بازار سهام

کانال‌شکنی بورس پس از ۴۶ ماه

آینده نگر بازار

شاخص کل بورس با رشد هفتگی 12/ 0 درصدی وارد کانال جدید 88 هزار واحدی شد. همزمان، پنجمین رشد متوالی شاخص بورس در مقیاس هفتگی رقم خورد. فضای رکودی معاملات در هفته گذشته، متوسط ارزش معاملات را نسبت به میانگین ماهانه 26 درصد کاهش داد. ضمن اینکه فعالان حقوقی بازار در این هفته بیشتر در سمت خرید ظاهر شدند و حدود 21 میلیارد تومان به ارزش دارایی خود اضافه کردند. خرید بیشتر سهامداران حقوقی در کنار کاهش ارزش معاملات خرد سهام، فضای احتیاطی بازار را به‌خوبی منعکس می‌‎کند. با وجود این، شاخص بورس با حمایت تمام‌قد «فولاد» توانست کمی بالاتر از سطح ۸۸ هزار قرار بگیرد. در سمت دیگر بازار، گروه سیمانی به امید رشد تقاضای سیمان در اثر ویرانی‌های زلزله در غرب کشور سبزپوش شدند. گروه خودرویی و پالایشی نیز پس از رشدهای پرشتاب دچار افت شاخص شدند.

 

بازار ارز

تداوم رشد دلار

آینده نگر بازار

هر دلار آمریکا طی هفته گذشته با رشد 6/ 0 درصدی به نرخ 4101 دلار معامله شد. به این ترتیب سومین هفته صعود متوالی دلار رقم خورد. پس از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه شاهد رشد پرشتاب دلار و نزدیک‌شدن به سقف ۴۱۴۰ تومانی بودیم. با وجود این در هفته اخیر با کمرنگ شدن ریسک‌های سیاسی تا حدودی از هیجان معامله‌گران کاسته شد. بنابراین دلار در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته تحت تاثیر عرضه بازارساز ارزی تا حدودی با کاهش نوسان همراه شد. سرانجام تحرکات معامله‌گران در آخرین روز از افت دلار به زیر مرز روانی ۴۱۰۰ جلوگیری کرد. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به پایان سال میلادی و افزایش مبادلات ارزی شرکت‌های تجاری تقاضای ارز با رشد همراه شود. ضمن اینکه عوامل بنیادین از سطح مزبور حمایت می‌کند و احتمال افت دلار از سطح فعلی دور از انتظار است.

 

بازار سکه

جهش ۳ درصدی سکه

آینده نگر بازار

هر سکه طرح جدید با رشد 1/ 3 درصدی برای چهارمین هفته متوالی بر مدار صعودی ماند. قیمت هر سکه در آخرین روز هفته گذشته به یک میلیون و 391 هزار تومان رسید و در بالاترین سطح از خرداد 92 قرار گرفت. در بازار طلای جهانی به تبع کاهش شاخص دلار، شاهد افزایش قیمت اونس طلای جهانی تا سطوح بالای ۱۲۸۰ بودیم. در بازار ارز نیز به رغم کاهش نوسانات دلار، رشد هفتگی دلار تا سطح ۴۱۰۰ تومان رقم خورد. ضمن اینکه ریسک‌های سیاسی نیز در جهش سکه نقش مهمی ایفا کرد تا با افزایش تحرکات معامله‌گران قیمت سکه بیش از ۷۰ هزار تومان افزایش پیدا کند. سرانجام رشد بیش از ۳ درصد‌ی قیمت سکه در هفته گذشته بازدهی این بازار را از ابتدای سال به ۷/ ۱۴ درصد رساند و به این ترتیب بازار سکه پیشتاز بازار‌های داخلی شد.

 

بازار طلای جهانی

صعود دلاری اونس طلا

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1282 دلار معامله شد. کاهش شاخص دلار در روز گذشته زمینه را برای رشد 38/ 0 درصدی قیمت اونس طلا فراهم کرد. مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه لایحه اصلاح مالیاتی را تایید کرد و به مجلس سنا فرستاد. با وجود این، عدم قطعیت و نااطمینانی نسبت به اجرایی‌شدن طرح اصلاح مالیاتی همچنان پابرجاست. با اینکه تصویب برنامه اصلاح مالیاتی از سوی مجلس نمایندگان می‌توانست به‌عنوان محرک دلار عمل کند اما گزارش روز پنج‌شنبه مجله «وال استریت» درباره اعضای کمپین انتخاباتی ترامپ معادلات را بر هم زد و سبب فشار بر دلار شد. این گزارش حاوی اطلاعاتی درباره دخالت‌های احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که در کاهش ارزش دلار و به تبع آن رشد قیمت طلا بیشترین نقش را ایفا کرد.

 

بازار اوراق مسکن

رکود هفتگی «تسه»‌ها

آینده نگر بازار

اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد هفتگی 15/ 0 درصدی به قیمت 76 هزار و 400 تومان معامله شدند. قیمت اوراق تسهیلات در آبان‌ماه به‌طور متوسط در سطح 75 هزار و 746 تومان قرار گرفته که نسبت به تابستان با کاهش همراه بوده است. در هفته گذشته نیز شاهد رکود در معاملات اوراق تسهیلات بودیم. کاهش 11 درصدی حجم و ارزش دادوستدهای اوراق «تسه» در هفته منتهی به 24 آبان(نسبت به هفته قبل) گویای این موضوع است. با وجود این، انتظار می‌رود با اجرای طرح صندوق پس‌انداز مسکن دوم، زمینه برای افزایش تقاضای مسکن فراهم شود. صندوق پس‌انداز مسکن دوم به منظور تکمیل طرح پس‌انداز یکم طراحی شده و در آستانه اجرایی‌شدن است. این طرح از طریق کاهش طول دوره پس‌انداز، کاهش مبلغ قسط ماهانه و نرخ سود تسهیلات می‌تواند در رونق معاملات مسکن موثر واقع شود.

 

بازار نفت

رشد نفت در فضای تردید

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 56 دلار معامله ‌شد. روز پنج‌شنبه، مقامات روسی تصمیم‌گیری درباره تمدید توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات را عجولانه ارزیابی کردند. موضوعی که موجب ایجاد تردید میان فعالان و افت قیمت نفت شد. اما روز گذشته مجددا قیمت‌ها مسیر افزایشی در پیش گرفتند. در این میان، می‌توان به سخنان الفالح، وزیر انرژی عربستان اشاره کرد که به نوعی بر نیاز به تمدید مجدد توافق اوپک تاکید داشت. در سوی دیگر، افزایش رشد تولیدات و سطح موجودی انبارها در آمریکا همچنان بر قیمت نفت فشار می‌آورند. به این ترتیب، قیمت نفت با وجود رشد روز جمعه احتمالا نخستین هفته کاهشی خود را در یک‌ماه‌و‌نیم اخیر تجربه کند. تنش‌ها در خاورمیانه، انتظار برای نشست پایان نوامبر اوپک و آمارهای نفتی آمریکا مهم‌ترین بازیگران بازار نفت خواهند بود.