بازار سهام

هفته ریز ‌نوسان بورسی

طی معاملات هفته قبل شاخص کل بورس تهران افت ۵/ ۱ درصدی را تجربه کرد و در نهایت در ارتفاع ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ واحد قرار گرفت. پایان یافتن جریان اطلاعات شرکت‌ها به واسطه گزارش‌های عملکرد ماهانه و نوسان پر‌دامنه شاخص ارزی کشوری در هفته قبل گارد احتیاطی معامله‌گران را افزایش داده بود. در همین راستا جریان نقدینگی تضعیف شد و دماسنج بورس فراز و نشیب خاصی را تجربه نکرد و در تمامی روزها زیر یک درصد نوسان داشت. در روزهای پایانی اخبار حول امکان شناسایی سود قابل توجه از محل نرخ تسعیر ارز بانک ملت به رونق نسبی معاملات گروه بانکی انجامید. در این بین برخی تک‌سهم‌ها به دلیل عملکرد مناسب مورد توجه بورس‌بازان قرار گرفتند و رشد قابل قبولی را تجربه کردند. صنایع قندی، دارویی، زراعت و دامپروری و لاستیک‌سازان از جمله این گروه‌ها بودند.

31-01

 

بازار ارز

بازی پیچیده بازارساز با دلالان

هر دلار آمریکا هفته قبل 310 تومان از ارزش خود را از دست داد و در روز پنج‌شنبه به قیمت 13 هزار و 90 تومان به فروش رفت. افت 3/ 2 درصدی دلار توانست روند صعودی نرخ ارز را پس از گذشت ۹ هفته تغییر دهد. بهای دلار در روزهای ابتدایی هفته به دلیل عرضه مناسب بازارساز روند نزولی را پیمود و حتی توانست در روز دوشنبه مرز روانی ۱۳ هزار تومان را هم بشکند، اما فاصله قیمتی قابل توجه بازار آزاد و صرافی‌های بازارساز منجر به شکل‌گیری تقاضای آربیتراژی شد و دلار را دوباره صعودی کرد. پس از آن بازارساز نرخ دلار فروشی خود را به قیمت‌های کف بازار نزدیک کرد و توانست سمت تقاضا را تضعیف کند. از سمت دیگر تقاضای فصلی ارز برای مسافرت‌های نوروزی هم از افت بیشتر دلار جلوگیری کرد تا دلار بالای مرز ۱۲ هزار باقی بماند.

31-02

 

بازار سکه

اولین هفته نزولی سکه در زمستان

قیمت هر سکه طرح جدید در هفته قبل 155 هزار تومان کاهش یافت و در سطح 4 میلیون و 475 هزار تومان قرار گرفت. افت 3/ 3 درصدی سکه توانست سلسله صعودهای متوالی هفتگی سکه، که تعداد آنها به 10 می‌رسید را متوقف کند. هفته منتهی به 29 آذر‌ماه آخرین بازه 7 روزه‌ای بود که بهای سکه کاهش یافته بود و قیمت این دارایی ارزشمند پس از آن تا ابتدای هفته قبل بیش از 35 درصد افزایش یافته بود. افت همزمان نرخ ارز در بازار داخلی و قیمت جهانی اونس طلا مقدمه کاهش قیمت سکه را فراهم کرد. پس از ۹ هفته افزایش شاخص ارزی کشور متوقف شد و دلار حتی توانست به قیمت‌های کانال ۱۲ هزار هم وارد شود. از طرف دیگر بهای جهانی طلا با رشد شاخص دلار تحت فشار قرار گرفت و حمایت مهم ۱۳۰۰ دلاری را واگذار کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا در سایه ریسک‌های اقتصادی

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز جمعه ضمن ثبت رشد 5/ 0 درصدی به بهای 1293 دلار به فروش رفت. افزایش ریسک‌های اقتصادی و ترس از کاهش سرعت رشد اقتصاد جهانی توانست محرک رشد بهای فلز زرد از کف ۶ هفتگی ۱۲۸۶ دلاری باشد. پنج‌شنبه ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا در نشست این نهاد اعلام کرد که ریسک‌های اقتصادی در حال افزایش هستند و تعویق افزایش نرخ بهره یورو تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد یافت. با این خبر شاخص دلار (که در اوج سه‌ماهه ۵/ ۹۷ واحدی قرار داشت) ۳/ ۰ درصد تنزل یافت و بهای طلا را برای سرمایه‌داران سایر ارزها کاهش داد. افت صادرات و واردات چین هم در ماه فوریه زنگ هشدار را در مورد کاهش رشد اقتصاد جهانی به صدا درآورد و با جذاب کردن موقعیت پناهگاه‌های امن سرمایه، باعث رشد تقاضا و قیمت اونس طلا شد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

هفته شکست مرز روانی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ «تسه۹۵۱۲» در معاملات هفته گذشته بیش از ۸/ ۲ درصد کاهش قیمت داشت و در نهایت به بهای ۵۰ هزار و ۷۹ تومان مبادله شد. این اوراق که در دو روز ابتدایی هفته به افزایش قیمت پرداخته بود در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بیش از ۲/ ۷ درصد ریزش کرد و مرز روانی و بسیار مهم ۵۰ هزار تومان را واگذار کرد. به این ترتیب با ثبت قیمت ۴۹ هزار و ۲۴۵ تومان در پایان جلسه معاملاتی سه‌شنبه کف تاریخی این اوراق به ثبت رسید. با این حال برخورد به سطوح حمایتی این اوراق را به بالای مرز مذکور بازگرداند. نزدیک شدن به موعد پایانی مهم‌ترین دلیل افت «تسه۹۵۱۲» محسوب می‌شود. کاهش قدرت خرید تسهیلات مسکن به افت متقاضیان وام‌های موازی مثل صندوق پس‌انداز مسکن وام یکم منجر شده است تا بازار «تسه‌ها» بیش از پیش در بی‌تحرکی به سر برد.

31-05

 

بازار نفت

افت 4 ‌اهرمی طلای سیاه

هر بشکه نفت خام آمریکا «WTI» ساعت 16 روز جمعه به قیمت 6/ 55 دلار به فروش رفت و افت روزانه 3/ 2 درصد را تجربه کرد. عوامل مختلف از سوی عرضه و تقاضا بهای نفت را بار دیگر وارد کانال 55 دلاری کردند. ریزش قابل توجه صادرات و واردات چین در ماه فوریه نگرانی‌ها را از کاهش رشد اقتصاد جهانی بیشتر کرد و چشم‌انداز تقاضای نفت را مکدر کرد. چین با واردات ۱۰ میلیون بشکه نفت در روز، بزرگ‌ترین خریدار نفت جهان محسوب می‌شود. رایزنی هندی‌ها برای تمدید معافیت خرید نفت از ایران نیز محرک تنزل بهای نفت بود. افزایش شاخص دلار به حدود ۵/ ۹۷ واحد بهای کالاهای پایه از جمله نفت را زیر فشار قرار داد و در نهایت افزایش ۷ میلیون بشکه‌ای سطح ذخایر تجاری نفت آمریکا (فراتر از انتظار افزایش ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای) باعث عقبگرد دو کانالی بهای نفت شد.

31-06