بازار سهام

بازار سهام در دهمین روز صعودی پیاپی

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد ۴۰۸۳ واحدی تا ارتفاع ۳۱۸ هزار واحد صعود کرد. این رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص کل بزرگ‌ترین رشد در حدود ۶ هفته اخیر به حساب می‌آید. دیروز قیمت پایانی بیش از ۷۶ درصد نمادهای معامله‌شده مثبت بود. همچنین نقدینگی در ۱۰۰ نماد بورسی در صف خرید ۲۰۰ میلیارد تومانی قرار گرفت و از سوی دیگر معامله‌گران در هیچ نمادی با صف فروش مواجه نشدند. ارزش معاملات خرد بورس یکشنبه در سطح ۱۶۰۰ میلیارد تومان بود که بیشترین مقدار از ۲۱ مهر است. به‌نظر می‌رسد روند صعودی قیمت‌ها در بازارهای موازی همچون دلار و بورس کالا در کنار انتظارات مثبت معامله‌گران از بودجه سال آینده موجب رونق تقاضا در بازار سهام شده است. نرخ ارز، قیمت حامل‌های انرژی و نرخ‌های مالیات از مهم‌ترین متغیرهای بودجه‌ موردنظر فعالان بورس هستند.

20 (1)

 

بازار ارز

سد مقاومتی پیش روی دلار

دلار در بازار تهران ساعت ۱۶ یکشنبه به نرخ ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله شد. به این ترتیب نرخ دلار رشد ۱۸۰ تومانی (معادل ۴/ ۱درصد) را نسبت به روز ماقبل تجربه کرد.  شاخص ارزی کشور شنبه پس از لمس موقت سطح مقاومتی ۱۲ هزار و ۷۰۰تومانی برای ساعاتی، به زیر این مرز نزول کرده بود. با وجود این، دلار روز گذشته توانست بار دیگر در این ارتفاع قیمتی قرار بگیرد. نرخ حواله درهم امارات هم دیروز صعودی بود و تا ساعت ۱۶ به ۳ هزار و ۴۶۰تومان رسید. درحالی‌که بسیاری از معامله‌گران فنی بازار روند صعودی نرخ ارز را ادامه‌دار می‌بینند، برخی تحلیلگران معتقدند در صورت صعود بیشتر دلار و رسیدن آن به سطح مقاومتی دوم یعنی نرخ ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان، بازارساز در بازار ارز مداخله خواهد کرد و اجازه عبور از مرز دوم مقاومتی را نخواهد داد.

20 (2)

 

بازار سکه

سناریوهای دلاری سکه

سکه دیروز در پی رشد 4/ 1 درصدی دلار در بازار تهران، 6/ 1 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و به ارتفاع ۴ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسید. تحلیلگران سناریوهای مختلفی را برای روند آینده نرخ دلار بیان می‌کنند. برخی کارشناسان بازار ارز رشد نرخ ارز را موقت می‌دانند؛ زیرا به اعتقاد این گروه افزایش تقاضای تجاری در پاییز عامل صعود دلار است. در مقابل، معامله‌گران فنی بازار ارز این روند صعودی را ادامه‌دار برآورد می‌کنند. همچنین گروهی معتقدند رشد هفته قبل دلار مرتبط با شرایطی خاص (ورود تقاضای به‌جا مانده به دلیل قطعی اینترنت و تعطیلات هفته جاری امارات) بود و معتقدند با پایان این شرایط صعود نرخ ارز هم متوقف می‌شود. اگر قیمت طلا در بازار جهانی در روزهای پیش‌رو تغییرات چندانی را تجربه نکند، این سناریوها می‌توانند برای سکه هم مطرح باشند.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

بدترین ماه طلا از 2016

طلا در بازار جهانی ماه نوامبر را بالای مرز 1500 دلار آغاز کرد؛ اما فلز زرد از همان روزهای ابتدایی ماه با افت قیمت مواجه شد. بیشتر افت قیمت طلا مربوط به پیشرفت در فاز نخست توافق تجاری چین و آمریکا بود. پس از آن اونس طلای جهانی برای سه هفته در بازه محدودی بین ۱۴۵۰ تا ۱۵۸۰ دلار نوسان کرد. طلا در آخرین روز کاری ماه (جمعه اخیر) با رشد مواجه شد. با وجود این، طلای جهانی عقب‌نشینی ۸/ ۲ درصدی را طی ماه نوامبر تجربه کرد. اقدام ترامپ درخصوص امضای قانونی در حمایت از هنگ‌کنگ موجب خشمگین شدن چینی‌ها شد و پکن نیز واشنگتن را به اقدام متقابلی سختگیرانه تهدید کرد. آمار شاخص مدیران خرید که هفته آینده برای بسیاری از کشورها منتشر می‌شود، می‌تواند بر روند قیمت طلای جهانی موثر باشد.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

صعود جبرانی «تسه»ها

یکشنبه قیمت پایانی هر ورق تسهیلات مسکن دی 96 به 39 هزار و 487 تومان رسید که رشد اندکی را نسبت به روز ماقبل نشان می‌دهد. با وجود این، قیمت «تسه9610» در آخرین معامله با افت 7/ 1 درصدی مواجه شد. بر این اساس شروع منفی معاملات این امتیاز وام مسکن در دوشنبه دور از انتظار نخواهد بود. عمده امتیازهای وام مسکن دیروز افت روز شنبه را جبران کردند. دیروز قیمت 79 درصد امتیازهای تسهیلات مسکن افزایش یافت و مجموع این اوراق به‌طور متوسط رشد 4/ 1 درصدی را تجربه کردند. میانگین قیمت این اوراق دیروز با رشد 600 تومانی به 40 هزار و 800 تومان رسید. درحالی‌که قیمت واحدهای مسکونی بر مدار نزولی قرار دارد، آخرین بررسی‌ها در بازار مسکن حاکی از افزایش قیمت پیشنهادی برخی آپارتمان‌ها در مناطق مصرفی طی روزهای اخیر است.

20 (5)

 

بازار نفت

بازار نفت در آستانه تصمیم اوپک

بازار نفت در طول ماه اخیر اگرچه زیگزاگی نوسان کرد، اما در مجموع روندی مثبت را ثبت کرد. رشد ماهانه قیمت طلای سیاه در نوامبر ۷/ ۱درصد بود. با وجود این، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا در آخرین روز کاری نوامبر (جمعه گذشته) بیش از ۴ درصد افت کرد که جدی‌ترین افت قیمت نفت در بیش از دو ماه گذشته بود. این کاهش قیمت عمدتا به‌دلیل ناامیدی فعالان بازار جهانی نسبت به تمدید توافق نفتی اوپک پلاس و جدیدترین اظهارات وزیر انرژی روسیه اتفاق افتاد. روسیه اعلام کرد ترجیح می‌دهد تصمیم درباره سرنوشت این توافق نفتی به موعد پایان این توافق (مارس ۲۰۲۰) موکول شود. نشست گروه اوپک‌پلاس آخر هفته جاری برگزار می‌‌شود. از سوی دیگر، مذاکرات تجاری چین و آمریکا همچنان سیگنال‌های دوگانه به بازار نفت ارسال می‌کند.

20 (6)