بازار سهام

Untitled-1 copy

برترین ماه تاریخ بورس

با وجود عقبگرد نماگرهای سهام در آخرین روز کاری تیرماه، معاملات بورس با رشد 8/ 50 درصدی شاخص کل پایان یافت تا به این ترتیب، عنوان پربازده‌ترین ماه تاریخ بازار سهام به نام تیر۹۹ ثبت شود. در یک‌ماه اخیر ارزش معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس به لطف ورود فزاینده سرمایه‌گذاران جدید به رکورد 30هزار میلیارد تومان دست یافت. معامله‌گران خرد با هجوم بی‌سابقه به تالار سهام 33 هزار میلیارد تومان از سهام بورسی و در کل 34 هزار میلیارد تومان از کل بازار سهام را به دارایی‌های خود اضافه کردند. ضمنا مشارکت بیش از 5/ 4 میلیون نفری در عرضه ‌‌اولیه «سیتا» را می‌توان از دیگر رکوردهای تاریخی معاملات سهام در اولین ماه تابستان ۹۹ برشمرد. نرخ پایین بهره و سیاست‌های کنترلگرانه در بازارهای رقیب همچنان محرک سهام هستند. 

 

بازار سکه

3 copy

برگ برنده سکه در بازار نزولی

سکه طرح جدید تا ساعت 16 معاملات روز سه‌شنبه نسبت به جلسه معاملاتی قبل افت 300 هزار تومانی را به ثبت رساند تا به این ترتیب، میزان رشد قیمت در این بازار طی تیرماه به 31 درصد محدود شود. اگرچه تعدیل سنگین نرخ دلار در بازار آزاد سکه را تحت فشار گذاشت اما صعود معنادار قیمت طلای جهانی نقش برگ برنده را برای سکه در مسیر نزولی داشت. بهای سکه طرح جدید در یک ماه اخیر 2 میلیون و 480 هزار تومان افزایش داشت. علاوه بر رکوردشکنی نرخ داخلی دلار، رشد 5 درصدی اونس طلای جهانی به کمک سکه آمد تا بازدهی در این بازار با سرعت بالاتری رقم بخورد و از ابتدای سال به 73 درصد برسد. بحران کرونا و پمپاژ پول توسط بانک‌های مرکزی همچنان مهم‌ترین محرک‌های جهانی دلار داخلی و سکه به شمار می‌روند.

 

بازار طلای جهانی

4 copy

صعود طلا به قله 9 ساله

هر اونس طلا ساعت 16 روز سه‌شنبه به بهای 1828 دلار رسید و افزایشی 10 دلاری را تجربه کرد. طلا دیروز در حالی صعود کرد که آزمایش‌های موفقیت‌آمیز واکسن کرونا توسط دانشمندان دانشگاه آکسفورد موجی از خوش‌بینی را به دنبال داشت. به نظر می‌رسد زمان‌بر بودن دسترسی به این واکسن در کنار حمایت‌های پولی بانک‌های مرکزی محرک طلا بوده است. رهبران اتحادیه اروپا پس از 5 روز چانه‌زنی سرانجام توافق کردند تا سهم کمک‌هزینه‌های بلاعوض در بودجه بی‌سابقه 750 میلیارد یورویی برای مقابله با کرونا را از 500 میلیارد یورو به 390 میلیارد یورو کاهش دهند. کنگره آمریکا هم قرار است در همین هفته جزئیات پنجمین بسته پولی ضدکرونا را اعلام کند. معنای دیگر این سیاست‌های گشاده‌دستانه بی‌ارزش شدن پول یا در واقع افزایش نرخ تورم و تقویت تقاضا برای طلا به‌عنوان دارایی امن است.

 

بازار اوراق مسکن

7 copy

پیشتازی اوراق مسکن در تیرماه

اوراق وام مسکن روند صعودی خود را در آخرین روز کاری تیرماه با سرعت ملایم‌تری حفظ کردند. هر چند که در پایان معاملات شاهد فشار عرضه بودیم اما میانگین قیمت‌ها در این بازار یک پله صعود کرد و به کانال 89 هزار تومانی قدم گذاشت. این اتفاق در شرایطی افتاد که امتیاز تسهیلات مسکن دی 97 به‌عنوان شاخص «تسه»ها طی روز گذشته با افت اندک به کانال 88 هزار تومان بازگشت. با وجود این، قیمت اوراق مسکن در 23 روز معاملاتی تیرماه حدود 60 درصد افزایش یافت و به این ترتیب، از لحاظ میزان بازدهی در صدر فهرست بازارهای داخلی قرار گرفت. گرچه دولت با وضع قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی به جنگ تورم در این بخش از اقتصاد رفت، ترس از کاهش ارزش پول ملی که در قالب رشد سرمایه‌گذاری مسکن ارزیابی می‌شود سبب پیشتازی «تسه»ها در یک ماه اخیر شد.

 

بازار نفت

p15 copy

نفت در اوج 4 ماهه

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 سه‌شنبه ضمن رشد 3/ 3 درصدی به سطح 2/ 42 دلار صعود کرد. این بالاترین سطح شاخص‌های نفتی پس از سقوط قیمت‌ها در هفته نخست ماه مارس (سقف 4 ماهه) است. خبرهای مثبت درخصوص کارآزمایی موفق واکسن کرونا و افزایش احتمال یافتن راهی برای رها شدن جهان از بحران فعلی محرک اصلی نفت در روز گذشته بود. در چین، برخی از سینماها روز دوشنبه و پس از 6 ماه تعطیلی بازگشایی شدند و امیدها برای ترمیم دومین اقتصاد بزرگ جهان را بالا بردند. توافق اتحادیه اروپا بر سر بسته حمایت پولی و افت شاخص دلار هم نفت را در رسیدن به اوج 4 ماهه یاری کردند. بازار دیروز منتظر برآورد موسسه نفت آمریکا از تغییر ذخایر نفت تجاری این کشور بود. تحلیلگران تخمین زده‌اند که ذخایر در هفته قبل احتمالا 95/ 1 میلیون بشکه افت داشته باشد.