بازار سهام

سومین هفته صعودی شاخص

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۲/ ۰ درصدی همراه شد. برداشته شدن سقف محصولات پالایشی در بورس کالا و شناسایی فرصت خرید نمادهای کالایی‌، رشد ۴۰۳۸ واحدی شاخص را در دو روز میانی هفته رقم زد. با وجود افزایش سقف معاملات فولاد بورس کالا به ۱۵ درصد، کاهش نرخ CIS (مبنای محاسبه قیمت پایه فولاد بورس کالا) چهارشنبه فولادی‌ها را با فشار فروش مواجه کرد. تشدید نوسانات بازارهای موازی، افت ۶/ ۲۱ درصدی ارزش معاملات را نسبت به هفته اول شهریور رقم زد. تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت در کنار عقب ماندن کوچک‌ترها از رشد، افزایش ۷/ ۱۰ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) در مقابل رشد ۶/ ۰ درصدی شاخص کل را از ابتدی شهریور رقم زد. جمعه مس در ۶۹۰۰ دلار و روی در ۲۴۰۰ دلار نوسان داشت.  نرخ سود بانکی، قیمت‌های جهانی و تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها بر شاخص اثرگذار است.

31-01

 

بازار ارز

احتیاط دلار در سقف تاریخی

هر دلار آمریکا با جهش هفتگی 9/ 24 درصدی به نرخ 13 هزار و 700 تومان معامله شد. از هفته گذشته سیگنال‌های داخلی با استیضاح چند وزیر، در شرایط نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها (۴ نوامبر) و گزارش‌ها از افت صادرات نفت ایران بیش از پیش‌بینی‌ها، عبور دلار از ۱۱ هزار تومان را رقم زد. با تشدید روند صعودی دلار، تقویت ورود متقاضیان خرد و تقاضای خفته به بازار ارز، رشد ۳۲۰۰ تومانی دلار (۳۱ درصدی) طی ۸ روز معاملاتی رقم خورد. نبود عرضه متشکل و افزایش دلال‌ها با هدف کسب سود از تشدید نوسانات موجب لمس سقف ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان دلار طی معاملات چهارشنبه شد. اما مقاومت ۱۴ هزار تومان را شاهد بودیم. با وجود اعلام اتصال معاملات نیما به صرافی‌ها (برداشتن سقف از سقف پیشین ۵ درصدی) اما زمانبری فرآیندها عامل تردید است. اقدامات بازارساز می‌تواند اثرگذار باشد.

31-02

 

بازار سکه

افت سکه در پایان هفته

هر سکه طرح جدید با جهش 15/ 10 درصدی به قیمت 4 میلیون و 450 هزار تومان معامله شد. با عبور دلار از 11 هزار تومان، سکه وارد کانال 4 میلیون تومانی شد. با وجود رشد 3200 تومانی دلار در 8 روز معاملاتی و لمس سقف 14 هزار تومانی، میانه معاملات سه‌شنبه قیمت سکه تا سقف 4 میلیون و 710 هزار تومان رشد کرد. اما با مقاومت سقف 14 هزار تومانی در مقابل دلار، قیمت سکه در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه با افت ۲۳۰ هزار تومانی مواجه شد. شناسایی سود میان معامله‌گران، دورنمای عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده در مهر و آبان، کاهش تقاضای محافظه‌کارانه، پیشروی رشد سکه از دلار (بازدهی ۱۱۴ درصدی دلار از ابتدای سال در مقابل بازدهی ۱۳۶ درصدی سکه در اول شهریور) با کم‌واکنشی سکه به دلار، موجب شد حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تا حدی تخلیه شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار آمار اشتغال

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1199 دلار معامله شد. روز جمعه در شرایط انتظاری برای آمار اشتغال آمریکا (۱۹۱ هزار شغل جدید) و کم‌نوسانی بازارهای جهانی طلا حول ۱۲۰۰ دلار نوسان داشت. احتمال اعمال تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چینی از سوی آمریکا در کنار نگرانی‌ها از اقتصادهای نوظهور با ورود آفریقای جنوبی به رکود، نگرانی‌ها از آرژانتین و ترکیه، برای ۷ روز متوالی بازارهای سهام اقتصادهای نوظهور را نزولی کرد و رشد تقاضای محافظه‌کارانه دلار را رقم زد. اما اعلام ترامپ از احتمال جنگ تجاری با ژاپن (پس از چین و اروپا) کاهش تقاضای محافظه‌کارانه دلار و حرکت به سمت فرانک سوئیس و ین را رقم زد. افت ۱۲ درصدی طلا از سقف ۱۳۶۵ دلار (آوریل) رشد تقاضای فیزیکی از سوی آسیای جنوبی (رسیدن واردات هند در آگوست به سقف ۱۵ماهه) را رقم زد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

افت آرام «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۲/ ۰ درصدی مواجه شدند. پس از رشد ۸ درصدی قیمت «تسه»ها در اردیبهشت و خرداد (پس از ۶ ماه نزولی) در تیر و مرداد با افت ۲/ ۵ درصدی شاهد بازگشت «تسه»ها به روند نزولی بودیم. در شرایط تداوم روند صعودی قیمت مسکن، رشد ۱/ ۶۲ درصدی در مرداد نسبت به مرداد سال گذشته، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و سطح کم پوشش سود وام مسکن، در کنار تشدید نوسانات بازارهای موازی (با خروج بخشی از تقاضای سرمایه‌گذاری از بازار مسکن) کاهش شتاب رشد قیمت مسکن را رقم زد. معاملات «تسه»ها از ابتدای تیر تا ۱۵ شهریور، رشد ۸ درصدی تعداد، در مقابل افت ۶ درصدی ارزش معاملات را نسبت به دوره مشابه سال ۹۶ به دلیل پایین‌تر بودن قیمت (میانگین ۶۷ هزار تومان در مقابل ۷۷ هزار و ۱۳۰ تومان تابستان ۹۶) نشان می‌دهد.

31-05

 

بازار نفت

بازگشت نفت از سقف

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۶۷ دلار معامله شد. با وجود گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (IEA) از کاهش ۳ / ۴ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری (کمترین سطح از فوریه ۲۰۱۵) اما رشد موجودی فرآورده‌های نفتی و رشد موجودی انبار کوشینگ اوکلاهاما به دلیل کاهش تقاضای تابستان عامل فشار بر نفت شد. تشدید نگرانی‌ها نسبت به اقتصادهای نوظهور و اصرار ترامپ بر دورنمای تعرفه بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چینی با تردیدها نسبت به تقاضا، بر نفت فشار آورد. با وجود نگرانی‌ها به کاهش بیش از انتظارات عرضه ایران (سومین تولیدکننده اوپک) با شروع تحریم‌ها همچنان تخمین Platts از افزایش تولیدات آگوست اوپک به ۸۹/ ۳۲ میلیون بشکه در روز، سقف ۱۰‌ماهه با رسیدن تولیدات عراق به رکورد ثبت‌شده (۶۸ / ۴ میلیون بشکه در روز) و رشد تولیدات لیبی، مانع از رشد قابل توجه نفت است.

31-06