بازار سهام

تکرار منفی‌های بورس

شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز ۴/ ۰ درصد دیگر کاهش یافت و در ارتفاع ۱۵۷ هزار و ۳۱۱ واحد قرار گرفت. در آخرین روز کاری این هفته که حجم و ارزش هم در سطوح نازلی قرار داشت، هر دو نماگر اصلی بازار-شاخص کل و هم‌وزن- پس از واگرایی دو روز ابتدایی هفته، همراه با هم افت کردند. تداوم خروج سرمایه‌های خرد در معاملات نسبتا کم‌عمق دیروز علاوه بر فشار به نمادهای کالایی، عقب‌نشینی دسته‌جمعی و تندتر قیمت در گروه‌های  بانکی و خودرویی را در پی داشت. در این روز که متوسط قیمت در ۲۶ صنعت بورسی افت کرد، سهام گروه‌هایی چون انبوه‌سازی، سیمان و صنعت کاشی و سرامیک به لطف تقویت تقاضای دسته‌جمعی رشد کردند و در این میان، برخی از تک‌سهم‌ها نیز توانستند بر خلاف جریان کلی حاکم بر بازار با صعود قیمت به کار خود پایان دهند.

11 (1)

 

بازار ارز

پیشروی آرام دلار در کانال جدید

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز ۵۰ تومان دیگر رشد کرد و به سطح ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. شاخص ارزی کشور با احتساب رشد روز گذشته توانست سومین صعود متوالی خود را ثبت کند و در بالاترین ارتفاع از ششم آذرماه قرار بگیرد. به نظر می‌رسد همچنان بازار تحت سیطره جو احتیاطی قرار دارد و تمایلات صعودی خود را حفظ کرده است. حرکت دلار در کانال ۱۲ هزار تومانی و پیشروی به سمت قیمت‌های بالاتر در شرایطی صورت گرفته است که برخی فعالان ارزی به امید افزایش عرضه از سوی بازارساز در انتظار توقف رشد دلار بودند. اما صعود آرام شاخص ارزی نشان داد که واسطه‌گران ارزی در تثبیت فاز احتیاطی در بازار با قدرت بیشتری عمل کرده‌اند و توانسته‌اند تا فروکش هیجانات منفی، تقاضای جدید را جذب بازار کنند.

11 (2)

 

بازار سکه

قطب‌نمای دلاری سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با افزایش 20 هزار تومانی  به بهای 4 میلیون و 290 هزار تومان معامله شد. رشد نیم درصدی بهای سکه در شرایطی صورت گرفت که بهای جهانی فلز  زرد تحت فشار افت تقاضای احتیاطی روند نزولی را تجربه کرد و با عقبگرد 4 دلاری به مرز 1310 دلار رسید. با وجود این، سکه‌بازان ضمن بی‌توجهی به بازار جهانی، قطب‌نمای خود را بر تحولات بازار داخلی ارز متمرکز ساختند. به این ترتیب، رشد شاخص ارزی کشور طی روز گذشته به تنها اهرم حمایتی از صعود بهای سکه مبدل شد و قیمت این فلز را متناسب با خود ارتقا بخشید. با هماهنگی سکه با دلار سومین رشد متوالی سکه در روز گذشته به ثبت رسید. تحمیل ریسک‌های غیراقتصادی به بازار توانست میزان حباب سکه را در مقیاس روزانه ۸ درصد افزایش دهد.  

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

کاهش دمای ریسک در بازار جهانی

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با کاهش 4 دلاری به قیمت 1310 دلار معامله شد. کاهش دمای ریسک در بازار جهانی پس از دریافت سیگنال‌های امیدوارکننده از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا را می‌توان مهم‌ترین عامل عقبگرد طلای جهانی طی روز گذشته دانست. دونالد ترامپ دیروز گفت اگر مذاکره چین و‌ آمریکا  مثبت و پیش‌رونده باشد، این امکان وجود دارد که ضرب‌الاجل آتش‌بس تجاری دو کشور تا یکم مارس برای رسیدن به توافق، اندکی تمدید شود. با امید به توافق آمریکا و چین بر سر جنگ تجاری طولانی‌مدت دو کشور، شاخص دلار مجددا عقب‌نشینی کرد و همین امر زمینه را برای تقویت تقاضای غیردلاری فلز زرد افزایش داد اما کاهش خرید احتیاطی بر قیمت فشار وارد کرد. انتشار گزارش شاخص مصرف‌کننده آمریکا در عصر چهارشنبه از مجرای اثرگذاری بر شاخص دلار می‌تواند قیمت طلا را دستخوش تغییر کند.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای اوراق مسکن

قیمت اوراق تسهیلات مسکن سررسید اسفند 95(تسه9512) روز گذشته به طور متوسط 6/ 0 درصد افزایش یافت و  به سطح 55 هزار و 135 تومان رسید. اغلب سررسیدهای اوراق طی معاملات دیروز عقب‌نشینی کردند تا در مجموع شاهد نوسان عمومی قیمت اوراق در محدوده 55 هزار تومان باشیم. هفته دوم بهمن‌ماه بود که قیمت اوراق با رشد چشمگیر توانست از مرز روانی 55 هزار تومان عبور کند و تا کانال 57 هزار تومان ارتقا یابد اما در ادامه به دلیل عدم حمایت عوامل بنیادی، شاهد توقف این روند و برگشت قیمت‌ها بودیم. فقدان نیروی قوی برای تحریک تقاضا در بازار مسکن و به تبع آن، استمرار قدرت پایین خرید اوراق تسهیلات سبب شده است تا قیمت اوراق برای هفت هفته در همین محدوده ۵۵ تا ۵۷ هزار تومان تثبیت شود و رفت و برگشت‌های محدودی را در مقیاس هفتگی تجربه کند.

11 (5)

 

بازار نفت

صعود نفت در ترافیک آمار

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا نیز ساعت ۱۶ دیروز ضمن حفظ گارد صعودی به قیمت ۶/ ۵۳ دلار رسید. انتشار گزارش‌های ماهانه اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر بهای نفت طی روز گذشته بود. تولید روزانه اوپک مطابق گزارش اخیر این سازمان با کاهش۸۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه ژانویه به  ۸۱/ ۳۰ میلیون بشکه کاهش یافت و در نقش حمایت از بهای نفت عمل کرد. عربستان هم اعلام کرد که علاوه بر کاهش ۳۵۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه خود در ماه قبل، ۵۰۰ هزار بشکه دیگر از تولیداتش تا ماه مارس خواهد کاست. همچنین موسسه نفت آمریکا نیز با اعلام کاهش غیرمنتظره موجودی‌ها در حمایت از بهای نفت اثرگذار ظاهر شد. آمار رسمی موجودی‌ها شامگاه چهارشنبه منتشر می‌شود. انتظار تحلیلگران این است که موجودی‌ها افزایش ۷/ ۲ میلیون بشکه‌ای را در مقیاس هفتگی تجربه کند.

11 (6)