بازار سهام

حمایت فلزات اساسی از شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۶۸ واحدی (۱۸/ ۰ درصدی) در سطح ۹۵ هزار و ۵۷۸ واحدی ایستاد. «فولاد» با خوش‌بینی‌ها به گزارش مالی مناسب سال ۹۶ و قیمت مناسب عرضه در بورس کالا در هفته‌های اخیر، سقف تاریخی (۷/ ۳۱۳ تومان) را لمس کرد. اما همچنان شناسایی سود از سوی حقوقی‌ها، تغییر مالکیت ۶/ ۱۰ میلیارد تومانی به نفع حقیقی‌ها، رشد آن را محدود کرد. «فولاد»، نمادهای سنگ‌آهنی «کگل» و «کچاد» در کنار «فخوز» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنان شاهد تداوم رشد «فاسمین» و صف خرید «فسرب» پس از بازگشایی از مجمع سالانه بودیم. همچنان شاهد روند کم‌نوسان پالایشی‌ها بودیم. معاملات مسکن در اردیبهشت، بازگشت توجه به انبوه‌سازی را به دنبال داشت؛ اما رشد متمرکز تقاضا در تهران در کنار رکود سال‌های اخیر مسکن و تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت می‌تواند مانع از پایداری رشد این نمادها شود. 

11-01

 

بازار ارز

رشد آرام دلار بازار غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد یک تومانی به نرخ ۴۲۱۴ تومان معامله شد. در بازار غیررسمی پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار در کانال ۶۲۰۰ تومانی، از روز دوشنبه رشد تقاضای مسافرتی با نزدیک شدن به تعطیلات، افزایش نرخ درهم و رشد نرخ دلار در مناطق مرزی مقاومت سقف ۶۳۰۰ تومانی را در برابر دلار شکست. به این ترتیب روند صعودی نرخ دلار در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ادامه پیدا کرد. روز گذشته نوسانات صعودی نرخ دلار تا نزدیک کانال ۶۵۰۰ تومانی رقم خورد. اما مقاومت سطح مزبور دلار را از ۶۴۹۰ تومان به تدریج تا ۶۴۶۰ تومان در پایان معاملات نزولی کرد. همچنان میزان تغییر صادرات نفتی(درآمدهای ارزی) در میان‌مدت، شفاف‌تر شدن بازار ارز و خروج پریمیوم ریسک معاملات بازار غیررسمی و افت اخیر شاخص دلار جهانی از نزدیک سقف ۵/ ۶ ماهه عوامل اثرگذار بر بازار ارز هستند.

11-02

 

بازار سکه

رفت و برگشت سکه در کانال جدید

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی به قیمت 2 میلیون و 134 هزار تومان معامله شد. در شرایط افت طلای جهانی زیر 1300 دلار، رشد دلار در بازار غیررسمی سکه را برای ششمین روز متوالی صعودی کرد. پس از جهش 70 هزار تومانی سکه در روز سه‌شنبه و شکستن مقاومت سقف 2 میلیون و 100 هزار تومانی، دیروز سکه تا کانال 2 میلیون و 170 هزار تومانی رشد کرد. اما انتشار خبر احتمال بازگشت حراج سکه در کنار شناسایی سود سکه را در میانه معاملات نزولی کرد. تشدید نوسانات در بازار آتی سکه و رشد قیمت سکه سررسید دی تا بالاتر از ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان نیز رقم خورد. همچنان چشم‌انداز فشار عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده، احتمال شناسایی سود و مقاومت سطح ۶۵۰۰ تومانی در مقابل دلار در بازار غیررسمی می‌تواند مانع از تداوم روند صعودی سکه شود.

11-03

 

بازار طلای جهانی

حبس بازه‌ای طلا حول 1300 دلار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1297 دلار معامله شد. با وجود افت شاخص دلار از نزدیک سقف 5/ 6 ماهه، رشد بازارهای سهام طلا را زیر ۱۳۰۰ دلار حفظ کرد. آمارهای مناسب اقتصادی اروپا (رشد نرخ تورم آلمان بیش از پیش‌بینی‌ها) با حمایت از یورو بر شاخص دلار فشار آورد. همچنان چشم‌انداز انتخابات مجدد در ایتالیا در کنار پیش‌بینی کارشناسان از جمله جورج سوروس از احتمال تضعیف بیشتر اتحادیه اروپا با انتخاب احزاب ملی‌گرا در ایتالیا فشار بر یورو را حفظ کرده است. واشنگتن اعلام کرد برنامه اعمال تعرفه بر ۵۰ میلیارد دلار کالای چینی و اعلام لیست آن تا ۱۵ ژوئن و پاسخ چین از مقابله به مثل در مقابل اقدام آمریکا، عامل دیگر ریسک‌گریزی معامله‌گران است. با وجود پیش‌خور شدن افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن، نرخ تورم و آمار اشتغال آمریکا بر طلا اثرگذار هستند.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

سیگنال‌های صعودی در بازار مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 6/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 315 تومان معامله شدند. از ابتدای فروردین حبس بازه‌ای «تسه»ها در ۶۰ تا ۶۶ هزار تومان، میانگین «تسه»ها را به ۶۳ هزار و ۷۸۳ تومان رساند. با وجود رشد ۳۸ درصدی تعداد معاملات اوراق تسهیلات مسکن از ابتدای فروردین تا ۸ خرداد نسبت به دوره مشابه سال گذشته، اما افت قیمت اوراق، ارزش معاملات «تسه»ها را با رشد ۲۲ درصدی همراه کرد. با وجود افت ۵۹ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در فروردین و افت ۲ درصدی میانگین قیمت مسکن، در اردیبهشت خروج معامله‌گران از لاک احتیاط با تشدید نوسانات بازارهای موازی و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری جهش ۲/ ۸ درصدی قیمت (بیشترین در ۶ سال اخیر) و رشد ۲۷۸ درصدی تعداد معاملات مسکن را به دنبال داشت. رشد آرام «تسه»ها با نزدیک شدن به تابستان مورد انتظار است.

11-05

 

بازار نفت

روز کم‌نوسان نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶۷ دلار معامله شد. پس از ریزش ۶/ ۷ درصدی WTI طی ۵ روز، دیروز شاهد کم‌نوسانی قیمت نفت بودیم. چشم‌انداز رشد تدریجی تولیدات نفت از سوی عربستان و روسیه برای جبران کاهش عرضه از سوی ایران و ونزوئلا (به دلیل بازگشت تحریم‌ها) افت نفت را رقم زد. بازگشت ریسک جنگ تجاری با اعلام ترامپ از اعمال تعرفه ۵۰ میلیارد دلاری از ۱۵ ژوئن به کالاهای وارداتی چینی عامل دیگر فشار بر نفت شد. چین اعلام کرد در صورت اعمال تعرفه،  اقدام متقابل انجام خواهد داد. جنگ تجاری می‌تواند عامل کاهش تقاضای نفت شود. کارشناسان به دلیل رسیدن سطح موجودی نفت به میانگین ۵ساله، کمبودهای زیرساختی پرمیان آمریکا (کمتر بودن ظرفیت حمل و نقل خط لوله‌ها از تولید) و رشد تدریجی تقاضا، کمبود عرضه نفت را تا سه‌ماه سوم ۲۰۱۸ پیش‌بینی می‌کنند.

11-06