بازار سهام

20-01

تقابل بی‌سابقه فعالان بورسی

شاخص کل بورس تهران روز گذشته در اثر فشار عمومی عرضه در قریب‌به‌اتفاق سهم‌ها، ضعیف‌ترین رشد روزانه را در موج صعودی اخیر به ثبت رساند. همزمان با شکل‌گیری فشار گسترده فروش‌ها در سهام طیف وسیعی از شرکت‌ها، شاهد هجوم خیل خریداران به تالار سهام و رکوردشکنی ارزش معاملات خرد بودیم. روز گذشته رکورد ارزش معاملات خرد سهام در بورس و فرابورس به 30 هزار میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد. با وجود عقبگرد قیمت در شمار زیادی از نمادها، به‌خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط، در شرکت‌های بزرگ پالایشی و خودرویی شاهد تداوم صف‌‎های طولانی خرید بودیم. برترین تقاضای بازار به شرکت‌های بزرگ این دو گروه تعلق داشت. بخش اعظم منابع خرد وارد شده(85 درصد از 3/ 1 هزار میلیارد تومان) جذب سهام پالایشی شد. همچنان بخش اصلی خریدها در ارتباط با عرضه سهام دولتی (صندوق‌های مرحله دوم و سوم) است.

 

بازار سکه

20-03

حمایت دو جانبه از سکه

بازار سکه دیروز محل تلاقی قله‌نوردی دلار داخلی و رکوردشکنی طلای جهانی بود. بهای هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز چهارشنبه 300 هزار تومان افزایش یافت و ضمن عبور از سقف قبلی در سطح بی‌سابقه 10 میلیون و 500 هزار تومانی مستقر شد. به این ترتیب، سکه در جلسه معاملاتی اخیر نه‌تنها ریزش 7 درصدی روز دوشنبه را جبران کرد، بلکه در قله‌ای جدید قرار گرفت. رشد ارزش دلار در بازار ارز تهران زمینه‌ای فراهم کرد تا سکه رکورد تازه‌ای را ثبت کند. البته طلا طی روز گذشته در بازار جهانی هم روزی تاریخی را پشت‌سر گذاشت. هر اونس طلا دیروز از اوج قبلی خود در نوامبر 2011 عبور کرد و با سطح جدید 1804 دلار روبه‌رو شد. بحران کرونا و سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی دو بازوی اصلی حمایت از طلای جهانی و سکه داخلی هستند.

 

بازار طلای جهانی

20-04

عبور طلا  از مرز روانی

اونس طلای جهانی که روز گذشته تا سطح بی‌سابقه 1804 دلار بالا رفته بود ساعت 16 به قیمت 1802 دلار رسید. ادامه نگرانی‌ها از تبعات منفی موج دوم کرونا و امید به بسته‌های محرک مالی بانک‌های بزرگ مرکزی منجر به ثبت قله جدید برای طلا شد. دیروز رکورد ابتلای روزانه به کرونا در آمریکا به بالای 60 هزار نفر ارتقا یافت. سه‌شنبه سه مقام فدرال‌رزرو ضمن ابراز نگرانی در مورد افزایش موارد ابتلا به کرونا که می‌تواند میزان هزینه‌های مصرفی و فرصت‌های شغلی را تهدید کند، وعده سیاست‌های حمایتی بیشتری دادند. رونمایی از بسته مالی 5/ 6 میلیارد پوندی دولت انگلستان برای مقابله با کرونا و اظهارات رئیس بانک مرکزی اروپا درخصوص ادامه طرح خرید اوراق قرضه برای حمایت از مشاغل سبب شد تا افزایش بیش از انتظار فرصت‌های باز شغلی در آمریکا چندان به چشم نیاید.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

مانع‌تراشی بی‌اثردولت برای تورم مسکن

بازار اوراق وام مسکن روز چهارشنبه به تبعیت از فضای عمومی سهام با فشار فروش و افت دسته‌جمعی قیمت مواجه شد. هر ورقه تسهیلات مسکن دی 97 دیروز همسو با سایر اوراق وام به افت 4/ 2 درصدی تن داد و به کانال 73 هزار تومانی تنزل کرد. دیروز عقبگرد «تسه»ها پس از چهار رشد متوالی رقم خورد. به نظر می‌رسد فشار عمومی عرضه در سهام از تب خرید اوراق مسکن هم کاسته است. از طرف دیگر، بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کار بارگذاری اطلاعات در سامانه املاک در مراحل پایانی خود است که طبق آن املاک خالی از سکنه شناسایی خواهند شد. دولت در نظر دارد با شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از این دارایی‌ها، میزان عرضه را در بازار مسکن افزایش دهد و از این طریق از رشد قیمت‌ها در این بخش جلوگیری کند.

 

بازار نفت

20-06

نگاه مثبت نفت به رشد تقاضای بنزین

هر بشکه نفت خام آمریکا برخلاف سیگنال‌های منفی تقاضا ساعت 16 روز چهارشنبه به قیمت 6/ 40 دلار افزایش یافت. در حالی که تحلیلگران انتظار افت 7/ 3 میلیون بشکه‌ای موجودی‌ها را داشتند، موسسه نفت آمریکا در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که ذخایر نفتی این کشور 2 میلیون بشکه افزایش یافته است. از طرفی، رکورد نرخ ابتلای روزانه آمریکایی‌ها به کرونا به بالای 60 هزار نفر افزایش یافت که 10 هزار نفر از این مبتلایان ساکن قطب اقتصادی آمریکا یعنی تگزاس بودند. به نظر می‌رسد کاهش بیش از انتظار ذخایر بنزین این کشور از فشار بر قیمت نفت کاسته است. آمار رسمی موجودی‌ها عصر چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی منتشر می‌شود. اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا روز سه‌شنبه پیش‌بینی کرده بود که تولید نفت آمریکا در سال 2020 میلادی 600 هزار بشکه در روز کاهش یابد.