بازار سهام

15-01

نوبت بازبینی سبدهای بورسی؟

بورس تهران پس از دو روز اصلاح قیمتی در جریان دادوستدهای روز سه‌شنبه مسیر صعودی خود را بازیافت و نیم درصد در راه قله قدم برداشت. در این روز، سهام پیشرو صنایع بزرگ از جمله کامودیتی‌ها و بانکی-خودرویی‌ها با فشار عرضه و افت قیمت به کار خود پایان دادند. با این حال، برتری تقاضا در سایر سهم‌ها از شاخص کل حمایت کرد و نگرانی از اصلاح عمیق در عموم سهم‌ها بار دیگر در برابر قدرت ورود پول‌های جدید رنگ باخت. به نظر می‌رسد پس از رالی بی‌سابقه در تیرماه، قیمت‌ها در حال پوست‌اندازی و سبدهای سهام در حال چیدمان دوباره است. گرچه نوعی تردید نسبت به ادامه صعود غول‌های بازار پس از رشد خیره‌کننده طی ماه قبل دیده می‌شود اما ظاهرا سرمایه‌گذاران با مرور مواضع شفاهی دولت و سیاست‌های پولی و بودجه‌ای، همچنان ظرفیت رشد بورس را بالاتر از رقبا می‌دانند.

 

بازار سکه

15-03

جدایی راه سکه از دلار

بازار سکه در معاملات سه‌شنبه راه خود را از بازار ارز سوا کرد. بهای هر سکه طرح جدید که روز دوشنبه همراه با طلای جهانی قله جدیدی را فتح کرده بود، در جریان دادوستدهای دیروز در اثر موج قدرتمندی از شناسایی سود، عقب‌نشینی کرد و ساعت 16 با اصلاح 100 هزار تومانی به سطح 11 میلیون و 150 هزار تومانی بازگشت. اصلاح 9/ 0 درصدی قیمت سکه طی روز گذشته در شرایطی رقم خورد که دلار در بازار تهران بیش از یک درصد ارتفاع گرفت. با وجود این، سکه با ثبت بازدهی 85 درصدی از ابتدای سال فاصله 40 واحد درصدی خود از دلار را حفظ کرده است. به نظر می‌رسد بخش عمده افت سکه در روز گذشته را باید نتیجه عقب‌نشینی 50 دلاری طلای جهانی دانست. با این حال، نگاه مثبت سرمایه‌گذاران جهانی به طلا حامی میان‌مدت سکه است.

 

 

بازار طلای جهانی

15-04

بازگشت اونس از قله تاریخی

طلای جهانی که روز سه‌شنبه در بازارهای آسیایی تا سطح بی‌سابقه و باورنکردنی 1982 دلاری هم پیش رفته بود، پس از شکل‌گیری موجی از شناسایی سود، ساعت 16 به قیمت 1933 دلار بازگشت. سرمایه‌گذاران بازار جهانی دیروز به استقبال نشست فدرال رزرو رفتند. انتظار می‌رود بزرگ‌ترین بانک مرکزی جهان ضمن حفظ نرخ بهره در نزدیکی صفر، سیاست‌های انبساطی خود را در قالب خرید اوراق ادامه دهد. تنها تغییر مورد انتظار از این نشست افزایش نرخ هدف تورم به بالای 2 درصد است. از طرفی، جمهوری‌خواهان سنای آمریکا هم در تلاشند تا بسته یک تریلیون دلاری را قبل از زمان انقضای مقرری‌های بیکاری در روز جمعه به تصویب برسانند. علاوه بر این، افزایش محدودیت‌های مرتبط با کرونا در کنار کاهش سطح روابط دیپلماتیک میان چین و آمریکا هم در حمایت از بهای طلا ایفای نقش می‌کنند.

 

بازار اوراق مسکن

15-05

تداوم سیر نزولی اوراق مسکن

روز سه‌شنبه روند نزولی قیمت در بازار اوراق مسکن با همان شدت و وسعت ادامه یافت. قیمت هر ورقه تسهیلات مسکن دی 97 دیروز ضمن کاهشی 5 درصدی به کانال 73 هزار تومانی بازگشت. ششمین افت متوالی «تسه»ها در حالی رقم خورد که قیمت‌ها در بازار سهام صعودی شدند. فشار عرضه در اوراق در شرایطی ادامه دارد که سیگنال‌های بنیادی از افزایش تقاضا در معاملات فیزیکی مسکن حکایت دارد. بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت مسکن در تهران طی تیر امسال ۱۰ درصد رشد داشته و تعداد معاملات نیز ۲۸ درصد افزایش یافته است. مطابق این آمار متوسط قیمت مسکن تهران در تیرماه به نزدیک 21 میلیون رسیده است. همچنین تعداد معاملات هم به 2/ 12 هزار فقره افزایش یافته است.

 

بازار نفت

15-06

حرکت آرام نفت بر جاده تخت

نفت خام آمریکا ساعت 16 روز سه‌شنبه ضمن افت اندک 3/ 0 درصدی با قیمت 5/ 41 دلاری معامله شد. همچنان گسترش بی‌سابقه شیوع کرونا در ایالت‌های بزرگی نظیر فلوریدا و کالیفرنیا و کاهش جدی سطح روابط سیاسی چین و آمریکا دو تهدید بزرگ برای بازار نفت هستند. از سویی، تلاش قانون‌گذاران آمریکا برای مقابله با بحران کرونا با طرح یک تریلیون دلاری برای حمایت مالی از شهروندان، از مجرای تضعیف ارزش دلار از نفت حمایت خواهد کرد، چراکه قیمت‌ها را برای دارندگان ارزهای غیردلاری به‌صرفه‌تر می‌کند. طلای سیاه همچنین در انتظار رونمایی از مواضع جدید اعضای فدرال رزرو در نشست دو روزه ماند. در بین متغیرهای داخلی هم، تحلیلگران انتظار دارند ذخایر نفت تجاری آمریکا در هفته قبل کاهش 1/ 2 میلیون بشکه‌ای را ثبت کرده باشد. در صورت تحقق این پیش‌بینی نفت از فشار سمت تقاضا تا حدی رهایی خواهد یافت.