بازار سهام

1

استقرار ناپایدار بورس در کانال 3/ 1

روز یکشنبه شاخص کل بورس تهران برخلاف روز شنبه که بر مدار صعودی قرار گرفته بود،‌ روند نزولی در پیش گرفت و در پایان معاملات با ریزش حدود 2 درصدی به کانال 2/ 1 میلیون واحد بازگشت و در سطح یک میلیون و 279 هزار واحد آرام گرفت. شاخص کل هم وزن نیز  افتی حدود3 هزار واحد(معادل75/ 0درصد) را ثبت کرد. بیشترین اثرگذاری در سرخ‌پوشی شاخص بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولادمبارکه اصفهان و ملی صنایع مس ایران ثبت شد و در مقابل شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، نفت تهران و بانک اقتصاد نوین با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند. ارزش معاملات خرد بورس تهران 4961 میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت 764 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی صورت گرفته است.

 

بازار سکه

3

بازگشت سکه به کانال 13 میلیونی

 قیمت هر قطعه سکه  طرح جدید به 13 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافت و نیم‌سکه 7 میلیون و 200 هزار تومان به فروش رسید. اما مساله‌ای که می‌تواند سیگنالی برای بازار سکه به حساب آید، قیمت کشف شده برای سکه در بورس کالا بود. سکه طرح جدید که روز شنبه در بورس کالا کمتر از 12 میلیون و 400 هزار تومان قیمت خورده بود روز گذشته افزایش قیمت را تجربه کرد و هر قطعه سکه بورسی 13 میلیون و 300 هزار تومان قیمت‌گذاری شد. این یعنی، معامله‌گران بورسی هم انتظار افزایش قیمت سکه را در روز‌های اخیر دارند. از طرفی ربع سکه همچنان بیشترین حباب را در بین انواع سکه دارد. آخرین بهای خرید و فروش ربع سکه در بازار 4 میلیون و 900 هزار تومان گزارش شده که این عدد نسبت به ارزش ذاتی ربع سکه، بیش از یک میلیون و 600 هزار تومان فاصله دارد.

 

بازار طلای جهانی

4

طلا در جدال با انتخابات

 طلا آخرین هفته اکتبر را با نوسان شدید قیمت سپری کرد و ماه گذشته را در پایین مرز ۱۹۰۰ دلار به پایان برد. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آتی نیویورک در ۱۸۷۹ دلار و ۹۰ سنت بسته شد و برای کل هفته بیش از 5/ 1 درصد کاهش نشان داد که سومین کاهش هفتگی متوالی بود و همچنین 8/ 0 درصد کاهش ماهانه در اکتبر را به ثبت رساند. بازار طلا در آستانه پر رویدادترین هفته سال، نفس خود را در سینه حبس کرده است. فضای طلا شاهد حجم بسیار اندک معاملات است و سرمایه‌گذاران در انتظار کنار رفتن ابهامات، در حاشیه بازار قرار گرفته‌اند. در نخستین هفته نوامبر، علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا برگزار می‌شود و آمار مهمی شامل اشتغال ماهانه اکتبر آمریکا منتشر خواهد شد که بر بازار طلا تاثیرگذار است.

 

بازار اوراق مسکن

5

ادامه روند کاهشی تسه‌ها

اوراق تسهیلات مسکن روز گذشته با افت 34/ 2 درصدی به قیمت 84 هزار و 600 تومان معامله شد. روز گذشته سومین کاهش متوالی این اوراق به ثبت رسید و در طی این مدت بیش از 8 هزار تومان کاهش را تجربه کرده است. هرچند که کمتر از دو ماه به تاریخ سررسید این اوراق باقی مانده است، نوسانات در معاملات تسه‌ها شدت بیشتری نسبت به گذشته گرفته است. این اوراق پس از چندین نوسان در دو هفته اخیر بار دیگر با شاخص کل بورس هم‌مسیر شده و از طرفی میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن منتشره دی ماه 97 کاهشی شده و به 85 هزارو 300 تومان رسیده است. این در حالی است که روزهای گذشته این رقم به 100 هزار تومان در هر فقره رسیده بود. تسه 9710 روز گذشته در 91 نوبت به ارزش بیش از 42 میلیون تومان معامله شد.

 

بازار نفت

6

عقب‌نشینی سه کانالی نفت در 4 روز

 در هفته گذشته قیمت‌ها مدام در محدوده منفی در نوسان بود و در طول معاملات روز جمعه که بازار  نگران تجدید قرنطینه‌ها در اروپا و انتخابات هفته جاری آمریکا بود، بیش از 2 درصد سقوط کرد و روی قیمت 35 دلار و 20 سنت بسته شد. اوپک و متحدانش قرار است طبق توافق اولیه، محدودیت تولید فعلی را تسهیل کرده و در ژانویه تولیدشان را حدود دو میلیون بشکه در روز افزایش دهند. عربستان سعودی و روسیه با توجه به تجدید قرنطینه در اروپا و ضعیف شدن دوباره تقاضا برای نفت، موافق حفظ محدودیت عرضه در سطح فعلی 7/ 7 میلیون بشکه در روز هستند. بسیاری از کشورهایی که در میان مصرف‌کنندگان بزرگ نفت جهان هستند، با موج افزایش ابتلا به کرونا روبه‌رو شده‌اند. این سطح ابتلا، به تقاضا برای نفت ضربه شدیدتری خواهد زد و ترافیک در دوران قرنطینه محدودتر خواهد شد.