بازار سهام

رکورد دیگری در عرضه‌های سهام

شاخص اصلی سهام پس از عقبگرد یک روزه در معاملات سه‌شنبه، در دادوستدهای دیروز ضمن رشد ۴/ ۱ درصدی، به سطح بی‌سابقه ۴۷۸ هزار واحد دست یافت. با وجود افت ارزش معاملات خرد به کمترین مقدار در ۱۵ روز اخیر، مازاد تقاضایی معادل ۵۸۰ میلیارد تومان در نماد ۱۲۳ بنگاه بورسی پشت صف خرید ماند. جذابیت قیمت‌ها پس از اصلاح اخیر و تمایل زیاد اهالی تازه‌وارد سهام برای کسب سود منجر شد تا اثر قیمت‌ها خاصه در صنایع کوچک و متوسط در جهش ۳/ ۲ درصدی شاخص هم‌وزن نمایان شود. از طرفی، پتروشیمی‌ها به صدر جدول ارزش معاملات آمدند و خودرویی‌‌ها همچون دیگر گروه‌ها مثبت شدند. در این روز رکورد مشارکت در عرضه‌های اولیه هم با حضور حدود ۵/ ۱ میلیون کد معاملاتی شکسته شد. مجموعه این تحرکات بازدهی کل بورس در ماه بهمن را به ۱۷ درصد رساند.

11-01

 

 

 

بازار ارز

دلار به عقب برگشت

بازار ارز معاملات روز چهارشنبه را با افت قیمت‌ها به پایان رساند. هر دلار آمریکا ساعت 16 دیروز با نرخ 14 هزار و 380 تومان معامله شد و در مقایسه با روز سه‌شنبه افتی 60 تومانی (4/ 0 درصد) را ثبت کرد. شاخص ارزی کشور طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در پی ایجاد فضای منفی پیرامون نشست اعضای FATF و احتمال قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه این نهاد بین‌المللی با موج صعودی همراه شد. نرخ دلار در این دو روز حدود 400 تومان پیش رفت و به بالاترین سطح از ابتدای خردادماه رسید. در این میان، برخی از فعالان افزایش تقاضای احتیاطی پیش از انتخابات مجلس را هم عامل مضاعف رشد دلار عنوان کردند. با وجود این، طی روز گذشته دلار بر خلاف سهام تحت امواج شناسایی سود قرار گرفت و از اوج 9 ماهه برگشت و منتظر سیگنال‌های حمایتی ماند.

11-02

 

 

 

بازار سکه

جدایی راه سکه از دلار

سکه دیروز برخلاف دلار به مسیر صعودی خود ادامه داد. هر سکه طرح جدید ساعت 16 چهارشنبه به قیمت 5 میلیون و 330 هزار تومان معامله شد و 80 هزار تومان بالاتر از روز سه‌شنبه ایستاد. تداوم رشد سکه در معاملات چهارشنبه را می‌توان به جهش قیمت طلای جهانی نسبت داد. اونس جهانی از روز سه‌شنبه با قدرت وارد کانال 1600 دلاری شد و سیگنال افزایشی قدرتمندی به سکه فرستاد. همین امر باعث شد سکه بر خلاف روند نزولی دلار به راه خود ادامه دهد و بازدهی خود از ابتدای سال را به نزدیکی 15 درصد رساند. این میزان بازدهی درحالی در بازار سکه رقم خورده که بازدهی دلار طی این مدت 9 درصد بوده است. واگرایی قیمت سکه و دلار را می‌توان با رشد 23 درصدی اونس طی 11 ماه اخیر توضیح داد.

11-03

 

 

 

بازار طلای جهانی

خیز اونس برای فتح قله 7ساله

بازار جهانی طی دو روز اخیر شاهد اوج‌گیری قیمت طلا بود. بهای هر اونس طلا ساعت 16 دیروز 21 دلار افزایش یافت و به سطح 1608 دلاری رسید. طلا اوایل ژانویه با اوج‌گیری تنش‌ها بین ایران و آمریکا به این سطح(بالاترین از سال 2013) برخورد کرده بود. اما اکنون نگرانی از تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی عامل اصلی رشد تقاضای احتیاطی طلاست. حتی حرکت شاخص دلار به اوج چهارماهه هم نتوانست مانع از هجوم سرمایه‌گذاران به سمت طلا شود. نگرانی‌ها به ویژه پس از اعلام شرکت اپل درخصوص محدودیت در زنجیره فروش این شرکت در چین تشدید شد. همین امر گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را تقویت کرد. انتظار کاهش نرخ بهره منجر به خروج سرمایه‌ها از اوراق خزانه شد و متعاقبا فضا برای افزایش قیمت طلا را فراهم کرد.

11-04

 

 

 

بازار اوراق مسکن

رشد دسته‌جمعی تسه‌ها

اوراق وام مسکن در ادامه روند صعودی خود طی دو هفته اخیر، روز چهارشنبه به‌صورت دسته‌جمعی رشد کردند. به‌طور مشخص، قیمت هر ورقه امتیاز وام مسکن دی‌ماه 97 (تسه9710) در معاملات دیروز حدود یک درصد افزایش یافت و به سطح 48 هزار و 200 تومان رسید. درمجموع قیمت 21 سررسید از امتیازهای 23 گانه «تسه»ها در معاملات دیروز صعود کرد. میانگین قیمت‌ها در معاملات سه‌شنبه عددی معادل 48 هزار تومان بود که با رشد 5/ 0 درصدی دیروز به سطح 48 هزار و 250 تومان ارتقا یافت. از طرفی، ارزش معاملات «تسه»ها نیز به رقم 14 و نیم میلیارد تومان رسید. این رقم دو برابر ارزش معاملات اوراق «تسه» نسبت به آخرین روز کاری دی‌ماه است. همچنین با رونق معاملات «تسه»ها در دو هفته اخیر، میانگین قیمت اوراق «تسه»ها در بهمن‌ افزایشی 7 درصدی ثبت کرد.

11-05

 

 

 

بازار نفت

جهش نفت روی محدودیت‌های عرضه

بازار نفت هم دیروز سیگنال افزایشی قدرتمندی از سوی آمریکا دریافت کرد. هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز به قیمت 53 دلار رسید و 3/ 3 درصد بالاتر از مدت مشابه سه‌شنبه قرار گرفت. با احتساب رشد دیروز بازدهی نفت از کف سال 2020 به 7 درصد رسید. اگرچه افت تقاضای سوخت از طرف چین عامل اصلی فشار بر قیمت نفت محسوب می‌شود، اما روز چهارشنبه در پی تحریم یکی از زیرمجموعه‌های غول نفتی روسیه - Rosneft - شاهد رشد جدی قیمت‌ طلای سیاه بودیم. علت تحریم این شرکت، حمل نفت ونزوئلا به پالایشگاه‌های هند و چین عنوان شد. آمریکا این تحریم‌ها علیه بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت، روسیه را برای دوره‌ای سه‌ماهه در نظر گرفته است. انتشار آمار موجودی‌ها در روز پنجشنبه عامل دیگری است که مورد توجه بازارهاست. تحلیلگران انتظار افزایش 8/ 3 میلیون بشکه‌ای موجودی‌ها را دارند.

11-06