بازار سهام

پایان منفی نخستین هفته آبان

شاخص کل بورس تهران روز چهارشنبه برای نهمین روز معاملاتی متوالی به روند نزولی خود ادامه داد تا با ثبت ریزش ۸/ ۸ درصدی در مقیاس هفتگی به سطح یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد عقب بنشیند. گفتنی است که نماگر بورس در ۹ روز گذشته ۲۹۱ هزار واحد ریزش داشته و در این مدت سه کانال دیگر عقب‌نشینی کرده است. روز پایانی هفته سراسر منفی بورس در حالی سپری شد که برخی صف فروش‌ها جمع و فشار عرضه در بسیاری از نمادها کاهش یافت و کلیت بازار با افزایش تقاضا بسته شد. به این ترتیب نماگر بورس پس از سکه در جایگاه دوم کاهش هفتگی قرار گرفت. اما در مجموع شاخص کل از نقطه اوج ۱۹ مرداد که ۲ میلیون و ۷۸هزار واحد بوده است، تاکنون حدود ۳۸ درصد عقب‌نشینی کرده است.

 

 

 

بازار سکه

پایان مثبت هفته منفی سکه

قیمت طلا و سکه روز پنج‌شنبه بر خلاف افت بهای طلای جهانی و نرخ ارز، افزایش یافت. بر این اساس قیمت سکه تمام طرح جدید به 13 میلیون و ۵00 هزار تومان رسید. طبق نرخ‌های اعلامی اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت انواع سکه نسبت به روز چهارشنبه افزایش یافته است. قیمت نیم‌سکه، 7 میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ربع‌سکه 4 میلیون و 950 تومان بازار معامله شد. بازدهی این فلز گرانبها در هفته گذشته به منفی 10 درصد رسیده و در مسیر نزولی شدت بیشتری نسبت به بورس داشته است. جو روانی حاکم در بازار ارز یکی از دلایل اصلی است که موجب شده بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار سکه به‌وجود آید. از سوی دیگر کاهش تقاضاهای کاذب و معاملات سفته‌بازی، عامل اصلی تاثیرگذار در قیمت سکه و سبب نوسانات قیمت در نخستین هفته آبان ماه بوده است.

 

 

 

بازار طلای جهانی

 کاهش شیب نزولی طلا

قیمت هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر بهبود ارزش دلار، نزدیک به پایین‌ترین قیمت خود در یک ماه گذشته رسید. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری اندکی افزایش را نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه که در مسیر ثبت بزرگ‌ترین کاهش هفتگی در بیش از یک ماه گذشته قرار گرفته بود، تجربه کرد. در نهایت روز جمعه (ساعت 16 به وقت تهران) بهای هر اونس طلا ۱۸79 دلار و ۳۰ سنت قیمت خورد که 12دلار افزایش را نشان می‌دهد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 1/ 0 درصد کاهش، به ۱۸۶۶ دلار و ۲۰ سنت رسید. شاخص دلار در معاملات روز جمعه تغییر محسوسی نداشت، اما روز پنج‌شنبه به بالاترین حد خود در یک ماه اخیر صعود کرده بود و در مسیر ثبت بهترین رشد هفتگی از اواخر ماه سپتامبر تاکنون گام برداشت.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

تغییر نامحسوس هفتگی تسه‌ها

اوراق تسهیلات مسکن منتشره در دی ماه 97 با نماد «تسه9710» در فرا بورس قابل معامله است.این اوراق پانزدهم هر ماه توسط بانک مسکن به دارندگان حساب سپرده ممتاز اختصاص داده می‌شود و بعد از طی مراحل قانونی و سپرده شدن نزد مرکز سپرده‌گذاری، نماد معاملاتی آن در اول ماه در فرابورس بازگشایی و قابلیت معامله پیدا می‌کند. نرخ سود تسهیلات اعطایی از محل این اوراق نیز معادل نرخ سود بخش مسکن بدون سپرده است. حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات پرداختی از محل این اوراق براساس میزان تسهیلات دریافتی متفاوت خواهد بود. تسه 9710 روز چهارشنبه اندکی کاهش را به ثبت رساند و با 3 درصد کاهش به قیمت 90 هزار و 500 تومان رسید. با قیمت پایانی روز چهارشنبه اوراق یاد شده در طول هفته گذشته تغییر چشم‌گیری نداشته و بازدهی 06/ 0درصد هفتگی را به ثبت رسانده است.

 

 

 

بازار نفت

ابهامات قیمتی نفت

قیمت نفت در بازار جهانی پس از ریزش سنگینی که در دو روز گذشته داشت، روز جمعه نیز برای سومین روز روند کاهشی را پیمود و تحت تاثیر نگرانی‌ها از آسیب دیدن تقاضا با امواج جدید کرونا، در مسیر ثبت دومین کاهش ماهانه قرار گرفت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با ۱۰ سنت افزایش، به ۳۶ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت روز چهارشنبه بیش از 5 درصد و روز پنج‌شنبه حدود 4 درصد سقوط کرده بود. نفت خام این روزها تحت تاثیر چشم‌انداز ضعیف تقاضا بار دیگر تحت فشار قرار گرفته است و گفته می‌شود فعالان این بازار با توجه به ابهام در مصرف نفت و همچنین انتخابات آمریکا فعلا محتاطانه به معامله می‌پردازند. از سوی دیگر افزایش عرضه نفت لیبی هم به مشکلات بازار نفت افزوده و کار را برای اوپک‌پلاس که ماه آینده درخصوص تولید محدودیت‌های تولید تصمیم‌گیری خواهد کرد سخت کرده است.