بازار سهام

واگرایی شاخص‌های سهام

شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز هم تحت فشار بازار جهانی عقب‌نشینی ۱۴/ ۰  درصدی را تجربه کرد. این دومین افت متوالی دماسنج اصلی سهام به شمار می‌رود. فشار جنگ تجاری بر بازار جهانی تبدیل به مانعی بزرگ در برابر تقاضای سهام وابسته در بورس تهران شده است. هرچند به‌زعم تحلیلگران، سهام اصطلاحا کالایی از حیث بنیادی در وضعیت مطلوبی قرار دارند؛ اما سرنوشت نامعلوم روابط تجاری میان آمریکا و چین و در پی آن، ترس از ریزش بیشتر قیمت‌های جهانی به فشار عرضه و عقب‌نشینی تقاضا در وابستگان بورسی دامن زده است. همین امر بخشی از تقاضا در صنایع کالایی نظیر فلزات، معدنی‌ها و پتروپالایشی‌ها را راهی سهم‌های کوچک‌تر بازار کرده و موجب شده تا حجم نسبتا کم نقدینگی زمینه‌ساز رشدهای حداکثری در صنایع غیرکالایی و در نتیجه تداوم روند صعودی شاخص هموزن شود.

11 (1)

 

بازار ارز

تداوم مرزگرایی دلار

بازار ارز که روز سه‌شنبه عقب‌نشینی نسبتا تندی را تجربه کرده بود، طی روز گذشته از خود مقاومت نشان داد و بخشی از افت خود را جبران کرد. نرخ دلار روز سه‌شنبه ۱۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داده بود و به کمترین سطح از سی‌ام تیر رسیده بود. همین امر سبب شد تا بار دیگر تقاضای غیرتجاری وارد بازار شود و کاهش قیمت‌ها را به‌عنوان فرصتی برای خرید دریابد. در پی این امر، نرخ هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته ۸۰ تومان از کف ۱۶ روزه فاصله گرفت و به بهای ۱۱ هزار و ۹۶۰ تومان معامله شد. نکته جالب توجه این است که نرخ دلار تقریبا از ابتدای مرداد تا روز گذشته با انحراف معیار تقریبا ۱۸۵ تومانی حول مرز ۱۲ هزار تومان نوسان داشته است و ظاهرا میل شکستن این الگو را ندارد.

11 (2)

 

بازار سکه

صعود سکه به سقف دو هفته

بازار سکه هم روز گذشته همسو با دلار در بازار داخل و طلا در بازار جهانی صعود کرد. بهای هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز 70 هزار تومان افزایش یافت و به سطح 4 میلیون و 250 هزار تومان دست یافت. حمایت دوجانبه دلار و اونس نقش پررنگی در جهش 7/ 1 درصدی قیمت سکه در روز گذشته و صعود به اوج دو هفته داشتند. علاوه‌بر دلار که با شناسایی کف در روز سه‌شنبه، توانست به مسیر افزایشی بازگردد، هجوم سرمایه‌های جهانی به سمت نقاط امنی چون طلا، آن هم پس از گسترش پیکار تجاری چین و آمریکا به جبهه ارزی به‌عنوان اهرم رشد فلز زرد در بازار داخل عمل کرد. اگرچه نوسانات داخلی دلار می‌تواند در مسیر سکه اثر بیشتری بگذارد، اما به نظر می‌رسد روند کنونی اونس در کوتا‌ه‌مدت حامی سکه بماند.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

جولان طلا در سقف 6 ساله

طلای جهانی هم سوخت خود را همچنان از جنگ تجاری تامین می‌کند. هر اونس طلا ساعت ۱۶ دیروز در ادامه روند صعودی خود، ضمن جهش ۱/ ۲ درصدی به قیمت ۱۴۹۴ دلار معامله شد. با وجود اینکه نااطمینانی از اثرات جنگ تجاری با تضعیف نرخ برابری یوآن به دلار به کمترین سطح طی یازده سال اخیر شدت یافته بود، روز گذشته بانک خلق چین در واکنش به اتهام «دستکاری ارزی» نرخ مرجع را نسبت به دوشنبه تقویت کرد. اما این اتفاق هم نتوانست از تقاضای احتیاطی طلا بکاهد. برخی تشدید جنگ تجاری را ابزاری برای اعمال فشار بر فدرال رزرو به‌منظور کاهش بیشتر نرخ بهره در سپتامبر می‌دانند که تاثیر آن در تقویت طلا منعکس می‌شود. در همین راستا بود که بزرگ‌ترین صندوق قابل‌معامله طلا (SPDR) هم از افزایش ذخیره این فلز گرانبها در روز سه‌شنبه خبر داد.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

اصلاح دسته‌جمعی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات دیروز با افت دسته‌جمعی قیمت مواجه شدند. به جز امتیاز وام مرداد 97، قیمت پایانی تمامی اوراق طی روز گذشته افت کرد. متوسط افت قیمت در این اوراق در معاملات دیروز رقمی معادل 7/ 1 درصد را نشان می‌دهد. اوراق وام مسکن تا ابتدای این هفته طی یک موج صعودی توانسته بودند رشدهای جالب توجه ۵ تا ۱۰ درصدی را ثبت کنند. با وجود این، در دو سه روز اخیر عمدتا در مسیر اصلاحی قرار گرفتند و روز گذشته در جریانی دسته‌جمعی تن به کاهش ارزش دادند. کف قیمت اوراق طی روز گذشته ۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان و سقف قیمت این اوراق در فرابورس ایران ۴۷ هزار و ۱۳۰ تومان بود. فقدان انگیزه خرید به‌دلیل تثبیت طولانی سقف خرید وام از محل اوراق مسکن مانع اصلی رشد پایدار در این بازار ارزیابی می‌شود.

11 (5)

 

بازار نفت

تداوم افت پیش‌نگر بهای نفت

سایه جنگ تجاری بین چین و آمریکا همچنان بر بازار نفت سنگینی می‌کند. ساعت 16 دیروز هر بشکه نفت خام آمریکا در ادامه سیر نزولی‌اش ضمن ریزش 3 درصدی، به رقم 4/ 53 دلار رسید. جدی‌شدن تقابل میان دو اقتصاد بزرگ دنیا، سرمایه‌گذاران را نسبت به آینده اقتصاد جهانی و به‌طور مشخص تقاضای مواد خامی چون نفت نگران کرده است. البته روز چهارشنبه بانک خلق چین نرخ برابری یوآن به دلار را به زیر ۷ واحد ارتقا بخشید تا قدری از شدت نگرانی‌ها بکاهد. از طرفی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود از رشد تقاضا در سال ۲۰۱۹ را ۷۰ هزار بشکه کاهش داد. با وجود این، موسسه نفت آمریکا(API) در برآورد هفتگی خود از کاهش ۴/ ۳ میلیون بشکه‌ای موجودی‌ها در هفته منتهی به دوم آگوست خبر داد؛ تحلیلگران انتظار افت ۸/ ۲ میلیون بشکه‌ای موجودی‌ها را داشتند.

11 (6)