بازار سهام

پیشروی بورس از معابر کوچک

افت و خیز متناوب قیمت‌ها در بورس تهران طی هفته گذشته در نهایت به رشد ۳/ ۰ درصدی شاخص کل ختم شد. در این هفته، سهام شرکت‌های بزرگ پتروپالایشی‌ها و فلزات در کنار گروه بانکی‌ها و خودرویی‌ها عمدتا منفی شدند. با وجود این برتری تقاضا در ۲۴ صنعت از قیمت‌ها حمایت کرد. مطالعه روند قیمت‌ها نشان می‌دهد که این رشد عمدتا در سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ها، غذایی‌ها، انبوه‌سازی‌ها و قندی‌ها رقم خورده است. عرضه‌های ناکافی در سهام شرکت‌های کوچک‌تر و میل معامله‌گران حقیقی به رشدهای شتابان در مدتی کوتاه تقاضا را در این گروه‌ها حفظ کرد. به نظر می‌رسد انتشار فزاینده کارنامه‌های سه‌ماهه از هفته پیش رو معادلات سهام را دستخوش تغییر کند.

20-01

 

بازار ارز

آرامش دلار زیر مرز ۱۳

هر دلار آمریکا طی هفته قبل افت ۱۶۰ تومانی را تجربه کرد و در آخرین معاملات پنج‌شنبه به قیمت ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومان معامله شد. شاخص ارزی کشور با واگذاری دوباره مرز ۱۳ هزار تومان در هفته قبل، حدود ۲درصد پایین‌تر از نقطه ابتدایی سال قرار گرفت. این چهارمین افت متوالی دلار در مقیاس هفتگی است. حرکت دلار در این هفته از فروکش ممتد دمای سیاسی بازارها و انجام معاملات در فضایی نسبتا آرام حکایت داشت. در عین حال، اثرات حضور موثر بازارساز ‌از طریق عمق‌بخشی به معاملات ارزی نیز در کاهش دامنه نوسان قیمت‌های ارز قابل مشاهده بود. با وجود احتمال بروز هرگونه شوک غیراقتصادی، بازار ارز بیشتر به دلیل اقدامات سیاست‌گذار  توانسته در وضعیت نسبتا باثبات قرار بگیرد.

20-02

 

بازار سکه

سکه در کف یک ماهه

هر سکه طرح جدید روز پنج‌شنبه 10 هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 4 میلیون و 520 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب، سکه در مقیاس هفتگی 80 هزار تومان-معادل 7/ 1 درصد- افت کرد و به کمترین مقدار در یک ماه اخیر رسید. نکته جالب توجه این است که سکه با وجود حمایت طلای جهانی عمدتا تحت فشار دلار در بازار داخل قرار داشته است. هر چند طلای جهانی در پی افت شاخص دلار توانست بیش از 7 درصد رشد کند، اما سکه با تمرکز روی تمایلات نزولی دلار با سرعت بیشتری برگشت و ضمنا 3 درصد زیر نقطه ابتدایی سال قرار گرفت. همین روند سبب شد تا حباب منفی سکه در آخرین معاملات هفته قبل به اوج خود طی 9 ماه گذشته برسد.

20-03