بازار سهام

عبور مثبت سهام از هفته‌ای پرنوسان

شاخص کل بورس تهران در مقیاس هفتگی بازده یک درصدی را ثبت کرد و در روز چهارشنبه به سطح ۱۸۲ هزار و ۹۲۹ واحد دست یافت. بازار سهام هفته قبل را با تداوم فشار‌های هیجانی فروش آغاز کرد و این جریان به‌شکل ضعیف‌تری تا روز یکشنبه ادامه یافت. اما پس از رفع ایراد هسته مرکزی معاملات، از روز دوشنبه با تقویت تقاضا، شاخص کل بیش از ۵/ ۴ درصد رشد کرد. برخورد قیمت‌ها به کف‌های بنیادی سخت و حضور موثر متقاضیان حقوقی در سمت خرید در کنار بهبود جریان اطلاعات از محل انتشار تدریجی گزارش عملکرد ۶‌ماهه شرکت‌ها در بهبود قیمت‌ها موثر بود. حتی شوی تحریمی آمریکا در سه‌شنبه‌شب گذشته هم نتوانست تاثیر منفی حادی بر شاخص بگذارد. حال، انتظار بر این است که انتشار بیشتر گزارش‌های ۶ ماهه، مسیر سهام ارزنده را از سایر سهم‌ها جدا کند.

31-01

 

بازار ارز

افت آرام دلار

هر دلار آمریکا طی هفته قبل با افت ۵۵۰ تومانی، در روز پنج‌شنبه به نرخ ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد. همزمان با کاهش ۸/ ۳ درصدی ارزش دلار، دو رویداد غیراقتصادی معاملات این بازار را تحت‌الشعاع قرار داد. از یکسو، دبیر شورای نگهبان روز چهارشنبه اعلام کرد بررسی لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم(CFT) به جلسه بعدی این شورا موکول شده است. از سوی دیگر، نشست ۶‌روزه گروه ویژه اقدام مالی برگزار شد و در آخرین نشست خود طی روز جمعه، ۴ ماه دیگر به ایران مهلت داد تا اصلاحات لازم را برای پیوستن به این نهاد بین‌الدولی انجام دهد. از طرفی فروکش تب خرید و کاهش فعالیت‌های سفته‌بازانه از محل محدودیت‌های امنیتی و قضایی در افت هفتگی قیمت‌ها موثر ارزیابی می‌شود. حتی رشد تقاضای مناسبتی-اربعین- هم نتوانست محرک ارز در بازار آزاد باشد.

31-02

 

بازار سکه

الگوی دلاری کاهش سکه

هر سکه طرح جدید با کاهش هفتگی 6/ 3 درصدی در آخرین معاملات پنج‌شنبه، به قیمت 4 میلیون و 290 هزار تومان معامله شد. یکی از نکات جالب توجه افت بهای سکه، سرعت متناسب آن با تنزل ارزش دلار طی هفته قبل بود. در دو هفته اخیر شاهد نوسان بیشتر بهای سکه نسبت به نرخ دلار در بازار آزاد بودیم. به عبارت دیگر، سکه در حرکت‌های نزولی و صعودی خود از دلار سبقت گرفته بود که به نظر می‌رسد آزادی عمل سکه‌بازان در فضای امنیتی دلار در این نوسانات نقش معناداری داشته است. در هر حال، سکه در این هفته خود را با نوسانات دلار بیشتر هماهنگ و افتی معادل دلار در مقیاس هفتگی ثبت کرد. پس از رایزنی‌های اروپا و ایران و تشکیل اتاق پایاپای مالی، اخبار مساعد سیاسی می‌تواند تعدیل بیشتر بهای دلار و سکه را در پی داشته باشد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

بازگشت فلز زرد به مرز روانی

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز با رشد 4  دلاری به مرز روانی 1230 دلار رسید. رشد شاخص دلار و ریسک‌های محیطی دو عامل تعیین‌کننده در نوسان روز پایانی طلا بودند. فدرال رزرو در بیانیه اخیر خود اعلام کرد به‌رغم عدم قطعیت‌های پیش‌رو، بر سر برنامه افزایش نرخ بهره در دسامبر و دوره پس از آن مصمم است. از طرفی، انتقاد کمیسیون اروپا از بودجه پوپولیستی ایتالیا و عواقب منفی آن، بهای ارز اروپایی در برابر دلار را تضعیف کرد. برآیند این دو عامل در کنار برخی آمار مثبت اقتصاد آمریکا، شاخص دلار را به اوج ۲ ماه اخیر ارتقا داد. از سوی دیگر، تنزل غیرمنتظره نرخ رشد سالانه اقتصادی چین به نرخ ۵/ ۶ درصد(کمترین سطح از بحران مالی ۲۰۰۹)، از محل بروز اولین آثار منفی مناقشات تجاری بین دو غول اقتصادی دنیا، تقویت تقاضای احتیاطی طلا را به دنبال داشت.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

نزول کم‌نوسان اوراق

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95(تسه9512) زیان 7/ 0 درصدی را در بازه هفتگی به دارندگان خود تحمیل کردند. پس از صعود متوالی بهای اوراق تسهیلات در دو هفته میانی مهرماه، قیمت این اوراق مجددا وارد مدار نزولی شد. افت ارزش اوراق تسهیلات مسکن در حالی رقم خورد که روند کم‌نوسان قیمت‌ها طی هفته اخیر هم ادامه یافت. به نظر می‌رسد، وضعیت متعادل بازارهای موازی طی هفته اخیر در کم‌نوسانی معاملات این بازار نیز اثرگذار بوده است. معاملات اوراق در دو هفته نخست مهرماه تحت‌الشعاع تشدید روند صعودی قیمت در بازارهای رقیب قرار گرفته بود و نوسانات بالایی را تجربه کرد. حال، با تخلیه هیجان در بازارهای همسایه از شدت نوسان قیمت در اوراق نیز کاسته شد. از طرفی، به نظر می‌رسد عدم تقاضای موثر و چشم‌انداز رکودی در بازار مسکن منجر به رخوت معاملاتی در اوراق تسهیلات شده است.

31-05

 

بازار نفت

افت نفت به کف یک ماه

هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با رشد حدود یک درصدی به قیمت ۳/ ۶۹ دلار رسید. انبساط موجودی آمریکا در روز چهارشنبه تنش بین آمریکا و عربستان بر سر جمال خاشقجی را تحت‌الشعاع قرار داد و افت قابل‌توجه بهای نفت را رقم زد. مطابق اعلام اداره اطلاعات انرژی(EIA)، میزان موجودی‌ها در هفته منتهی به ۱۲ اکتبر، برای چهارمین هفته متوالی، ۵/ ۶ میلیون افزایش یافت و از مجرای انقباض تقاضا، افت نفت را نشانه رفت. در نقطه مقابل، روز جمعه با بروز نشانه‌هایی از تقویت تقاضا از سوی چین، به عنوان بزرگ‌ترین‌ واردکنند‌ه‌ بهای نفت اندکی بهبود یافت. شواهد حاکی از این است که برخی واحدهای پالایشگاهی در چین پس از تعطیلات تابستانی، فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. از طرفی، انتشار آمار هفتگی شمار دکل‌های فعال  نفتی آمریکا در عصر جمعه بر قیمت‌ها موثر است.

31-06