بازار سهام

نماگر بورس در یک قدمی مرز مقاومتی

شاخص کل بورس تهران پس از  فشار فروش در پایان  هفته، معاملات روز شنبه را بر مدار منفی آغاز کرد، اما رفته رفته با تقویت سمت تقاضا شاخص کل بورس روند صعودی گرفت و مثبت شد. به طوری که در  پایان  داد وستد‌های روز گذشته رشد بیش از ۱۹ هزار واحد معادل (۶/ ۱) درصد را به ثبت رساند و در سکوی یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحدی ایستاد تا به مرز مقاومتی ۵/ ۱ میلیون واحدی یک قدم نزدیک‌تر شود. شاخص هموزن در پی اقبال ایجاد شده به نمادهای کوچک‌تر بازار از همان ابتدای روز در مسیر صعودی قرار گرفت و طی این مدت رشد ۰۶/ ۲ درصدی را ثبت کرد و روی عدد ۴۳۱ هزار و ۸۶۱ واحدی ایستاد. طی روز گذشته ۴۸۷ میلیارد تومان در مسیر حقوقی‌ به حقیقی‌ جا به جا  شد. و ارزش معاملات کل بورس و فرابورس از ۱۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفت.

 

 

بازار سکه

افزایش سکه بورسی،کاهش سکه نقدی

 در معاملات روز شنبه سکه نیز ابتدا در کانال ۱۲ میلیون تومان  سیر صعودی داشت، اما پس از ساعاتی  به مدار نزولی بازگشت و هر قطعه سکه تمام طرح جدید به 11 میلیون و 900 هزار تومان عقب نشینی کرد. که کاهش 200 هزار تومانی را در مقایسه با قیمت بسته شده در هفته گذشته نشان می‌دهد. در سوی دیگر سکه در بورس کالا  با حدود ۲6۰ هزار تومان رشد نسبت به چهارشنبه گذشته معامله شد و قیمت سکه یک روزه رفاه به حدود ۱۱ میلیون و 725 هزار تومان رسیده است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی با 50 هزار تومان کاهش به 6 میلیون و 100 هزار تومان رسید و ربع‌سکه بهار آزادی نیز 4 میلیون و 50 هزار تومان معامله شد.

 

 

بازار طلای جهانی

دنده معکوس طلا در پایان هفته

طی معاملات  روز جمعه اونس طلا به بالاترین سطح قیمت در یک هفته گذشته رسید و نسبت به روز دوشنبه که پایینترین رکورد چهار ماه گذشته را ثبت کرده بود، بهبود قابل توجهی پیدا کرد. بهای معاملات هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با 2/ 0 درصد کاهش، در ۱۸38 دلار بسته شد اما برای کل هفته بیش از سه درصد افزایش داشت. برخی از تحلیلگران پیش بینی می‌کنند طلا در سطح ۱۸۵۰ دلار با مقاومت شدیدی روبه‌رو خواهد بود و بازار ممکن است برای شکسته شدن این قیمت به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. از طرفی بخشی از روند افزایشی قیمت طلا ناشی از تضعیف دلار  واختلال در عرضه واکسن کرونای ساخت شرکت فایزراست.ارزش دلار آمریکا روز جمعه کاهش داشت و در مسیر ثبت بدترین عملکرد هفتگی از اوایل نوامبر قرار گرفت.

 

بازار اوراق مسکن

کاهش تسه‌ها پس از سه افزایش متوالی

اوراق تسهیلات مسکن روزهای پر نوسانی را پشت سر می‌گذارد و هر فقره از این اوراق روز گذشته به قیمت 66 هزار و 200 تومان معامله شد که کاهش 1800 تومانی معادل 3 درصد را نشان می‌دهد. اما قیمت خرید تسه 9710 کاهش کمتری نسبت به قیمت پایانی داشته است. مهم‌ترین دلیلی که می‌تواند ریشه در نوسانات مجدد قیمت وام مسکن داشته باشد تغییرات حجم تقاضا نسبت به روز‌های قبل است. این افزایش احتمالا به علت جذاب‌تر شدن وام مسکن است که نتیجه ارزانی اوراق در روز‌های اخیر بوده است. البته محاسبه شتاب قیمتی اوراق نشان نمی‌دهد که این روند کاهشی چندان دوامی داشته باشد. در هر حال روند قیمتی اوراق پیش بینی دقیقی را نمی‌تواند از قیمت اوراق در اختیارمان بگذارد. اما درصورت گرانی نیز به نظر نمی‌رسد که نرخ سود وام مسکن از سطح 22 درصد فراتر برود.

 

 

بازار نفت

نفت در 50 دلاری شدن ناکام ماند

نفت روز جمعه تحت تاثیر انتظارات برای تصویب یک بسته کمک اقتصادی دولت آمریکا و احتمال افزایش توزیع واکسن کووید- ۱۹ بیش از یک درصد صعود کرد اما همچنان زیر مرز ۵۰ دلار ماند. نفت برنت با ۵۴ سنت معادل 11/ 1 درصد افزایش، در ۴۹ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه بسته شد. برنت در اواسط معاملات جمعه تا مرز ۴۹ دلار و ۹۲ سنت پیش رفت که بالاترین قیمت از مارس بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۲ سنت افزایش، در ۴۶ دلار و 30 سنت در هر بشکه بسته شد.نفت برنت در هفته گذشته 7/ 1 درصد و شاخص نفت آمریکا 9/ 1 درصد رشد داشت که پنجمین رشد هفتگی متوالی بود. از طرفی آمار نشان می‌دهد که تولید نفت آمریکا از مه که به پایین‌ترین رکورد دو سال و نیم اخیر رسیده بود، به دلیل ازسرگیری فعالیت تولیدکنندگان شیل بهبود پیدا کرده است.