بازار سهام

رفت و برگشت آرام شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۵ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) در سطح ۹۰ هزار و ۹۳۷ واحدی ایستاد. «فملی» با گزارش مناسب آبان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. در بازار چین شاهد تداوم رشد قیمت معاملات آتی فولاد و سنگ آهن به سقف ۳‌ماهه بودیم. این عامل در کنار تداوم خوش‌بینی‌ها به «فولاد» با وجود فشار فروش با شناسایی سود، این نماد را با رشد همراه کرد. رشد قیمت فولاد چین، سنگ‌ آهن را نیز بالاتر از ۷۰ دلار قرار داده است. مس در کانال ۶۸۰۰ دلار و روی در کانال ۳۲۰۰ دلاری نوسان داشت. اما شرایط انتظاری در پالایشی‌ها، فشار فروش را در این نمادها تشدید کرد. با اصلاح زمانی بزرگ‌ترها، موج‌های حرکت نقدینگی در روزهای اخیر در گروه‌های کوچک‌تر شکل می‌گیرد که پایدار نیست. اما در روزهای اخیر حقوقی‌ها در سمت خرید حضور دارند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

تقویت صعود دلار با سقف‌شکنی درهم

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 30 تومانی، بیشترین رشد روزانه از 17 مهر، در سقف تاریخی به نرخ 4189 تومان معامله شد. عبور نرخ حواله‌ای درهم از مرز روانی 1150 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم از دلار حمایت کرد. علاوه بر این، شکسته شدن مقاومت سطح 4150 تومانی دلار و تشدید نوسانات صعودی نرخ دلار در روزهای اخیر (رشد 23 تومانی نرخ دلار در 2 روز گذشته) با تشدید چشم‌انداز صعودی نرخ دلار، تقویت رشد تقاضا و تشدید روند صعودی دلار را رقم زد. رشد ارزش جهانی دلار روز دوشنبه و چشم‌انداز رشد بیشتر ارزش جهانی دلار (در صورت تصویب قوانین مالیاتی ترامپ) می‌تواند با تداوم رشد تقاضای آربیتراژی از دلار حمایت کند. همچنین رشد 9/ 8 درصدی نرخ ارز مبادله‌ای از ابتدای سال نیز رقم خورده است که چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز را تقویت کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

بازگشت پرشتاب سکه به مدار صعودی

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 8 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 409 هزار تومان معامله شد. با وجود افت اونس طلا، اما رشد نرخ دلار تا سقف 4189 تومانی از سکه حمایت کرد. تقویت احتمال تصویب قوانین مالیاتی ترامپ رشد شاخص دلار را رقم زد. این عامل می‌تواند با تقویت رشد اقتصادی و رشد نرخ تورم، فشار بر طلا را در میان‌مدت تشدید کند. در بازار ارز نیز چشم‌انداز رشد نرخ دلار روز گذشته تقویت شد. پیش‌تر پس از تشدید نوسانات سکه، حراج سکه در بسته‌های ۲۰ تایی از سوی بانک کارگشایی، افت ۷۶ هزار تومانی سکه را در ۳ روز رقم زد. اما در ادامه تمایل معامله‌گران به رشد سکه، رشد ۵۵ هزار تومانی سکه را در ۶ روز گذشته رقم زد. روز گذشته، قیمت‌های بالاتر در حراج سکه بانک کارگشایی، سیگنال حمایت از سکه شد.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

طلا نزدیک کف 4 هفته

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1272 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار به سقف 2 و نیم هفته، اونس طلا را به کف 4 هفته (1271 دلار) نزدیک کرد. در ساعات ابتدایی روز شنبه، اعضای جمهوری‌خواه سنا قوانین مالیاتی ترامپ (شامل کاهش مالیات شرکت‌ها از ۳۵ به ۲۰ درصد) را با اختلاف اندک تصویب کردند. اما همچنان تایید برنامه مالیاتی ترامپ از سوی مجلس نمایندگان چالش پیش روی جمهوری‌خواهان است. چشم‌انداز تعیین تکلیف شدن این موضوع تا کریسمس وجود دارد. این عامل رشد بازارهای سهام و رشد شاخص دلار را رقم زد و عامل فشار بر اونس طلا شد. اما همچنان بررسی پرونده ارتباط ترامپ با روسیه می‌تواند توجه معامله‌گران را جلب کند. نشست ترزا می‌ با نمایندگان اتحادیه اروپا می‌تواند بر یورو و پوند در نتیجه شاخص دلار اثرگذار باشد.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

فشار کاهش تقاضا بر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت یک درصدی به قیمت 73 هزار و 512 تومان معامله شدند. با وجود روند کم‌نوسان اوراق تسهیلات مسکن در سطح 76 هزار تومانی در نیمه دوم آبان، از ابتدای آذر «تسه»ها وارد مسیر نزولی شدند. به این ترتیب روز گذشته قیمت یکی از نمادهای اوراق تسهیلات مسکن تا 72 هزار تومان، کمترین سطح از اردیبهشت نیز افت داشت. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 7/ 21 درصد است. سال گذشته نیز با نزدیک شدن به زمستان، در ماه آذر کاهش تقاضای مسکن، فشار بر «تسه»ها را تشدید کرد. با وجود این، رشد 7/ 7 درصدی تعداد معاملات مسکن از ابتدای سال و رشد ۹/ ۱۰ درصدی قیمت مسکن در همین بازه و تقویت چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود مانع از افت قابل توجه «تسه»ها است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

ریسک شیل و تقاضا بر بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 57 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار و تقویت چشم‌انداز بازگشت شیل، WTI را زیر 58 دلار قرار داد. رشد (2 موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای دومین هفته متوالی، تعداد دکل‌های فعال را به گزارش بیکرهیوز به بالاترین سطح از سپتامبر 2016 رسانده است. شرکت بزرگ نفتی پتروناس، با توجه به «رشد پایدار سالم اقتصادی» و رشد تقاضای نفت به ویژه از سوی آسیا (چین و هند) نوسان نفت در بازه 50 تا 60 دلار را پیش‌بینی کرد. اما سیتی‌گروپ با چشم‌انداز رشد عرضه غیراوپک به ویژه آمریکا، کانادا، برزیل و روسیه قیمت ۴۹ دلار را برای نفت در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرد. موسسه BMI نیز نامشخص بودن چشم‌انداز رشد تقاضا و چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل را مهم‌ترین ریسک بازار نفت در سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرد.

آینده  نگر بازار