بازار سهام

قدم‌های محتاط نزدیک ۸۸ هزار واحد

دیروز شاخص کل بورس با افزایش ۳۷ واحدی (۰۴/ ۰ درصدی) همراه شد. با تداوم فضای اصلاح در نمادهای پالایشی و فلزات اساسی، معامله‌گران با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت دیروز به خودرویی‌ها اقبال نشان دادند. با وجود عرضه سنگین از سوی حقوقی‌ها در «خودرو»، این نماد با صف خرید همراه شد. پیش‌تر در اسفند ۹۴ پس از اجرایی شدن برجام خودرویی‌ها به قله تاریخی رسیدند، اما موج مثبت در این صنعت به تدریج فروکش کرد. با حرکت نقدینگی به فلزی-معدنی‌ها در ابتدای سال جاری، شاهد افت خودرویی‌ها به کف‌های تکنیکال بودیم. همچنان نظر کنگره در مورد برجام، هزینه‌های مالی و رشد هزینه‌های تمام‌شده با قیمت فلزات اساسی، ریسک موجود در این نمادها هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

افزایش فعالیت معامله‌گران در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 17 تومانی، بیشترین رشد روزانه در یک هفته اخیر، به نرخ 4068 تومان معامله شد. در روزهای اخیر کاهش تقاضا با خروج تقاضای مسافرتی اربعین افت نرخ دلار تا سطح 4051 تومانی را رقم زد. اما روز گذشته خوش‌بینی‌ها به حمایت سطح 4050 تومانی و تمایل معامله‌گران به تشدید نوسانات دلار برای کسب سودهای کوتاه‌مدت رشد نرخ دلار نزدیک سقف 4070 تومانی (سقف سال جاری دلار) را رقم زد. با وجود این با توجه به نوسان محدود نرخ درهم، برخی معامله‌گران رشد اخیر را بدون پشتوانه اعلام کردند. رشد 1 / 2 درصدی ارزش جهانی دلار در ۳ هفته اخیر با رشد تقاضای آربیتراژی و رشد تقاضای ارز تجاری اما احتمال فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، عامل فشار بر دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

رشد سکه با دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 6 هزار تومانی همراه  شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، رشد نرخ دلار از سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی در 3 هفته اخیر رشد شاخص دلار در کنار حرکت بازارهای سهام، افت حدود 40 دلاری طلا را رقم زد. در ساعات پایانی معاملات رشد شاخص دلار با آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا طلا را زیر سطح 1270 دلاری قرار داد. همچنان احتمال 85 درصدی افزایش نرخ بهره آمریکا در دسامبر تا حدی در طلا پیش‌خور شده است. در بازار ارز نیز افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی دلار را با رشد 17 تومانی همراه کرد. با وجود تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بالاتر از 100 هزار تومان قرار گرفته است.

آینده  نگر بازار