به گزارش تسنیم، روزنامه «کامرسانت»، چاپ مسکو، در تحلیلی نوشته است: امروز، ۸ نوامبر، یک سال از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده می گذرد. در این مدت حزب جمهوری‌خواه آمریکا دچار شکاف عمیقی به دلیل اقدامات "دونالد ترامپ" شده است، در حالیکه مقامات این حزب آشکارا به مخالفت با رئیس جدید کاخ سفید می پردازند، برخی اعضای حزب همچنان به رئیس جمهوری اعتماد دارند. دونالد ترامپ که حمایت سیاستمداران واشنگتن را از دست داده، اکنون مجبور است مانند یک رئیس جمهور مستقل و غیرحزبی عمل کند. البته به عقیده برخی کارشناسان، وضعیت موجود یک شکست دوگانه است: رهبران حزب جمهوری خواه، بدون همکاری با کاخ سفید، ممکن است در انتخابات آتی کنگره در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ شکست خورده و اکثریت پارلمانی را از دست بدهند. و ترامپ نیز به نوبه خویش در صورت از دست دادن اکثریت کنگره از سوی جمهوری خواهان، شانسی برای برگزیده شدن مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ نخواهد داشت.   

بر اساس جدیدترین نظرسنجی اجتماعی در آمریکا، حزب دموکرات در مقایسه با حزب جمهوری خواه، به مراتب از حمایت مردمی بیشتری برخوردار است. بیش از 50 درصد آمریکایی ها گفته اند در انتخابات پارلمانی آینده به دموکراتها رای خواهند داد و تنها 35 درصد آنها طرفدار جمهوری خواهان هستند. در صورتیکه در ماه نوامبر سال 2016 دقیقا چنین نظرسنجی تساوی 45 درصد را در مورد هر دو حزب آمریکایی نشان داده بود.

مردم آمریکا جمهوری‌خواهان را در اقدامات ترامپ شریک می‌دانند

به گفته "گوردن هان"، عضو هیئت مشاوره موسسه پیش بینی‌های ژئواستراتژیکی آمریکا، نتیجه نظرسنجی اخیر گویای رشد نارضایتی مردم از اقدامات دونالد ترامپ است که بعنوان نامزد حزب جمهوری خواه به ریاست جمهوری آمریکا رسیده است.

این کارشناس آمریکایی به این روزنامه گفته است: «این مسئله قبل از هر چیز به دلیل اظهارات تحریک آمیز و نسنجیده رئیس جمهوری و بعد از آن هم به خاطر تصمیمات غلط سیاسی اوست. ضمن اینکه آن دسته از طرفداران دموکراتها که کمی به او امید داشتند، هم از رئیس جمهوری بطور کامل روی برگردانده اند، برای اینکه او نتوانسته هیچیک از وعده های انتخاباتی خود را عملی کند. برای مثال هنوز موفق نشده قانون «Obamacare»- در مورد اصلاح بیمه های درمانی را لغو کند یا حتی نتوانسته پیش نویس قانون ساخت دیوار در مرز آمریکا و مکزیک را پیش ببرد.   

چند روز قبل، "هیلاری کلینتون" رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، حزب جمهوری خواه را مسئول اقدامات دونالد ترامپ معرفی کرد. این در حالی است که اکنون در میان اعضای حزب جمهوری خواه هم بسیاری معتقدند که ترامپ توانایی انجام وظایف ریاست جمهوری را ندارد.

ترامپ برای کل سیستم سیاسی آمریکا چالش آفرین شده است

"ویکتوریا ژوراولیوا" کارشناس مسائل آمریکا در موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه نیز به «کامرسانت» توضیح داده است: «بدون تردید دونالد ترامپ نه تنها برای حزب جمهوری خواه، بلکه  برای کل سیستم سیاسی آمریکا چالش آفرین شده است. او که مردی از تبار تجار ثروتمند آمریکایی است، به طبقه سیاستمداران این کشور تعلق ندارد. او غیرقابل کنترل است و از تحصیلات سیاسی لازم و یا گذراندن مراحل ارتقاء مراتب مرسوم در عرصه سیاسی آمریکا، مانند فرماندار بودن، سناتور شدن و غیره... برخوردار نیست.»

 به عقیده این کارشناس روس، دونالد ترامپ به گونه ای عمل کرده که برای طرفداران تندروی حزب جمهوری خواه که بطور مرسوم در هر انتخاباتی به این حزب رای می دهند، غیرقابل قبول است. وی افزود: «در عرصه سیاسی آمریکا، اعتبار و محبوبیت رئیس جمهوری به منزله اعتبار و محبوبیت حزب حامی اوست. اکنون ترامپ از لحاظ محبوبیت مردمی، در پایین ترین سطح قرار دارد و طبیعی است که این مسئله روی اعتماد مردم به حزب جمهوری خواه نیز تاثیر گذاشته است. در انتخابات میان دوره ای سنا و انتخابات کامل مجلس نمایندگان کنگره در نوامبر سال 2018 در آمریکا، به احتمال زیاد حزب دموکرات خواهد توانست اکثریت در مجلس سفلی را بدست آورد.»

به عقیده ویکتوریا ژوراولیوا، در حال حاضر هر دو حزب سیاسی آمریکا در بحران قرار دارند. جمهوری خواهان در انتخابات سال 2016 نتوانستند رئیس جمهوری را به مردم معرفی کنند که قدرتمند باشد. حزب دموکرات هم حاضر به واگذاری قدرت به نیروهای جوانتر و پیشبرد اهداف خویش نبوده است. در این شرایط تنها امکان موفقیت دونالد ترامپ در همکاری با کنگره است تا از شکست جمهوری خواهان در انتخابات آینده جلوگیری کند. ولی اگر جمهوری خواهان در انتخابات سال 2018 شکست بخورند، او هم در انتخابات سال 2020 هیچ شانسی برای حفظ صندلی ریاست جمهوری خود نخواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.