بازار سهام

20-01

سنگین‌ترین افت تاریخی بورس

شاخص کل بورس تهران با سقوط 9/ 7 درصدی در هفته گذشته به سطح 353 هزار واحد برگشت. اقدام تروریستی آمریکا در بغداد منجر به هجوم سهامداران بورسی برای خروج از بازار شد. فشار عرضه در روزهای بعد هم ادامه یافت و صفوف گسترده‌ای از فروش به‌ویژه در سهام شرکت‌های کوچک‌تر را به‌دنبال داشت. سایه این نگرانی با حمله تلافی‌جویانه سپاه به پایگاه‌های آمریکایی سنگین‌تر شد و جدی‌ترین افت هفتگی شاخص بورس را در پی داشت. البته کاهش محدودیت دامنه نوسان از 5 به 2 درصد سبب شد تا میزان افت قیمت‌ها در روز چهارشنبه عمق کمتری پیدا کند. فروکش شعله‌های تنش با اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا و مقامات ایرانی در کنار احتمال بازگشت دامنه مجاز نوسان قیمت به ۵ درصد می‌تواند روند جبرانی قیمت‌ها را تسریع کند.

 

بازار ارز

20-02

روی خوش دلار به کاهش تنش‌ها

بازار ارز هم طی هفته اخیر به کاهش تنش‌های بین ایران و آمریکا واکنش جدی نشان داد. دلار پس از اقدام تروریستی آمریکا در بغداد با سرعت مسیر صعودی را در پیش گرفت و معاملات هفته اخیر را از سطح 13 هزار و300 تومان شروع کرد و ساعت 16 روز چهارشنبه تا اوج 14هزار و 50 تومانی پیش رفت. اما اظهارات مقامات سیاسی کشور در کنار ارزیابی‌های امیدوارکننده ترامپ مبنی بر عدم واکنش نظامی، سناریوهای بدبینانه و احتمال وقوع جنگ را برطرف کرد. در نتیجه، تقاضای احتیاطی برای دلار به‌خصوص در روز پنج‌شنبه شدیدا کاهش یافت و ریزش روزانه 2/ 4درصدی را برای دلار در پی داشت. با افت روز پنج‌شنبه، شاخص ارزی روی عدد 13 هزار و 450 تومان قرار گرفت و برآیند هفتگی تغییرات نرخ هر دلار آمریکا به رشد 150 تومانی محدود شد.

 

بازار سکه

20-03

برگشت شتابان سکه روی ریل دلار

بازار سکه که در مسیر صعودی از دلار سبقت گرفته بود، در مسیر نزولی هم واکنش شدیدتری نشان داد و به این ترتیب، خود را با دلار هماهنگ کرد. بهای هر سکه طرح جدید با تشدید تنش‌ها از ابتدای هفته قبل جهش‌های 4 درصدی را ثبت کرد و روز سه‌شنبه روی ارتفاع 5 میلیون و 160 هزار تومان (بالاترین سطح طی 7ماه اخیر) قرار گرفت. اما روز چهارشنبه با وجود حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های آمریکا، خبرها هم در سطح داخلی و هم در سطح بازارهای جهانی، از کاهش تنش‌ها حکایت داشت. مجموعه سیگنال‌های مثبتی که به بازار سکه ارسال شد طی روز انتهایی هفته منجر به کاهش قیمت سکه شد. پنج‌شنبه اخیر سکه با عقبگرد 9/ 6درصدی، سنگین‌ترین افت روزانه از 10 مهرماه سال گذشته را تجربه کرد. سرانجام رشد هفتگی سکه به 3/ 1 درصد محدود شد.

 

بازار طلای جهانی

20-04

عقبگرد اونس از اوج 7 ساله

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز جمعه به قیمت 1550 دلار معامله شد و کمترین سطح هفتگی را ثبت کرد. طلا پس از ترور سردار سلیمانی توسط نیروهای آمریکا بوی تنش در خاورمیانه را شنید و به بالاترین سطح از آوریل 2013 صعود کرد. در ادامه منتظر واکنش تلافی‌جویانه ایران روند باثباتی را در اوج سپری کرد. به این ترتیب، اونس بامداد چهارشنبه بلافاصله پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های آمریکا از ترس جنگی قریب‌الوقوع بین ایران و آمریکا از مرز 1610 دلار هم فراتر رفت و قله 7 ساله را برای لحظاتی ملاقات کرد. در ادامه واکنش تنش‌زدای مقامات سیاسی هر دو طرف، به خصوص عدم اقدام نظامی آمریکا، سبب شد تا اونس 60 دلار (7/ 3 درصد) از اوج خود فاصله بگیرد و روز جمعه درست به سطحی پایین‌تر از شروع تنش‌ها برگردد.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

موج همه‌جانبه صعود «تسه»ها

بهای هر ورقه امتیاز وام مسکن دی‌ماه 97 (تسه9710) در معاملات هفته قبل 9/ 5 درصد افزایش یافت و به نزدیکی سطح 42هزار و 900 تومان رسید. بخش عمده رشد قیمت «تسه»ها در دو روز معاملاتی سه‌شنبه و چهارشنبه رقم خورد. طی دو روز انتهایی هفته، قیمت تمام «تسه»ها تا سقف مجاز روزانه افزایش یافت. رشد همگانی تقاضا و افزایش قیمت امتیازهای وام مسکن در این هفته ناشی از ابلاغ مصوبه افزایش سقف خرید وام بود. کاهش قدرت خرید وام اوراق مسکن در دو سال گذشته موجب رویگردانی از خرید «تسه»ها شده بود. میانگین قیمت امتیازها طی این دو سال از محدوده بالای 70هزار تومان به زیر 40 هزار تومان تنزل کرده بود. سرانجام تصویب افزایش سقف خرید وام برای زوجین و غیرزوجین همچون سال 92 موج صعودی تسه‌ها را رقم زد.

 

بازار نفت

20-06

سقوط نفت به قبل از تنش‌ها

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز به قیمت 8/ 59 دلار معامله شد و ضمن افت 7/ 8 درصدی نسبت به اوج هفتگی (5/ 65دلار)، به کمترین حد طی یک ماه اخیر رسید. پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های نظامی آمریکا، احتمال وقوع جنگ در خاورمیانه و اختلال در عرضه نفت بالا گرفت. اما سخنان ترامپ مبنی بر عدم اقدام نظامی در شامگاه چهارشنبه در افت التهاب بازارهای جهانی بسیار موثر بود. از طرف دیگر، افزایش بیش از انتظار موجودی‌ها هم نقش مضاعفی در فشار بر شاخص‌های نفتی بازی کرد. موسسه اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که موجودی‌های هفتگی این کشور 2/ 1 میلیون بشکه افزایش یافته است. درحالی‌که تحلیلگران انتظار کاهش 6/ 3میلیون بشکه‌ای موجودی‌ها را داشتند.