بازار سهام

رشد شاخص پس از ۲ هفته نزولی

شاخص کل بورس پس از دو هفته نزولی با رشد یک درصدی همراه شد. توقف قابل‌توجه نمادها در فصل مجامع،  افت ۴۴ درصدی ارزش معاملات هفته گذشته نسبت به میانگین تیر را رقم زد. با وجود اعمال نرخ رسمی دلار همچنان گزارش‌های مناسب ۳ماهه شرکت‌ها از جمله فلزی-معدنی‌ها با رشد قیمت‌های جهانی و سیگنال بورس کالا، پتروشیمی‌ها با رشد قیمت‌های جهانی و پالایشی‌ها با رشد قیمت نفت، از شاخص حمایت می‌کند. فروکش نگرانی‌ها نسبت به جنگ تجاری پس از دیدار ترامپ با رئیس کمیسیون اروپا، اولین هفته صعودی مس پس از ۶ هفته افت را رقم زد. اما با تداوم تردیدها روز جمعه مس در سطح ۶۲۶۰ دلار، روی ۲۵۷۵ دلار نوسان داشت. گزارش‌های تیرماه شرکت‌ها، دورنمای رشد سود اسمی با نرخ تورم (۴/ ۴ درصدی در تیر) و تغییر سیاست‌های ارزی می‌تواند از شاخص حمایت کند.

31-01

 

بازار ارز

تردید به روند دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 9/ 0 درصدی به نرخ 4395 تومان معامله شد. پس از خروج دلار غیررسمی از بازه 7700 تا 8200 تومانی (پنج‌شنبه 28 تیر) تردیدها به عوامل سیاسی و تشدید نوسانات بازار آتی سکه رشد حدود 1300 تومانی دلار غیررسمی را تا سه‌شنبه (تا لمس سقف 9500 تومانی) رقم زد. اما از چهارشنبه با احتیاط معامله‌گران در سمت خرید و تغییر رئیس بانک مرکزی صعود دلار متوقف شد. با وجود افت دلار تا کف ۹۱۵۰ تومانی روز پنج‌شنبه، خودداری برخی شرکت‌های هندی (دومین مقصد صادرات نفت ایران) از خرید نفت ایران  به دلیل نبود امکان بیمه با تحریم‌های آمریکا و تنش‌های منطقه، رشد دلار تا ۹۳۰۰ تومان را رقم زد. با وجود احتمال افت دلار با کاهش هیجانات، دورنمای کاهش سمت عرضه و نزدیک شدن به دور اول تحریم‌ها مانع از افت قابل‌توجه دلار است.

31-02

 

بازار سکه

جهش 15 درصدی سکه

هر سکه طرح جدید با جهش 4/ 15 درصدی و ثبت دومین هفته صعودی به قیمت 3 میلیون و 450 هزار تومان معامله شد. با اینکه پیش‌تر افت سکه تا کف دو میلیون و 750 هزار تومانی (در میانه معاملات 25 تیر)  با انتظار برای عرضه سکه‌های تحویل‌داده شده صورت گرفت اما عدم عرضه سکه‌ها در بازار صعود سکه را تشدید کرد. پس از شکسته‌شدن سقف دومیلیون و 900 هزار تومانی سکه (پنج‌شنبه 28 تیر) با بسته شدن موقتی بازار آتی سکه و رشد دلار غیررسمی (تا کانال 9400 تومانی سه‌شنبه) در 7 روز معاملاتی جهش 700 هزار تومانی(2/ 25 درصدی) سکه رقم خورد. با وجود افت سکه در میانه پنج‌شنبه تا کف 3 میلیون و 350 هزار تومانی، اما بازگشت دلار به مدار صعودی و توقف مجدد معاملات آتی، سکه را به کانال  سه میلیون و 400 هزار تومانی بازگرداند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار سیگنال اقتصادی آمریکا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1218 دلار معامله شد. پس از نوسان طلا در کانال 1220 دلاری پنج‌شنبه در میانه معاملات روز جمعه طلا زیر 1220 دلار قرار گرفت. رشد شاخص دلار و رشد بازارهای سهام با کاهش تنش‌های تجاری و گزارش‌های مناسب شرکت‌ها بر طلا فشار آورد. در نشست اخیر رئیس کمیسیون اروپا و ترامپ، اعمال تعرفه بر خودروهای اروپایی تعلیق و دورنمای تداوم مذاکرات برای کاهش تعرفه کالاهای صنعتی ارائه شد. آمریکا برای مذاکره با مکزیک و کانادا نیز اعلام آمادگی کرد. اما همچنان کارشناسان نسبت به تعرفه‌های چین تردید دارند. روز جمعه، رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) فرانسه کمتر از پیش‌بینی‌ها، پیش از انتشار GDP آمریکا از شاخص دلار حمایت کرد. بانک مرکزی اروپا دورنمای پایان خرید اوراق قرضه را اعلام و عدم تغییر نرخ بهره حداقل تا پایان تابستان ۲۰۱۹ را اعلام کرد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

فشار قیمت بر متقاضیان مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 6/ 1 درصدی دومین هفته نزولی را ثبت کردند. با وجود صعود قیمت «تسه»ها تا نزدیک سقف 70 هزار تومانی در میانه تیر، اما کاهش حجم معاملات، مجددا اوراق را در مسیر نزولی قرار داد. در تیر افت 3/ 3 درصدی «تسه»ها پس از دو ماه صعودی رقم خورد و میانگین اوراق در سطح 67 هزار و 665 تومان قرار گرفت. طبق گزارش بانک مرکزی، پس از افت 22 درصدی تعداد معاملات مسکن در خرداد، در تیر نیز افت 2/ 9 درصدی تعداد معاملات نسبت به خرداد رقم خورد. اما همچنان شاهد تداوم روند صعودی قیمت مسکن و رشد ۱/ ۷ درصدی در تیر نسبت به خرداد بودیم. به این ترتیب رشد ۲/ ۵۴ درصدی قیمت مسکن نسبت به تیر سال گذشته رقم خورد؛ امری که با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مانع از رشد تقاضا است.

31-05

 

بازار نفت

کم‌واکنشی نفت به ریسک ژئوپلیتیک

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 69 دلار معامله شد. حمله حوثی‌ها به دو نفتکش نفتی عربستان در تنگه باب‌المندب دریای سرخ، عربستان را وادار به توقف صادرات نفت از این تنگه کردند. کارشناسان میزان صادرات عربستان از این تنگه را ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز تخمین می‌زنند. به اعتقاد کارشناسان پیش‌خور شدن ریسک ژئوپلیتیک، هشدار گروه ۲۰ به کاهش رشد اقتصاد جهانی با تشدید جنگ تجاری و اعلام آمادگی آمریکا به اعمال تعرفه به ۵۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چین، با وجود مذاکرات مثبت تجاری میان آمریکا و اروپا مانع از رشد قیمت نفت شد. همچنین با وجود افت موجودی نفت تجاری آمریکا به میزان ۱/ ۶ میلیون بشکه (بیش از پیش‌بینی‌ها) اما صادرات این کشور به میزان ۷/ ۲ میلیون بشکه در روز (نزدیک رکورد ۳ میلیون بشکه در روز) فشار را بر نفت حفظ کرد.

31-06