بازار سهام

کاهش شتاب رشد شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۱۳ واحدی (۱۲/ ۰  درصدی) در سطح ۹۵ هزار و ۵۹۱ واحدی ایستاد. با کم‌نوسانی قیمت‌ جهانی کالاها و شناسایی سود میان معامله‌گران نمادهای فلزات اساسی در هر دو جهت مثبت و منفی روند کم‌نوسانی را ثبت کردند. بازگشایی «شتران» پس از تعدیل مثبت ۴۳ درصدی و «شبریز» پس از تعدیل مثبت ۵۱ درصدی گروه فرآورده‌های نفتی را در صدر ارزش معاملات قرار داد. همچنین با وجود صف خرید در نمادهای خودرویی، افزایش عرضه در این نمادها، مانع از رشد قابل توجه این نمادها شد. با وجود خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل بنیادین، اما عبور از سقف‌های تکنیکال نیاز به حجم بالاتری از نقدینگی دارد. در شرایط احتیاطی افت ۲۲ درصدی ارزش معاملات نسبت به نیمه دوم آذر رقم خورد. با روند کم‌نوسان بزرگ‌ترها و تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت سیمانی‌ها و تک‌نمادها مورد اقبال قرار گرفتند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

جدال عرضه و تقاضا در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 10 تومانی به نرخ 4191 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار نزدیک کف 4180 تومانی در روزهای اخیر، روز گذشته رشد تقاضا در نیمه اول معاملات رشد نرخ دلار تا سطح 4195 تومان را به دنبال داشت. در ادامه اما افزایش عرضه نرخ دلار را در مسیر نزولی قرار داد. با وجود حرکت نرخ دلار در سقف 4220 تومان در میانه هفته گذشته، در ادامه عرضه سنگین دلار و درهم از سوی صرافی بانک‌ها فشار بر دلار را تشدید کرد و روز شنبه حمایت سطح ۴۲۰۰ تومان شکسته شد. تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر مقطعی بودن رشد دلار و چشم‌انداز عرضه از سوی صرافی بانک‌ها همچنین نزدیک شدن به پایان سال میلادی (اوج تقاضای ارز تجاری) عامل احتیاط میان معامله‌گران است. بنابراین، تداوم روند کم‌نوسان نرخ دلار در روزهای آتی دور از انتظار نیست.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

رشد با احتیاط سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 7 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 395 هزار تومان معامله شد. رشد 10 تومانی نرخ دلار و نوسان اونس طلا در ابتدای کانال 1260 دلاری از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی، نگاه معامله‌گران به رای‌گیری مجلس نمایندگان برای قوانین اصلاح مالیاتی ترامپ بود. اما پذیرش نماینده‌های جمهوری‌خواه احتمال تصویب قوانین مالیاتی جدید را در کنگره تقویت کرده است؛ اما این عامل می‌تواند با رشد بازارهای سهام و شاخص دلار بر اونس طلا فشار آورد. در بازار ارز نیز روز گذشته شاهد رشد اندک نرخ دلار بودیم. اما همچنان شرایط احتیاطی در بازار ارز وجود دارد. بنابراین، رشد بازارهای اثرگذار، سکه را پس از افت ۲۶ هزار تومانی طی ۳ روز معاملاتی در مسیر صعودی قرار داد. اما شرایط احتیاطی نسبت به بازارهای اثرگذار می‌تواند نوسانات صعودی سکه را محدود کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به «مجلس نمایندگان»

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1263 دلار معامله شد. افت شاخص دلار در شرایط احتیاطی پیش از رای‌گیری قانون اصلاح مالیاتی ترامپ در مجلس نمایندگان از طلا حمایت کرد. پیش‌تر در پایان معاملات روز دوشنبه، پذیرش قوانین کاهش مالیات شرکت‌ها از ۳۵ به ۲۱ درصد از سوی دو سناتور جمهوری‌خواه بازارهای سهام را صعودی کرد. با این وجود، پیش‌تر جنت یلن تاثیر کاهش مالیات شرکت‌ها را بر اقتصاد کوتاه‌مدت دانست. بنابراین، حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر در صورت تصویب این قوانین می‌تواند فشار بر طلا را تشدید کند. در بلندمدت، چشم‌انداز خروج تدریجی بانک‌های مرکزی از سیاست‌های به شدت انبساطی فشار را بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) حفظ کرده است. اما پیشی‌ گرفتن رشد سایر ارزها به ویژه یورو از رشد شاخص دلار می‌تواند اثر حمایتی بر اونس طلا بگذارد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 2/ 0 درصدی همراه شدند. از ابتدای آذر کاهش تدریجی تقاضا، حبس بازه‌ای اوراق در سطح ۷۴ تا ۷۶ هزار تومان را رقم زده است. با وجود رشد تدریجی تقاضا، اما آمار معاملات مسکن همچنان به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مسکن اشاره  دارد. به صورتی که آمار معاملات مهر در تهران نشان می‌دهد ۷/ ۶۹ درصد از کل معاملات به واحدهای زیر ۴۹۰ میلیون تومان اختصاص یافت. بنابراین، کارشناسان معتقدند با توجه به کشش پایین مسکن (تغییرات قابل توجه تقاضا با تغییر قیمت) قیمت مسکن توان رشد بالاتر از نرخ تورم را تا پایان سال نخواهد داشت. اما رشد تدریجی تقاضا، چشم‌انداز قرار گرفتن بازار مسکن در فاز پیش‌رونق را تقویت کرده است. همچنان رشد تدریجی قیمت مصالح و نهاده‌های تولید می‌تواند در سال آینده شتاب رشد قیمت مسکن را بیشتر کند.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

ادامه روند کم‌نوسان نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 57 دلار معامله شد. تداوم اختلالات عرضه دریای شمال از سوی خط لوله Forties که از هفته پیش آغاز شد از قیمت نفت به ویژه برنت حمایت می‌کند. شرکت Ineos زمان تعمیرات خط لوله را 2 تا 4 هفته (از 11 دسامبر) اعلام کرده است. با این وجود، چشم‌انداز رشد تولیدات نفت غیراوپک به ویژه شیل ابهام نسبت به بازار نفت را تقویت کرده است. روز دوشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) رشد تولیدات شیل را در ژانویه از میزان ۹۴ هزار بشکه در روز به ۴۱/ ۶ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرد. در ماه‌های اخیر رشد قیمت نفت و افزایش بهره‌وری این شرکت‌ها رشد تولیدات شیل را شتاب بخشیده است. با این وجود، با تمدید توافق تا پایان ۲۰۱۸، اوپک کاهش ۱۳۰ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری تا پایان ۲۰۱۸ را پیش‌بینی کرد.

آینده  نگر بازار


گزارش روزانه بازار ارز و طلا را اینجا بخوانید