بازار سهام

تغییر جهت نقدینگی در بورس

31-01

دیروز شاخص کل بورس با رشد 2362 واحدی (52/ 1 درصدی) همراه شد. پس از جهش 8/ 14 درصدی طی 6 روز، یکشنبه اصلاح شاخص رقم خورد. اما شناسایی فرصت خرید دورنمای رشد سود اسمی شرکت‌ها با رشد تورم و تخلیه فشار فروش‌های اعتباری، فروکش نسبی هیجانات بازارهای موازی و رشد ارزش معاملات بالاتر از هزار میلیارد تومان در ۴ روز اخیر، از شاخص حمایت کرد. با وجود رشد تقاضای کالاهایی در ساعات اولیه معاملات، اما شفاف‌سازی مبین در مورد نرخ فروش سرویس‌های جانبی با تسعیر دلار بر مبنای نرخ سنا، در مقابل نرخ ۴۲۰۰ تومان پیشین، با تردیدها نسبت به آزادسازی نرخ انرژی و مواد اولیه و پایین‌تر بودن قیمت معاملات بورس کالا فولادی‌ها از انتظارات، مانع از پایداری کالایی‌ها شد. حرکت نقدینگی به سمت کوچک‌ترها از جمله خودرویی‌ها، لاستیک رشد ۷۲/ ۲ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد.

 

بازار ارز

احتیاط دلار در کانال جدید

31-02

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 100 تومانی به نرخ 14 هزار و 300تومان معامله شد. با وجود نوسان دلار از میانه هفته اخیر تا روز یکشنبه در کانال 13 هزار و 500 تا 13 هزار و 900 تومان، اما از ساعات پایانی روز شنبه شاهد افزایش نرخ دلار معاملات فردایی بالاتر از سطح 14هزار تومان بودیم. روز یکشنبه دلار به سطح 14هزار و 200تومان رسید. روز دوشنبه نیز با وجود شروع کاهشی دلار، اما حمایت کف 14 هزار تومان دلار را صعودی کرد. همچنان تمایل چندانی به صعود بیشتر دلار وجود نداشت. نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها (4 نوامبر) احتمال رشد دلار با شروع مهر و افزایش حجم معاملات پس از تعطیلی، در کنار بالاتر رفتن کف قیمتی دلار، مانع از افت دلار است. اما احتمال تصویب لوایح FATF می‌تواند بر دلار فشار آورد.

 

بازار سکه

سیگنال دلار به سکه

31-03

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 40 هزار تومانی به قیمت 4میلیون و 540 هزار تومان معامله شد. در شرایط شروع کم‌نوسان طلای جهانی در کانال 1190 دلار، رشد دلار تا حدی از سکه حمایت کرد. در هفته اخیر روند کم‌نوسان سکه در کانال 4 میلیون و 200 تا 4میلیون و 400 هزار تومان، در شرایط نوسان دلار در کانال 13 هزار تومان رقم خورد. اما از یکشنبه عبور دلار از سطح 14 هزار تومانی و حمایت کف 13 هزار و 900 تومانی در مقابل افت دلار با نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها، سکه را بالاتر از 4 میلیون و 500 هزار تومان قرار داد. اما کاهش سنتی تقاضای سکه در ماه‌های محرم و صفر، دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش در مهر و آبان و احتمال روند نزولی طلای جهانی مانع از تشدید نوسانات صعودی سکه است.

 

بازار طلای جهانی

شروع هفته کم‌نوسان طلا

31-04

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1196 دلار معامله شد. پس از دو روز افت متوالی، طلای جهانی روز دوشنبه رشد اندکی را با افت شاخص دلار ثبت کرد. دورنمای اعمال تعرفه بر 200 میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا و اعلام وزیر امور خارجه چین از پاسخ به تشدید فشارها از سوی آمریکا و احتمال عقب‌نشینی چین از مذاکرات با آمریکا و افت روپیه، لیر و وان با بازگشت ریسک‌گریزی به بازارها، افت بازارهای سهام و شاخص دلار را رقم زد. اما همچنان دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا و ۲ بار افزایش (در سپتامبر و دسامبر) مانع از رشد طلا است و تقاضای محافظه‌کارانه را به سمت دلار آمریکا هدایت کرده است. همچنان مذاکرات نفتا و دورنمای نتیجه‌گیری تا پنج‌شنبه، نشست بانک مرکزی ژاپن و آمارهای اقتصادی آمریکا مورد توجه معامله‌گران قرار دارد.

 

بازار اوراق مسکن

کم‌نوسانی «تسه»ها نزدیک کف

31-05

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 9/ 1 درصدی به قیمت 62 هزار و 688 تومان معامله شدند. با نزدیک شدن به پایان تابستان کم‌نوسانی «تسه»ها در کف رقم خورد. همچنان کف 62 هزار تومانی از «تسه»ها حمایت می‌کند. با وجود رشد قیمت ماهانه مسکن به سقف 9/ 8 درصدی در خرداد نسبت به اردیبهشت، به تدریج خروج تقاضای سفته‌بازی از بازار مسکن با تشدید نوسانات بازارهای موازی، باعث کاهش شتاب رشد قیمت مسکن در ماه‌های تیر و مرداد (به ترتیب ۱/ ۷ درصد و ۱/ ۶ درصد) شد. همچنان رشد قیمت مسکن و سطح پایین پوشش وام مسکن مانع از رشد تقاضا است. محمد حسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن، با اعلام بررسی افزایش زمان بازپرداخت وام  مسکن تا ۲۰ سال (از ۱۵ سال) اما عدم توان بانک مسکن برای افزایش سقف وام صندوق یکم را اعلام کرد.

 

بازار نفت

رشد آرام نفت

31-06

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۶۹ دلار معامله شد. با وجود احتمال کاهش تقاضا با اعمال تعرفه از سوی آمریکا بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چینی، اما تردیدها نسبت به تضعیف سمت عرضه با احتمال افت تولیدات ایران بیش از پیش‌بینی‌ها و تخمین آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از کاهش تولیدات ونزوئلا به زیر یک میلیون بشکه در روز تا پایان سال، از نفت حمایت کرد. با وجود اعلام نواک و خالدالفالح از تمایل عربستان و روسیه به ثبات بازار نفت و دورنمای رشد تولیدات این کشور (امکان افزایش تولیدات روسیه تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز) اما همچنان گزارش بانک آمریکا مریل‌لینچ از کاهش ۵۸۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت ایران در ۳ ماه گذشته مانع از افت نفت است. افزایش (۷ موردی) دکل‌های نفتی آمریکا نیز فشار را بر نفت حفظ کرد.