‌شود و ملاک تعیین قیمت در هر روز، برآیند حجم معاملات و قیمت عرضه و تقاضا است قیمت هر برگه از این اوراق روز چهارشنبه با کاهش هزار تومانی به 80 هزار و 477 تومان رسید. در صورتی که مدت اعتبار این اوراق به اتمام رسیده و دارنده اوراق از تسهیلات مسکن آن استفاده نکند، نماد معاملاتی آن متوقف می‌شود و وجوه پرداختی دیگر به دارنده اوراق بازپرداخت نخواهد شد.

15-05

 

بازار نفت

نفت همچنان درگیر با کرونا

رشد شاخص دلار تنها بر معاملات طلا اثرگذار نبود و قیمت دیگر کالاهای اساسی را از جمله نفت که در بازارهای جهانی با دلار آمریکا نرخ‌گذاری می‎شوند در مسیر کاهشی قرار داده است. نفت‌خام آمریکا همچنان در قیمت‌های زیر 40 دلار معامله می‌شود. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا به 39دلارو 99 سنت کاهش یافت. علاوه بر فشار شاخص دلار، نگرانی‌ها از تداوم ضعف تقاضا به‌دنبال شیوع بیشتر کرونا و تاثیر آن بر شرایط اقتصاد جهانی از عوامل اثرگذار بر نفت وست تگزاس است. پاندمی کووید-۱۹ به تقاضای جهانی برای نفت و قیمت‌های آن ضربه زده و باعث کاهش چشمگیر فعالیت حفاری تولیدکنندگان نفت شیل در سال میلادی جاری شده است. این در حالی است که آمریکا سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کرد و به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شده بود.

15-06