بازار سهام

بیشترین رشد شاخص از بهمن ۹۴

آینده نگر بازار

شاخص کل بورس با رشد 85/ 2 درصدی، بیشترین رشد هفتگی از بهمن 94 در سطح 98 هزار و 924 واحدی ایستاد. اولین افزایش شتاب رشد اقتصادی چین پس از ۷ سال (رشد سالانه ۸/ ۶ درصدی) در کنار افت شاخص دلار به کف ۳ساله روز جمعه مس را بالاتر از ۷۱۰۰ دلار، روی بالاتر از ۴۳۰۰ دلار قرار داد و از قیمت آلومینیوم حمایت کرد. با وجود این، رشد تولیدات آلومینیوم چین در دسامبر و تردیدها نسبت به تقاضای فیزیکی مس در کنار چشم‌انداز بازگشت آرام عرضه روی، تردیدها نسبت به پایداری قیمت جهانی کالاها را در میان‌مدت تقویت کرده است. اما انعکاس رشد قیمت جهانی معدنی- فلزی‌ها و محصولات پتروشیمی در کنار افزایش نرخ دلار در گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌ها از شاخص حمایت کرد. تداوم ریسک سیستماتیک برجام، عرضه حقوقی‌ها و کاهش احتمال رشد قابل توجه دلار در کوتاه مدت عوامل تقویت احتیاط در بازار هستند.

 

بازار ارز

چهارمین هفته صعود دلار

آینده نگر بازار

هر دلار آمریکا با رشد 4/ 1 درصدی با ثبت چهارمین هفته صعودی به نرخ 4474 تومان معامله شد. با وجود افت دلار روز شنبه با عدم خروج آمریکا از برجام، اما کاهش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و رشد تقاضای سفته‌بازی نوسانات صعودی دلار را تشدید کرد. پس از شکستن مقاومت سطح تکنیکال 4430 تومانی روز سه‌شنبه، احتیاط در مرز 4450 تومانی را شاهد بودیم. اما معاملات پشت خطی پس از ساعات پایانی بازار روز چهارشنبه مانند روال روزهای اخیر باعث شروع معاملات دلار روز پنج‌شنبه در سطح 4480 تومانی شد. اما در ادامه فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار تقویت احتیاط میان معامله‌گران و شناسایی سود عامل فشار بر دلار شد. همچنان بازگشت دلار در میانه معاملات پنج‌شنبه، تشدید فشار عرضه صرافی بانک‌ها و افت دلار در بازارهای همسایه احتمال کاهش دلار را تقویت کرده است.

 

بازار سکه

تردید سکه به بازارهای اثرگذار

آینده نگر بازار

هر سکه طرح جدید با رشد 3/ 1 درصدی با ثبت چهارمین هفته متوالی صعودی به قیمت یک میلیون و 508 هزار تومان معامله شد. ششمین هفته نزولی شاخص دلار به کف 3 ساله رشد طلا تا سقف 1344 دلار را در میانه هفته رقم زد. اما روز پنج‌شنبه چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا افت طلا تا سطح 1323 دلاری را به دنبال داشت. با این وجود احتمال تعطیلی دولت آمریکا، روز جمعه طلا را صعودی کرد. همچنین از ابتدای دی رشد ۲۸۷ تومانی نرخ دلار رقم خورده است. شکستن سطوح تکنیکال دلار با عبور از سطح ۴۴۳۰ تومان، مقاومت سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی سکه را شکست. اما روز پنج‌شنبه با وجود تشدید نوسانات صعودی دلار تا سطح ۴۰۸۰ تومان در ابتدای معاملات، اما تردیدها نسبت به پایداری دلار رشد تنها هزارتومانی سکه را رقم زد.

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا با بازگشت دلار به کف

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1334 دلار معامله شد. مخالفت‌های به وجود آمده در سنای آمریکا برای تصویب قانونی که منابع مالی لازم برای جلوگیری از بسته شدن دولت از نیمه شب جمعه را فراهم می‌آورد (با وجود تصویب آن در مجلس نمایندگان آمریکا) با تشدید نگرانی‌ها، روز جمعه شاخص دلار را به کف ۳ساله رساند و از طلا حمایت کرد. اما گزارش‌های مناسب شرکت‌ها و چشم‌انداز تسریع رشد اقتصادی نوسان بازارهای سهام در سقف را رقم زد. احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا به دلیل تقویت دورنمای رشد نرخ تورم با قوانین جدید مالیاتی و اثرات تورمی رشد قیمت نفت، نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله آمریکا (چشم‌انداز رشد نرخ بهره) را به بالاترین سطح از ۲۰۰۸ رسانده است. امری که در صورت پیشی گرفتن رشد دلار نسبت به سایر ارزهای مهم (یورو و پوند) بر طلا فشار آورد.

 

بازار اوراق مسکن

افت آرام «تسه»ها

آینده نگر بازار

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت هفتگی 2/ 0 درصدی به قیمت 73 هزار و 104 تومان معامله شدند. با وجود قرار گرفتن میانگین «تسه»ها در آذر در سطح 74 هزار و 680 تومان، از ابتدای دی، کاهش تقاضای «تسه»ها روند نزولی اوراق را تشدید و افت قیمت اوراق تا کف 72 هزار تومانی را رقم زد. اما در ادامه شناسایی کف، نوسان اوراق در سطح میانگین 73 هزار و 582 تومانی را به دنبال داشت. با وجود روند کم‌نوسان قیمت اوراق از ابتدای مهر و حرکت در بازه 73 تا 78 هزار تومانی، اما در بازار مسکن شاهد تشدید نوسانات و رشد تقاضا به خصوص در برخی مناطق تهران بودیم. کارشناسان افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری با افزایش سهم واحدهای کلنگی در معاملات مسکن و رشد تقاضای واحدهای کوچک‌متراژ که راحت‌تر قابلیت معامله‌ را دارند  یکی از دلایل تشدید نوسانات بازار مسکن می‌دانند.

 

بازار نفت

سایه تولیدات غیراوپک بر نفت

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 63 دلار معامله شد. افت موجودی نفت تجاری (به میزان 9/ 6 میلیون بشکه در روز) برای نهمین هفته متوالی رقم خورد. موجودی نفت تجاری آمریکا کمتر از میانگین 5‌ساله قرار گرفته است. با این وجود رشد تولیدات نفت آمریکا به ۹/ ۹ میلیون بشکه در روز عامل فشار بر قیمت نفت است. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با وجود کاهش تولیدات مکزیک و ونزوئلا (کمترین سطح در ۳۰ سال اخیر) اما چشم‌انداز رشد پرشتاب تولیدات آمریکا، کانادا و برزیل را عامل فشار بر نفت می‌داند. IEA پیش‌بینی تولیدات آمریکا را ۲۴۰ هزار بشکه در روز نسبت به گزارش پیشین افزایش داد و پیش‌بینی کرد تولیدات آمریکا از ۱۰ میلیون بشکه در روز فراتر و بالاتر از تولیدات عربستان و روسیه قرار خواهد گرفت. نشست سران اوپک در عمان می‌تواند سیگنالی برای نفت باشد.


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید